Festivalul de teatru Sibiu: muzică irlandeză pe versuri de la Săpânţa
- Traian Deleanu
- 29 mai 2011, 14:52
Sute de spectatori s-au înghesuit, la Sibiu, la un eveniment surprinzător din Biserica romano-catolică din Piaţa Mare: corul bărbătesc al Facultăţii de teologie a cântat versuri de pe crucile mormintelor Cimitirului vesel, pe muzică irlandeză. În sălile de teatru, în schimb, primele două zile ale Festivalului de la Sibiu, au stat sub semnul artei lui Ascanio Celestini.
Concertul ce a durat mai bine de o oră a atras ieri după-amiază, ca un magnet, participanţii Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu (FITS) aflaţi în trecere prin faţa Bisericii. Înghesuiţi în imensa biserică, s-au lăsat emoţionaţi până la lacrimi de unele din versurile acompaniate de cimpoi, tobe sau vioară. În schimb, versurile mai săltăreţe au smuls zâmbete sincere: "Sub această cruce grea/ zace biata soacră-mea./ Trei zile de mai trăia/ zăceam eu şi citea ea". Shaun Davey, compozitorul irlandez cel care semnează muzica acestui concert botezat "Vocile din Cimitirul vesel", este cunoscut inclusiv în SUA, unde pentru muzica creată pentru spectacolele de pe Broadway a fost premiat în mai multe rânduri. Spectacole din anchete de doi ani
Primele două zile ale Festivalului au stat şi sub semnul spectacolelor create şi jucate de actorul şi scriitorul (printre altele) Ascanio Celestini, care a venit la Sibiu cu "Războiul unui nebun" şi "Oaia neagră", în această seară pregătind "Fabrica" – un spectacol despre un maistru angajat din greşeală într-o întreprindere care, pe parcursul one man show-ului, capătă valenţele unui organism viu. Celestini spune că toate spectacolele sale sunt realizate în urma unor anchete antropologice extrem de ample. "Pentru «Fabrica» am lucrat doi ani numai la interviuri, o muncă amplă, ca şi în cazul celorlalte spectacole. Din aceste interviuri eu îmi iau imaginile, pentru că oralitatea spectacolelor mele se bazează pe imagini. Eu povestesc ceva din memorie prin intermediul imaginilor", spune Celestini. Interviurile lui Celestini cu oameni obişnuiţi îl ajută să creeze un spectacol accesibil, susţine omul te teatru din Italia. "Dramaturgia nu este apanajul exclusiv al oamenilor de teatru. Oricine poate face teatru. Diferenţa dintre ce a făcut Shakespeare şi ce poate face vecinul meu constă în faptul că acesta din urmă este mai uşor de înţeles. Evident, munca lui Shakespeare este mai complexă şi mai fascinantă. Dar eu nu pot urmări cum se construieşte un oraş spaţial, însă pot urmări şi înţelege cum se construieşte o biserică", ilustrează Celestini.
Barierele lingvistice au şi părţi bune
Ca în fiecare an, la FITS au venit mii de turişti din zeci de ţări. Orice spectacol al festivalului are în sală vorbitori de multe limbi. Pentru a trece de diferenţele lingvistice, toate spectacolele sunt supratitrate. Cu toate acestea, Ascanio Celestini recunoaşte că, mai în ales în cazul spectacolelor de genul celor aduse de el, sunt greu de urmărit. "Am văzut aseară cum un grup de japonezi a adormit la spectacolul meu de o oră şi jumătate, în care povestesc tot timpul. E adevărat, un spectacol de asemenea durată într-o altă limbă e dificil de urmărit. Dar, are şi un aspect pozitiv: atunci când se întâlnesc doi oameni care vorbesc limbi diferite, ei sunt obligaţi să comunice cât mai simplu", scoate la iveală Celestini "pozitivul". RECOMANDĂRI Ce puteţi vedea mâine la Sibiu
Cea de-a patra zi a festivalului de teatru le oferă participanţilor aproape 30 de spectacole, conferinţe, vernisaje sau lansări.
- La Teatrul Gong, de la ora 17.00, Teatrul Nottara aduce în prim-plan un spectacol cu o temă cât se poate de actuală – interviurile şi probele de angajare. Firul epic al spectacolului "Metoda" are în cadru o recunoscută companie suedeză, care are nevoie de o persoană pe un post cu mare responsabilitate. "Timpul trece, candidaţii sunt singuri şi nimeni nu vine să le spună cum se va desfăşura selecţia. Mai mult, ei realizează că sunt într-o camera izolată, din care nu mai pot pleca. Candidaţii îşi dau seama că cineva din afara camerei îi urmăreşte pentru a afla care este persoana potrivită pentru ocuparea postului disponibil", se arată în descrierea piesei regizată de Theodor Cristian Popescu.
- Iar de la 19.00, la Teatrul "Radu Stanca", vor urca pe scenă belgienii de la Théâtre National De La Communauté Française Bruxelles, cu "Tristeţile căpcăunilor", un spectacol despre copiii care au încetat să mai fie copii. Spectacolul porneşte de la cazul real al tânărului Bastian Bosse, care s-a sinucis în noiembrie 2006, după ce a tras cu arma în şcoala lui.
- Un gen care începe să prindă tot mai mult la publicul de la Sibiu sunt spectacolele-lectură, anul acesta moderate de Cătălin Ştefănescu. De la ora 12.00, actorii teatrului "Radu Stanca" vor lectura "Factorul uman", al belgianului de Thierry Janssen, în sala Librăriei Humanitas, din centrul oraşului.
- "Bal mascat" este unul din spectacolele de stradă care vor anima centrul Sibiului în cursul zilei de luni, cu începere de la 16.30, pe pietonala Nicolae Bălcescu. Spectacolul aparţine englezilor de la Creature Feature. "Casnicele din East End bârfesc despre grădinile şi spalierele lor. Un spectacol comic care poate fi jucat ca o paradă, o mini-comedie sau o întălnire «lacomă».