Nava cu oi moarte, din portul Midia, scoasă pe cheltuiala statului. Proprietarul a fugit

Nava cu oi moarte, din portul Midia, scoasă pe cheltuiala statului. Proprietarul a fugit

Operatiunea de scoatere a navei Queen Hind, încărcată cu peste 14.000 de oi, eșuată în portul Midia, se complică. În timp ce cadavrele oilor moarte care plutesc în mare sunt colectate rapid si duse la incinerare, autoritățile se gândesc la cel mai sumbru scenariu. Proprietarul navei nu a dat, până acum, nici un semn de viață că s-ar ocupa de dezeșuarea navei care blochează partial șenalul navigabil.

Comandamentul Județean pentru Situații de Urgență, Constanța, care s-a întrunit, astăzi, la prefectură, a luat în calcul varianta ca operațiunile de scoatere a navei eșuate să fie preluate de statul român. Armatorul navei, care trebuia, încă de sâmbătă, să prezinte autorităților planul de dezeșuare și ranfluare, nu a apărut nici la această oră. Miercuri, la prânz, se implinesc 10 zile de la accidentul naval și, potrivut Ordonanței 42/97, în acest interval proprietarul era obligat să înceapă operațiunile de dezeșuare. Dacă nu, potrivit șefului Autorității Navale Române, Alexandru Mezei, procedurile de scoatere a vaporului sunt preluate de stat, iar cheltuielile vor fi recuperate in instanță. "Daca până mâine, în jurul prânzului, armatorii sau asigurătorii navei nu prezintă un plan de ranfluare, și nu se apucă imediat de aceste operațiuni, vom fi nevoiț să dăm aceasta activitatea de dezeșuare și ranfluare către Administrația Porturilor Maritime Constanța", a spus el.

   

Costurile vor fi uriașe, cel puțin 3 milioane de euro pentru cinci zile de intervenție. Se mai adaugă și cheltuielile derulate pentru colectarea cadavrelor de animale, care plutesc in jurul navei și incinerarea lor. Luni și marți, din zona balizată din jurul navei au fost culese 115 cadavre, în greutate totală de 5000 de kilograme, fiind transportate la un incinerator din Tulcea. “Noi monitorizăm costurile zilnic, la sfârșitul fiecărei zile, colegii mei fac o situație cu aceste costuri pe care o trimitem reprezentantului P & I, astfel încât armatorul să fie deja înștiințat de toate aceste cheltuieli", a declarat directorul de domenii al Administrației Portului Constanța, Teodor Patrichi, care încă mai speră să apară armatorul. Administrația Porturilor Maritime Constanța nu are prevăzute în buget bani pentru acțiuni de dezeșuare.

Ne puteți urmări și pe Google News

   

Apa de mare din portul Midia este monitorizată de specialiștii care iau periodic probe și le trimit la analize. Până acum, încărcătură microbiană este în parametri normali însă medicii epidemiologi sunt atenți și recomandă măsuri pentru ca descompunerea celor 700 de tone de cadavre să nu provoace un dezastru ecologic. Deocamdată, potrivit directorului Apelor Române Constanța, Hristu Uzun, “singura probă care dă semne că se întâmplă ceva e cea de la tribord, partea pe care este lăsată nava, sunt ceva modificări ai nutrienților”. Prefectul județului Constanța, Dumitru Jeaca, a activat Comitetul de monitorizare a calității apei și aerului din zona Midia, urmând să primească rapoarte zilnice de laDSV, DSP și Apele Române.

În perioada care urmează, în funcție de evoluția vremii,  și după selectarea firmei care va câștiga contractul de dezeșuare și ranfluare, vaporul va trebui golit de oile moarte aflate pe punțile superiaore, de la etajele 6 și 7. Apoi, scafandrii specializați vor etanșa compartimentul motoare, silozurile de furaje și magaziile de marfă de sub puntea 6. Se vor aduce pompe de capacitate mare, care vor scoate apa din aceste spatii, ducând astfel la flotabilitatea navei. Mult ușurată, nava va fi ajutata să se ridice cu o macara gigant. Ulterior vă fi tractata la cheu, unde vă fi golita de uriașa încărcătură de animale moarte.