Un cargou turcesc încărcat cu fier vechi s-a scufundat, în jurul orei 13.00, în zona Capului Tuzla, Constanţa. Nava era în pericol încă de dimineaţă. Cei 17 marinari de la bord au fost evacuaţi.
Nava Medy, sub pavilion turcesc şi încărcată cu 3.250 tone fier vechi a început să se scufunde la ora 12.47 şi în numai trei minute a pierit în adâncuri. Cei 17 membri ai echipajului au fost salvaţi încă din zorii zilei, de la ora 5.45, de nava românească GSP Orion, aflată în zonă. Nava Medy plecase din portul Constanţa în jurul orei 3.00 dimineaţa cu destinaţia Istanbul.
"Ne-am speriat că ne ducem la fund"
"Imediat ce am ieşit în larg, din cauza furtunii, nava a început să se încline periculos, marinarii au intrat în panică, am încercat să o redresăm, dar a fost imposibil. În jurul orei 4.00 am declarat abanadonul şi am alertat autorităţile portuare române, unii oameni plângeau, alţii strigau, ne-am speriat că ne ducem la fund", povesteşte comandantul Gurol Turk.
Căpitănia Zonală Constanţa a dat alarma generală, primii care au ajuns la faţa locului fiind marinarii de pe GSP Orion. "Cu cea mai mare viteză ne-am îndreptat spre nava aflată în pericol, am ţinut în permanenţă legătura cu comandantul turc, am acostat cu pupa şi i-am preluat pe toţi cei 17 membri ai echipajului inclusiv pe comandant, care iniţial a vrut să rămână la bord, dar situaţia se îngreunase deja“, spune comandantul navei GSP Orion, Sorin Brojboiu.
Marinarii turci sunt în siguranţă acum, cazaţi într-o pensiune din Constanţa.
S-a scufundat în trei minute
Între timp la faţa locului s-a deplasat aproape întregul efectiv al Agenţiei Române de Salvare Vieţi Omeneşti pe Mare (ARSVOM), cel puţin 50 de marinari salvatori în 3 nave de intervenţie şi un remorcher de salvare.
Operaţiunile de intervneţie pentru recuperarea navei Medy s-au desfăşurat cu mare dificultate din cauza furtunii şi a valurilor uriaşe. Înclinarea navei a ajuns la aproape 40 grade.
"Scafandrii apucaseră să arunce o parâmă pentru a lega nava Medy de remorcherul Hercules, care urma să o tracteze în portul Constanţa, dar furtuna a crescut brusc în intensitate. Apa a năvălit pe uşile de acces de la commandă şi în trei minute s-a scufundat sub privirile noastre", spune şeful ARSVOM, Ion Voicu.
Anchetă a căpităniei
La faţa locului au rămas două nave de interveneţie ale ARSVOM pentru a verifica eventualele scurgeri de combustibil din tancurile vasului şi pentru a lua măsuri de depoluare.
Şeful Căpităniei Zonale Constanţa a constituit o comisie de anchetă care va investiga cauzele producerii naufragiului. Din primele cercetări, se pare că nava turcească a intrat în balans din cauza furtunii, încărcătura de fier vechi s-a deplasat spre partea stângă a magaziilor ceea ce a produs înclinarea periculoasă a vasului.