Ele dezvăluie un interior bine conservat, care ar putea să ofere informaţii preţioase despre această expediţie legendară, informează AFP, citată de Agerpres.
HMS Terror a fost una dintre cele două nave folosite în expediţia exploratorului englez John Franklin, plecat din Marea Britanie în 1845 în căutarea Pasajului de Nord-Vest, care leagă oceanele Atlantic şi Pacific prin zona arctică.

Surprinşi de un ger extrem, cei 129 de marinari ai expediţiei au rămas captivi timp de un an şi jumătate între gheţuri, înainte de a muri de foame și frig. Circumstanţele în care s-a produs cea mai mare tragedie din universul explorării arctice, subiect al unui serial TV american –„The Terror” –, au rămas înconjurate în mister. Epava celeilalte nave, HMS Erebus, a fost găsită abia în 2014, în aceeaşi zonă.

Imaginile înregistrate de scafandri şi de un robot submersibil teleghidat dezvăluie artefacte intacte, legate de viaţa marinarilor de pe corabie. Epava a fost găsită în 2016 la o adâncime de 24 de metri în largul insulei King William, în Pasajul Nord-Vest, la est de Cambridge Bay, în teritoriul Nunavut. „Am avut impresia, în timp ce exploram HMS Terror, că era vorba despre o navă recent abandonată de echipajul său, care dă impresia că a evitat trecerea timpului”, a declarat într-un comunicat Ryan Harris, directorul acestui proiect arheologic şi pilot al vehiculului teleghidat utilizat în timpul cercetătorilor.

Pe durata a 48 de scufundări, dintre care şapte au inclus utilizarea robotului, „într-o apă a cărei temperatură oscila în jurul valorii de zero grade Celsius”, cercetătorii au realizat imagini cu peste 90% din puntea inferioară a corabiei.

Vasul a fost găsit aşezat vertical pe carena sa, pe fundul mării, cu ancora ridicată şi ferestrele de acoperiş rămase neacoperite, fapt care sugerează o abandonare rapidă a navei, a explicat Ryan Harris. Sedimentele care au acoperit camera căpitanului navei, Francis Crozier, au permis conservarea biroului său, în care cercetătorii se aşteaptă să găsească instrumente ştiinţifice şi hărţi.
Doar cabina personală a căpitanului a rămas inaccesibilă, din cauza unei uşi încuiate. Cercetătorii speră să găsească acolo documente scrise şi sigilate, pe care apa rece şi sedimentele ar fi putut să le conserve.
„Înscrisurile ar putea lămuri ceea ce s-a întâmplat, să prezinte cronologia evenimentelor, când navele s-au despărţit şi modul în care ele au ajuns acolo unde au fost abandonate”, a explicat Ryan Harris într-o conferinţă de presă.

Corăbiile HMS Terror şi HMS Erebus au plecat din Marea Britanie fiind echipate cu carene acoperite cu fier – pentru a sparge gheaţa -, motoare cu aburi şi provizii suficiente pentru ca echipajele să reziste timp de trei ani în Arctica. O navă angajată de văduva exploratorului John Franklin, Lady Jane, a găsit în 1859 pe insula King William un mesaj care a ridicat parţial vălul ce acoperea misterul acelor dispariţii.

Potrivit acelui mesaj, exploratorul englez şi 23 de membri ai echipajului au murit pe 11 iunie 1847 în circumstanţe necunoscute. Pe 22 aprilie 1848, 105 supravieţuitori ar fi părăsit navele, pe jos, pentru a ajunge pe uscat mergând pe banchiză, conform aceluiaşi mesaj. Niciunul nu a supravieţuit.

Cercetările arheologice au fost realizate în parteneriat cu membrii organizaţiilor inuite, ale căror mărturii orale, transmise din generaţie în generaţie, au permis localizarea celor două epave. Comunităţile inuite din Arctica vor fi primele care vor putea să vadă artefactele de pe HMS Terror, fiind coproprietare legale ale acestora.

Roald Amundsen, exploratorul norvegian care a traversat Pasajul de Nord-Vest pentru prima dată în 1905, a petrecut la rândul său două ierni pe gheţurile care înconjoară insula King William.
Ryan Harris şi echipa lui speră să revină în regiune pentru a-şi continua cercetările în 2020, mai ales pentru a explora cabina căpitanului Francis Crozier. „Nu se ştie niciodată ce vom găsi în acel ultim spaţiu rămas neexplorat”, a adăugat Ryan Harris.

 

Te-ar putea interesa și: