Metroul bucureștean și data de 16 noiembrie. Care a fost primul tronson al Metroului și de când datează planurile de a avea metrou în Capitală?
Metroul bucureștean și data de 16 noiembrie. Care a fost primul tronson al Metroului și de când datează planurile de a avea metrou în Capitală?
„Trenul galben fără cai nu-i nici birjă nici tramvai și te duce mai repede ca gândul” este refrenul cântat de Angela Similea. Bucureștiul a intrat în ultimul sfert de veac al secolului XX în selecta familie a orașelor-capitală care aveau Metrou. Dar oare când a apărut ideea de a avea Metrou la București?
Metroul - ideea lui Carol al II-lea
Primul care a visat la un Metrou în București a fost inginerul Dimitrie Leonida în 1908. Dar atunci România avea o industrie modestă iar automobilele abia apăruseră. Trei decenii mai târziu a fost rândul regelui Carol al II-lea să viseze la Metriu.
El voia autostrăzi, Metrou, a avut unele planuri privind un fel de Canal Dunăre-Marea Neagră, numai că anul 1938 când multe astfel de planuri s-au inițiat nu fusese cel mai potrivit. O fi fost el anul de vârf al economiei interbelice, dar războiul bătea la ușă și în România nu se prea înghesuia nimeni să investească. Veneau doar imigranții italieni în căutare disperată de locuri de muncă. Așa se face că abia după 1970, la 32 de ani de la momentul 1938, Metroul revine în atenția politicienilor.
Metroul gândit de ingineri români la ordinele lui Nicolae Ceaușescu, de inspirație britanică
Nicolae Ceaușescu vizitase destule capitale europene când a decis că Bucureștiul trebuia să aibă Metrou. S-a inspirat din modelul britanic, unul din cele mai vechi din lume, fără spectaculozitatea structurilor de la Paris sau Moscova. Din 1970, au început să fie puse pe hârtie primele schițe, cel care a avut rolul determinant în proiectare și execuție fiind inginerul Octavian Udriște. Bucureștiul se dezvoltase, erau prea mulți oameni care să poată fi transportați cu transportul în comun de suprafață.
La 16 noiembrie 1979, s-a inaugurat primul tronson experimental al Metrolului, situat între stațiile Semănătoarea, azi Petrache Poenaru și Timpuri Noi, recent denumită Octavian Udriște. Erau două uzine mari ale Capitalei, iar Metroul trebuia să transporte muncitorii spre casă de la marile platforme industriale și de acasă, spre marile platforme. 16 noiembrie 1979 este data oficială de naștere a actualei companii Metrorex.
Azi, Metroul are cinci magistrale și alte două în proiectare, în special una care va ajunge la Otopeni.