Noul an școlar „digitalizat”. Academicianul Ioan-Aurel Pop, argumente pro și contra

Noul an școlar „digitalizat”. Academicianul Ioan-Aurel Pop, argumente pro și contra

Începerea noului an școlar provoacă discuții aprinse în societate, mai ales că școlile pot deveni ușor focare de Covid-19.

Varianta agreată de către politicieni a fost ca școala să înceapă în 14 septembrie, în sistem mixt, ceea ce înseamnă că în zonele unde numărul cazurilor de infectare cu coronavirus este crescut, școala se va desfășura online, iar în zonele unde numărul cazurilor se menține scăzut, cursurile se vor desfășura cu respectarea măsurilor.

În acest context, președintele Academiei Române, prof.univ. dr. Ioan-Aurel Pop, vine cu noi explicații:

„Da, cred că este o temă pe care am putea zăbovi foarte, foarte mult timp, dar, înainte de toate, gândindu-ne totuși la cât de mult poate asimila un elev din cursurile online și la nevoia stringentă care apare atunci când acesta trebuie să interacționeze direct cu profesorii, întrebarea primă: este sau nu eficientă digitalizarea învățământului?

Ioan-Aurel Pop: Deocamdată, digitalizarea nu este eficientă, așa cum ne-am dori cu toții, dar este absolut necesară în condițiile prin care trecem. Și cred că greutatea este între a găsit un echilibru între ceea ce se cheamă regulile pandemiei și pe care trebuie să le respectăm și nevoia de normalitate. Nu putem fi încă de acord cu cei care spun că normalitatea va fi de acum digitalizarea sau învățământul online, nu trebuie să ne lăsăm robiți de impresiile acestea teribile ale pandemiei și să nădăjduim că lucrurile se vor schimba. Până atunci, însă, educația online este o alternativă pe care trebuie să o luăm în calcul și fără de care nu vedem o altă posibilitate.

E jale! Noul an școlar ar putea să nu înceapă! Condițiile impuse de sindicaliști

Realizator: Este nevoie până la urmă de un echilibru, dar pentru acele categorii de elevi care trebuie să fie prezenți în sălile de curs ce soluții ar putea fi aplicate? Și nu mă gândesc neapărat la elevii din ciclul gimnazial, ci și la studenții la zi, de exemplu.

Ioan-Aurel Pop: Da. Și pentru studenții la zi trebuie să rămână în continuare conceptul de învățământ la zi, adică să nu-l confundăm cu învățământul la distanță, care funcționa și până acum și care folosea din plin aceste mijloace moderne de digitalizare. Iar pentru a putea desfășura învățământ la zi apar niște probleme complicate

De pildă, problema găzduirii studenţilor în cămine, eu nu mă gândesc atât la cursurile propriu-zise, universitățile, multe, cele mai multe dintre ele au posibilități legate de spațiu, în așa fel încât să respecte distanțarea, să asigure purtatul măștilor și alte condiții, dar problema, provocarea cea mare va fi găzduirea studenților în cămine, unde se știe, se poate bănui că respectarea acestor reguli de distanțare fizică e foarte greu de făcut. Până atunci mai este aproape o lună și jumătate, școala noastră superioară începe în jurul datei de 1 octombrie și aici va fi dibăcia, înţelepciunea celor care conduc universitățile de a găsi soluții pentru a desfășura cel puțin o parte din activitățile cu studenții față în față. De fapt, unele nici nu se pot desfăşura altminteri - mă gândesc la laboratoare, la seminarii practice, la dialogul acesta absolut necesar între profesori şi studenţi”, potrivit RRA.