NASA: Ne naştem genii şi educaţia nu distruge imaginaţia
- Petre Ţache
- 26 decembrie 2017, 08:47
Un test de creativitate realizat de oamenii de știință de la NASA pe un eșantion de 1.600 de copii, cu vârste între 4 și 5 ani, ne arată un lucru surprinzător: ne naștem genii creative, dar sistemul de educație ne obstrucţionează dezvoltarea
Cercetătorul George Land a dezvăluit, la o conferință TEDxTucson, că a fost contactat de NASA, care i-a cerut să conceapă un test specializat, care să le permită să măsoare în mod eficient potențialul de creativitate al angajaților NASA. Testul a fost un succes, însă a deschis calea și spre alte întrebări: de unde vine creativitatea, ne naștem cu ea sau o învățăm? Pentru a găsi câteva răspunsuri, oamenii de știință au dat testul și unor copii de 4 și 5 ani, iar ce au descoperit este neașteptat, informează anewkindofuhman.com. Dintre copiii participanți la test, 98% au obținut un punctaj care i-ar încadra în categoria unor genii ale imaginației.
Studiul, repetat pe copiii cu vârste de 10 ani, a avut, însă, rezultate dezamăgitoare: doar 30% dintre aceștia au obținut puncteje de geniu. Iar în cazul adolescenților de 15 ani, procentul scade la 12. În cazul adulților, doar 2% sunt capabili să obțină rezultate de genii. Testele au fost replicate de peste un milion de ori, așa că nu se poate pune la îndoială veridicitatea rezultatelor, afirmă Gavin Nascimento, care a scris despre acest studiu : „Școala este o instituție care a apărut pentru a servi clasa aflată la putere, nu oamenii de rând. Pentru ca elitele să își mențină stilul luxos de viață, au contribuit la acest sistem, în care imaginația și creativitatea copiilor sunt reprimate încă din primii ani de viață”.
„Am descoperit că educația le arată copiilor cum să își folosească ambele tipuri de gândire. Așa, când cineva vine și îți cere să îi dai o idee nouă, pe măsură ce aceste idei îți vin în cap, le reprimi: aia e o idee proasta, pe asta am mai încercat-o și nu a mers, asta nu va funcționa și tot așa”, spune şi George Land.
Cum reînvățăm creativitatea? „Mâine, ia o furculiță și încearcă să găsești 25 sau 30 de idei despre cum ai putea îmbunătăți acea furculiță”, sugerează Land, care spune că primul pas spre recăpătarea imaginației este exercițiul.