Ministerul Educației organizează un concurs între școli în plină grevă a profesorilor. Ce efecte va avea anunțul asupra elevilor

despre testarea anti-COVID în școli

Ministerul Educației a transmis că școlile se pot înscrise la un concurs de activități pe care cadrele didactice le-au desfășurat alături de elevi în „Săptămâna altfel”. Anunțul instituției conduse de Ligia Deca vine în timp ce aproape toți profesorii din România se află în grevă generală.

Concursul anunțat de Ministerul Educației nu este la prima ediție și presupune ca fiecare școală să realizeze un dosar în care să includă mai multe informații privind activitățile propuse de școală spre jurizare desfășurate în timpul„Săptămânii altfel”, scopul activității, domeniul în care se încadrează, numărul de profesori și elevi participanți, locul și durata, dar și „motivația propunerii activității ca fiind cea mai bună”. Instituțiile de învățământ trebuie să atașeze la acest dosar și mărturii ale elevilor, profesorilor și părinților în legătură cu activitatea propusă.

Anunțul instituției conduse de Ligia Deca vine în timp ce 15.000 de profesori au protestat în București și au cerut salarii mai mare. Greva generală din învățământ a fost declanșată la începutul acestei săptămâni, iar între 60%-70% dintre angajații din școli participă la manifestații. Ministerul Educației a transmis că „amplitudinea protestului este importantă”. Greva va continua ce puțin până marți, 30 mai, când va fi organizat un alt protest, care va începe la Palatul Guvernului și se va încheia la Cotroceni.

„În conformitate cu prevederile Metodologiei de organizare a Programului național «Școala altfel», aprobată prin OMENCȘ nr. 5034/2016, vă rugăm să încurajați unitățile de învățământ să își promoveze cele mai bune activități, participând la competiția națională «Școala altfel». Fiecare unitate de învățământ care dorește să participe va încărca dosarul activității propuse pentru competiție pe website-ul inspectoratului școlar”, scrie Ministerul în informarea trimisă către structurile sale din teritoriu.

Cine va selecta școlile care vor ajunge în etapa națională a concursului

În documentul trimis către școlile din România se precizează că inspectoratele școlare vor selecta câte o singură activitate pentru etapa națională din următoarele domenii: cultural, artistic, tehnic, științific, sportiv, cetățenie democratică și responsabilitate socială, educație pentru sănătate și stil de viață sănătos, educație ecologică și protecția mediului, abilități de viață (inclusiv educație rutieră, educație pentru situații de urgență etc.), consiliere și orientare. Dosarele activităților vor fi selectate, după ce vor fi supuse unei evaluări la nivel județean sau la nivelul municipiului București până pe data de 16.06.2023.

Dosarele care nu conțin toate elementele menționate în documentul trimis de Ministerul Educației nu vor fi evaluate. „Activitățile selectate de inspectoratele școlare vor fi evaluate de către o comisie aprobată de președintele Comisiei naționale pentru coordonarea competițiilor școlare în anul școlar 2022-2023. Evaluarea proiectelor, la nivel național, se va realiza în perioada 19 – 30.06.2023 iar postarea, pe website-ul ME, a listei unităților de învățământ câștigătoare va avea loc în data de 08.07.2023. Data organizării, de către ME, a festivității premierii proiectelor, la nivel național, va fi comunicată, în timp util, inspectoratelor școlare și unităților de învățământ preuniversitar câștigătoare”, se mai precizează în document, potrivit Edupedu.ro.

Ce documente trebuie să dețină dosarul

Școlile vor încărca dosarul pe site-ul inspectoratului școlar și va trebui să conțină:

  • Numele și adresa unității de învățământ aplicante,
  • Nivelul/nivelurile de învățământ,
  • Numărul elevilor din școală,
  • Numărul cadrelor didactice din școală,
  • Coordonatorul activității (nume și prenume, funcție, date de contact),
  • Titlul activității,
  • Domeniul în care se încadrează,
  • Scopul activității,
  • Obiectivele educaționale ale activității,
  • Elevii participanți: număr total de participanți, procent de participanți din numărul, total de elevi din grupul țintă,
  • Durata și locul desfășurării activității,
  • Descrierea activității. Descrieți pe scurt activitatea, în cel mult 5-10 rânduri, menționând elementele de succes ale acesteia (conținut, metode, sarcini de lucru, caracter interdisciplinar, parteneriate etc.),
  • Descrieți rezultatele obținute în urma activității,
  • Precizați dacă elevii/profesorii/părinții și-au manifestat dorința de continuare a acestei activități si modalitatea în care puteți asigura acest lucru,
  • Motivația propunerii activității ca fiind cea mai bună (maximum 1/2 pagini): argumente ale cadrelor didactice, ale elevilor, ale părinților.

De asemenea, instituțiile de învățământ vor trebui să atașeze în dosar cele mai relevante mărturii ale elevilor/profesorilor/părinților referitoare la activitatea propusă, dar și dovezi ale activității, precum fotografii, filme sau documente.

Criteriile de evaluare a școlilor din proiect

Ministerul Educației a transmis că pe lista criteriilor de evaluare se află:

  • Coerența scop – obiective – rezultat;
  • Caracterul interdisciplinar al activității;
  • Abordare inovativă;
  • Creativitate și originalitate (evitarea dimensiunii formale a activității desfășurate, produse originale ale activității, conținut interesant și stimulativ etc.);
  • Gradul de implicare a elevilor (inițiativa elevilor, organizare, implementare, evaluare)
  • Sustenabilitate;
  • Contribuie la creșterea motivației școlare, generarea unor schimbări atitudinale, formarea/dezvoltarea culturii organizaționale, stimularea peer-education etc.