Nu scăpați trenul!

Nu scăpați trenul!Sursa foto: EVZ

Lumea asta largă a înțeles în sfârșit că București este capitala României. București, nu Budapesta, așa cum gafează de ani de zile în mod tragi-comic mass-media străine, fel de fel de politicieni din alte țări sau simpli cetățeni de pretutindeni. Și lumea a mai aflat ceva. Că mai există încă o capitală prin Europa, Chișinău, soră cu București.

De vreo trei-patru luni, din timpul turneului preliminar pentru  Eurovision,  publicul din toate zările ascultă și fredonează refrenul “Pleacă trenul / Unde ești / Chișinău-București”.

Cine ne-a făcut din nou vizibili pe harta lumii în afară de Simona Halep? Artiștii basarabeni din formația Zdоb șі Zdub & Frаțіі Аdvаhоv. Ei, cu muzica lor etno-rock puternică în care au concentrat suflet și istorie.

Zdob și Zdub & Frații Advahov au reușit ceea ce nu au putut politicienii noștri timp de 32 de ani. Să ridice imaginea României în lume, la pachet cu Republica Moldova.

Au avut curaj și voință cât două țări, a noastră și a lor. Și așa au cucerit ei sentimentele și memoria publicului de pretutindeni cu celebrul lor “Trenulețul”.

”Când armele vorbesc, muzele tac” spunea filosoful roman Marcus Tullius Cicero cu peste 2000 de ani în urmă.  Da, de trei luni vuiesc fără oprire bombele cu care statul terorist Rusia condus de măcelarul Putin vrea să extermine Ucraina cu tot cu oamenii ei.

Că Putin ar avea pofte să se extindă cu războiul și în alte state, nu mai este o noutate. Doar că s-a înecat cu propria-i otravă și acum pare că sucombă în mlaștina numită Kremlin.

Dar iată că “muzele” nu au mai tăcut. Cu refrenul “Chișinău-București” au pășit peste arme. Poate așa se sufocă mai repede de frustrare măcelarul din Rusia.

Să vii tu, formație din Republica Moldova, pe aceste timpuri negre și să cânți în fața lumii “Меrgе trеnul, раrсă zbоаră /Dіntr-о țаră în аltă țаră /Меrgе, nu роаtе рrісере /Саrе țаră, undе-nсере/Țаră vесhе, țаră nоuă/ Раrсă-і unа, раrсă-ѕ dоuă/ Ва араrtе, bа-mрrеună/ Раrсă-ѕ dоuă, раrсă-і unа” este un act de curaj. Și de demnitate.

Zdob și Zdub&Frații Advahov au cucerit publicul de pretutindeni cu muzica, cu ritmul  dar și cu textul lor manifest. Iar refrenul  “Неу hо, lеt’ѕ gо/ Fоlklоrе аnd rосk’n rоll/ Рlеасă trеnul/ Undе еștі/ Сhіșіnău-Вuсurеștі” a fost cântat în limba română și dansat cu entuziasm de multe  milioane de oameni din zeci de țări.

De spectatorii din uriașa sală din Torino unde s-a ținut Eurovision, de telespectatorii de prin toată Europa care, din stradă, priveau plasmele video pe care rula concursul, ba chiar și de jurnaliștii grupați  în sala de presă a festivalului.

Este plin internetul cu clipuri video care au surprins entuziasmul publicului din Europa la adresa “Trenulețului” celor de la Zdob și Zdub & Frații Advahov. Deja creația trupei a ajuns în topul mondial al unei cunoscute platforme specializate în muzică.

Scandalul creat la Eurovision de manevrele funcționarilor îmbuibați ai EBU (Uniunea Europeană de Radio și Televiziune) care au manipulat voturile pentru că ei aveau lista lor cu cei care trebuiau să iasă câștigători este prea meschin pentru a-l mai detalia.

Și nu, nu este vorba despre voturile primite de către Ucraina. Victoria Ucrainei era subînțeleasă, pe valul de emoție ridicat în jurul ei din cauza războiului cu care a atacat-o un Putin bătrân și înveninat de paranoia puterii.

Când politicul își bagă coada, miroase mereu urât. Cele șase state ale căror voturi au fost anihilate și înlocuite de funcționărimea slugarnică de la EBU cu ce a vrut ea, state printre care România, Republica Moldova și Polonia, nu au decât să-și apere drepturile.

Trupa Zdob și Zdub & Frații Advahov a fost încoronată de votul publicului din zeci de state. A ieșit pe locul 2, după Ucraina. Acela este votul adevărului.

La votul manipulat de EBU, cel al juriilor naționale, vot majoritar politic, trupa din Basarabia s-a poziționat pe locul 7.

Dar starea de spirit pe care artiștii basarabeni au insuflat-o de-a lungul lumii, spiritul de învingători, a fost estompată aici, în România, de o societate placidă.

Marea majoritate a presei românești nu a reflectat decât scandalul sulfuros creat de EBU la Eurovision.

Și, colateral, presa s-a tânguit pentru locul obținut de reprezentantul României la concurs, WRS, un tânăr cam efeminat care a prezentat o melodie cu ritmuri latino. România s-a clasat pe locul 18.

Atât au știut să aleagă specialiștii invitați de TVR pentru selectarea candidatului la Eurovision și atât i-a dus capul pe oficialii televiziunii desemnați să gestioneze acest subiect.

Responsabilă de proiectul Eurovision din acest an a fost producătorul general al TVR, Ramona Săseanu. TVR este membru a EBU.

Pasivitatea marii majorități a presei autohtone față de succesul înregistrat de trupa Zdob și Zdub & Frații Advahov în avantajul a două țări, România și Moldova, intrigă.

Și starea asta de letargie se resimte și în societate. Au uitat oamenii să se bucure de momentele frumoase? Atâtea câte sunt. Au uitat să fie vii, să dorească să fie surprinși de evenimente inedite cu potențial pozitiv?

Cu niște ani în urmă societatea românească era mult mai dinamică și mai receptivă la ce se întâmplă. Era pro-activă. Acum pare că în societate domină mase de suflete uscate.

Ce-ar fi ca oamenii să facă muzica, și nu fel de fel de politicieni care se preling pe la guvernare? Ce-ar fi ca oamenii să îndrăznească să facă și ce le place?

Să înceapă, de exemplu, prin a asculta muzică. Prin a-și mai ușura și lumina mintea și sufletul. Și prin a se bucura de reușita trupei din Basarabia care ne-a dovedit că artiștii ei au fost mai români decât mulți alți români.

Și a mai demonstrat ceva trupa Zdob și Zdub & Frații Advahov.

Că se poate!