Modificare importantă pentru emiterea cărților de identitate. Ce trebuie să facă românii care sunt vizați

Modificare importantă pentru emiterea cărților de identitate. Ce trebuie să facă românii care sunt vizațiBuletin. Sursa foto: Arhiva EVZ

O modificare a legislației care prevede emiterea cărților de identitate a fost propusă de senatori, iar ulterior votată de plenul Senatului României. Legea urmează să fie dezbătută și de Camera Deputaților, iar ulterior să fie semnată de președintele României.

Senatorii au luat în discuție un proiect de lege care modifică Ordonanța de Urgență a Guvernului 97/2005, privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români.

Una dintre propunerile făcute de parlamentari se referă la cetățenii români care s-au stabilit în străinătate, iar acum pot să solicite emiterea cărților de identitate electronice, cu domiciliul, din țara unde locuiesc.

„De la data asigurării infrastructurii tehnice necesare punerii în circulaţie a cărţii electronice de identitate, cetăţenii români cu domiciliul în străinătate pot solicita eliberarea cărţii electronice de identitate cu adresa de domiciliu în străinătate oricărui serviciu public comunitar de evidenţă a persoanelor ori misiunilor diplomatice sau oficiile consulare ale României”, este una dintre modificări.

Cărțile de identitate cu domiciliul din străinătate

Parlamentarii de la PNL și USR care au propus aceste modificări legislative, susțin că se elimină o discriminare la care erau supuși cetățenii români care locuiesc în alte țări, altele decât România.

„Proiectul răspunde nevoilor cetăţenilor români care sunt din ce în ce mai mobili şi mai familiarizaţi cu procedurile informatice. Acestea vor beneficia de eliminarea discriminării existente între cetăţenii români cu domiciliul în România şi cetăţenii cu domiciliul în străinătate, precum şi de proceduri facile menite să îi încurajeze să-şi declare domiciliul sau reşedinţa pentru ca statul român să aloce resurse bazate pe datele reale cu privire la numărul de cetăţeni care locuiesc într-o unitate administrativ-teritorială”, se mai arată în expunerea de motive a legii care a fost discutată la Senat.

Cât costă o carte electronică de identitate

În prezent, reglementările legale prevăd că ”punerea în circulație a cărții electronice de identitate și a cărții de identitate simple se realizează, în mod eșalonat, în termen de maxim 18 luni de la data emiterii primei cărți electronice de identitate sau a primei cărți de identitate simple, pe măsura asigurării serviciilor publice comunitare de evidență a persoanelor cu suportul tehnic necesar”.

Costul unei astfel de cărți de identitate electronice este de 67 de lei, dar este foarte important de știut că aceste tipuri de documente se eliberează doar în câteva localități din România, unde a fost implementat acest program pilot.