Noi reguli pentru anvelope! Cauciucurile vor fi împărţite pe clase energetice. VEZI cum vor arăta noile etichete

Noi reguli pentru anvelope! Cauciucurile vor fi împărţite pe clase energetice. VEZI cum vor arăta noile etichete

Anvelopele pe care le cumpără românii vor fi etichetate cu date privind eficienţa energetică, potrivit unui proiect de act normativ al Ministerului Economiei. Noile prevederi se vor aplica din toamna anului viitor.

Potrivit proiectului de hotărâre, noile prevederi vor intra în vigoare începând cu 1 noiembrie 2012.

"În contextul acţiunilor concentrate pe reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în sectorul transporturilor, la nivelul UE, s-a conturat necesitatea constituirii unui cadru de reglementare pentru promovarea pneurilor eficiente din punctul de vedere al consumului de combustibil, sigure şi cu niveluri scăzute de zgomot, pneurile fiind considerate componente auto cu impact major asupra consumului de combustibil", se arată în nota de fundamentare care însoţeşte proiectul de hotărâre de Guvern.

Regulamentul nr. 1222/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 noiembrie 2009 privind etichetarea pneurilor în ceea ce priveşte eficienţa consumului de combustibil prevede faptul că trebuie furnizate informaţii armonizate despre parametrii pneurilor. Acest lucru se realizează prin intermediul etichetării şi are ca scop eficientizarea consumului de combustibil, îmbunătăţirea siguranţei rutiere şi reducerea zgomotului exterior de rulare.

Ne puteți urmări și pe Google News

Ministerul Economiei este desemnat să coordoneze aplicarea acestui Regulament. Iar Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) va avea sarcina să supravegheze piaţa astfel încât toţi distribuitorii şi vânzătorii de pneuri să aplice noile reguli.

Puteţi citi integral AICI proiectul de Hotărâre de Guvern, iar AICI găsiţi nota de fundamentare a Ministerului Economiei.

Ce vor alege cumpărătorii

Astfel, vor fi furnizate informaţii referitoare la clasele de eficienţă a consumului de combustibil, clasele de aderenţă pe teren umed şi clasele de zgomot exterior de rulare.

Oficialii Ministerului Economiei susţin că aceste informaţii sunt de natură să influenţeze deciziile cumpărătorilor în sensul achiziţionării unor pneuri mai sigure, mai silenţioase şi mai eficiente din punctul de vedere al consumului de combustibil.

Cum vor arăta noile etichete Noile etichete pe care ar urma să le vedem de anul viitor şi pe anvelopele comercializate în România vor conţine mai multe informaţii de bază: Partea A: Clasele de eficienţă a consumului de combustibil Clasa de eficienţă a consumului de combustibil trebuie stabilită pe baza coeficientului de rezistenţă la rulare (CRR) în conformitate cu scara de la "A" la "G" prezentată mai jos şi măsurată în conform regulamentului european. Dacă un anumit tip de pneuri este aprobat pentru mai multe clase de pneuri (de exemplu C1 şi C2), scara de clasificare utilizată pentru a determina clasa de eficienţă a consumului de combustibil specifică tipului respectiv de pneu trebuie să fie cea aplicabilă celei mai înalte clase de pneuri (de exemplu C2, nu C1).

Partea B: Clasele de aderenţă pe teren umed Clasele de aderenţă pe teren umed pentru pneurile C1 trebuie stabilite pe baza coeficientului de aderenţă pe teren umed (G) în conformitate cu scara de la "A" la "G" prezentată mai jos şi măsurate în conform prevederilor europene.

Partea C: Clasele de zgomot exterior de rulare Valoarea măsurată a zgomotului exterior de rulare (N) trebuie declarată în decibeli şi calculată în conformitate cu regulamentul european.

Există şi excepţii!

Atenţie, nu toate anvelopele se vor supune normelor prevăzute prin Regulamentul european.

Conform regulamentului, noile reglementări nu se vor aplica următoarelor categorii de anvelope: pneurilor reşapate, pneurilor profesionale de teren; pneurilor proiectate să fie montate numai la vehicule înmatriculate pentru prima dată înainte de 1 octombrie 1990; pneurilor de rezervă pentru uz temporar de tip T; pneurilor a căror categorie de viteză este mai mică de 80 km/h; pneurilor al căror diametru nominal al jantei nu depăşeşte 254 mm sau este de cel puţin 635 mm; pneurilor echipate cu dispozitive suplimentare pentru îmbunătăţirea proprietăţilor de tracţiune, precum pneurile cu nituri; pneurilor proiectate să fie montate numai la vehicule destinate exclusiv curselor. Ce spun distribuitorii de anvelope

Eficienţa energetică a unei anvelope este însă puţin probabil să-l convingă mai mult pe un cumpărător decât preţul acesteia, consider Carol Teodorescu, director general al distribuitorului de anvelope Autogroup.

"Această măsură va avea un impact mai mare asupra cumpărătorilor mai bine informaţi, care vor să ştie mai multe despre anvelopele pe care le cumpără. Clientul obişnuit se va uita, în continuare, la preţ", a declarat acesta.

În plus, nici măcar economia de combustibil realizată cu o anvelopă mai eficientă energetic nu-l va convinge, pentru că oricum acesta este un indicator relativ care ţine de mulţi factori. Măsura împărţirii cauciucurilor pe clase energetice nu poate decât să fie benefică pentru cumpărători, consideră Alexandru Şeremet, corporate communications manager în cadrul BMW Group România.

"Orice măsură care clarifică situaţia şi îl ajută pe cumpărător să aleagă mai bine nu poate fi decât benefică pentru piaţă. Referitor la anvelope, până acum s-a vorbit doar despre reducerea costurilor, aşa că orice dezbatere care aduce informaţii suplimentare este benefică", a afirmat Şeremet. Penalităţi pentru cei care nu au anvelope eficiente? Dan Vardie, analist de piaţă în domeniul auto, spune că în multe ţări europene există ideea de a clasifica anvelopele în funcţie de rezistenţa la rulare. În opinia acestuia, ar putea apărea chiar reglementări care să îi determine pe români să cumpere anvelope mai eficiente energetic, tot aşa cum taxa de primă înmatriculare încurajează achiziţia de maşini cu motoare cu un grad cât mai mic de poluare. Românii sunt destul de rezistenţi la schimbare, a spus comentatorul auto: "Aţi văzut, anul trecut, câte dezbateri au fost în jurul introducerii obligaţiei de a avea anvelope de iarcă". Din păcate, a comentat acesta, în România nu s-a instituit un sistem bonus-malus care să îi şi premieze pe cei care se conformează regulilor, aşa încât ele să fie cât mai repede implementate, ci doar penalităţi.

Ce amenzi riscă vânzătorii de anvelope care care nu respectă regulile

Furnizorii de pneuri au obligaţia de a se asigura că anvelopele C1 şi C2 care sunt livrate distribuitorilor sau utilizatorilor finali au pe banda de rulare un autocolant cu o etichetă indicând clasa de eficienţă a consumului de combustibil, clasa de zgomot exteriorde rulare, precum şi, după caz, clasa de aderenţă pe teren umed.

Ei mai au alternativa de a se asigura că anvelopele sunt însoţite, pentru fiecare lot, de unul sau mai multe pneuri identice livrate, de o etichetă în format tipărit indicând clasa de eficienţă a consumului de combustibil, clasa de zgomot exterior de rulare şi clasa de aderenţă pe teren umed.

Furnizorii de anvelope care nu respectă aceste reguli vor plăti amenzi cuprinse între 18.000 şi 20.000 lei.

La rândul lor, distribuitorii de anvelope se asigură că pneurile prezintă, la punctul de vânzare, într-un loc vizibil, autocolantul pus la dispoziţie de furnizori sau înainte de vânzarea pneului, eticheta este arătată utilizatorului final şi afişată vizibil în vecinătatea imediată a pneului la punctul de vânzare. Cei care nu vor respecta această obligaţie vor plăti amenzi cuprinse între 12.000 şi 15.000 lei.

În fine, furnizorii şi distribuitorii de vehicule au şi ei nişte obligaţii pentru care, dacă nu le respectă, riscă amenzi de la 9.000 la 11.000 lei.

În cazul în care utilizatorilor finali li se oferă la punctul de vânzare posibilitatea de a alege între mai multe tipuri de pneuri destinate montării la un vehicul nou pe care vor să-l cumpere, furnizorii şi distribuitorii trebuie să le furnizeze acestora, înainte de vânzare, pentru fiecare dintre pneurile propuse spre alegere, informaţii despre clasa de eficienţă a consumului de combustibil, clasa de zgomot şi clasa de aderenţă pe teren umed. Informaţiile respective trebuie incluse cel puţin în materialele tehnice promoţionale.