Informații importante despre factura la energia electrică. Schimbările anunțate de Autoritatea Națională de Reglementare în Energie vor intra în vigoare de la 1 aprilie 2023.
În noile facturi, datele prezentate de companiile din energie trebuie să se refere la consumul, la facilitățile fiscale oferite consumatorului, și la valoare finală de plată. Toate aceste date trebuie să fie prezentate cât mai clar, și cât mai succint.
Sute de mii de români s-au plâns de faptul că facturile pe care le primesc acasă, conțin informații greu de citit dar și de înțeles. În plus, pe aceste facturi nu era trecută cantitatea de energie consumată, și nici prețul unitar, compensat de stat, dar și cel de pe piața liberă, care trebuie achitat de abonat.
În data de 3 februarie 2023, în Monitorul Oficial a fost publicat noul Regulament de furnizare a energiei electrice, care conține și o serie de reguli, care trebuie respectate de firmele care livrează energia electrică.
Nouă milioane de abonați
În România, la ora actuală există nouă milioane de abonați, la diferite companii furnizoare de energie electrice, dintre care cei mai mulți sunt în portofoliul Electrica Furnizare.
Potrivit noului Regulament, aceste companii sunt obligate să prezinte pe prima pagină a facturii, date legate consumul concret al abonatului, care trebuie să fie în concordonță cu indexul afișat de contoar, de la o lună la alta, sau în funcție de perioada de facturare.
Cei de la Electrica Furnizare au anunțat, deja, zilele trecute că vor implementa un nou program de facturare, drept pentru care facturile emise pentru perioada 1 ianuarie 2023-31 martie 2023, s-ar putea să întârzie.
”Pentru implementarea măsurilor aplicabile clienților finali din piața de energie electrică și gaze naturale în perioada 1 ianuarie 2023 – 31 martie 2025, societatea noastră a demarat o amplă acțiune de optimizare a sistemului informatic. Din acest motiv, este posibil să primiți factura la o altă dată decât cea obișnuită”, a transmis, de exemplu, Electrica.
Model unic de factură unică pentru toți români
Noul Regulament conține și noul model care trebuie aplicat de la data de 1 aprilie 2023, de către toate firmele de distribuție a energiei electrice.
”Factura pentru energia electrică furnizată la locul de consum al clientului se emite de către furnizor pentru fiecare perioadă de facturare și în intervalul de timp comunicat, se arată de către furnizor prin intermediul facturii. Perioada de facturare nu poate fi mai mare de 3 luni și se stabilește prin contractul de furnizare”, se arată în Regulamentul ANRE.
De asemenea, consumatorii români se pot adresa ANRE cu o reclamație, în cazul în care furnizorul nu răspunde la sesizările depuse, sau tratează cu superficialitate aspectele reclamate.
”Clientul are dreptul să beneficieze de proceduri transparente, simple și ieftine de soluționare a plângerilor și să înainteze o plângere furnizorului referitoare la activitatea de furnizare a energiei electrice desfășurată de către acesta la locul de consum; în cazul în care clientul nu este mulțumit de soluționarea plângerii sale sau în cazul în care un eventual litigiu nu este soluționat pe cale amiabilă, acesta are posibilitatea de a se adresa ANRE, ..., precum și de a se adresa instanțelor competente”, se mai arată în noul Regulament, publicat Monitorul Oficial al României.