Metoda ingenioasă a unei profesoare de a preda limba franceză. Bianca Darabă: „Îmi doream să fiu și eu la fel ca profesoara din liceu”

Metoda ingenioasă a unei profesoare de a preda limba franceză. Bianca Darabă: „Îmi doream să fiu și eu la fel ca profesoara din liceu” Sursa foto: https://www.scoala9.ro/

Profesoara de 24 de ani Bianca Darabă a ales să predea franceza elevilor săi într-un mod cu totul deosebit. Așa a reușit să-şi apropie elevii de o limbă care nu mai este atât de atractivă în zilele noastre.

Bianca Darabă este din Piatra Neamț și studiile superioare le-a terminat la Iași, la Facultatea de Litere din cadrul Universității „Al. I. Cuza”. În perioada cât era studentă mergea în școli și licee din zonă, apoi în alte orașe din țară, pentru a face ateliere în limba franceză de benzi desenate francofone cu elevii, dar și formări pentru profesori.

Profesoara de 24 de ani Bianca Darabă predă limba franceză prin intermediul benzilor desenate sau prin teatru, unde elevii fac schimb de roluri. Iar jocurile bazate pe emoții și convorbirile online cu vorbitori nativi i-a făcut pe elevi să aibă mai mare încredere în a vorbi limba. Bianca e profesoară de doar un an, dar creativitatea sa i-a adus titlul de Profesoară Merito, premiu acordat pentru profesorii dedicați din toată țara.

Bianca Darabă: „Îmi doream să fiu și eu la fel ca profesoara din liceu”

Bianca Darabă a povestit că datorită profesoarei sale care i-a insuflat dragostea pentru limba franceză i-a venit și pentru prima oară ideea că ar putea să fie și ea cadru didactic.

Ne puteți urmări și pe Google News

„La liceu, am avut cel mai frumos model, cea mai pasionată profesoară de limba franceză. Era atât de implicată, încât îmi doream să fiu și eu la fel. Limba franceză am învățat-o cu drag datorită doamnei profesoare Cristina Grigori, așa că atunci când a trebuit să aleg o meserie de viitor, nu a existat niciun moment de îndoială sau nesiguranță. Pasiunea ei a devenit pasiunea mea. Mulțumită acestui proiect am desfășurat zeci de ateliere, formări, conferințe, concursuri, iar beneficiarii direcți au fost elevii și profesorii lor”, povestește Bianca Darabă.

Îi pune pe elevii ei în contact cu vorbitorii nativi

Tânăra profesoară și-a dorit să le ofere elevilor ce a primit și ea la rândul ei. A ajuns la catedră în 2022 și a devenit repede o sursă de motivație pentru elevi.

„În fiecare clasă, atunci când am adresat la prima noastră oră împreună întrebarea «vă place franceza?», foarte puțini mi-au răspuns DA. Dar asta, am descoperit mai târziu, din cauză că nu au căpătat încredere să se exprime cu un minimum de cuvinte cunoscute”, își amintește profesoara. „Le-am explicat că primul rol, și cel mai important, al limbii străine este să transmiți un mesaj și să fii înțeles, chiar dacă există piedici gramaticale. Mesajul este cel mai important. Odată ce le-am insuflat încrederea că orice greșeală este un pas spre învățare, majoritatea copiilor au arătat o extraordinară deschidere spre materia mea, iar pașii mici formează acum, spre final de an, un frumos puzzle complet”, a mai declarat Bianca.

Profesoara vrea să aducă limba franceză printre preferatele elevilor

Bianca Darabă a organizat inclusiv o întâlnire online în care a adus laolaltă șase prieteni din Franța, Belgia, Spania, Armenia.

„Participarea nu era obligatorie, ci pe bază de înscriere. 20 de elevi au fost dornici să participe, iar activitatea a fost foarte plăcută. Elevii puneau întrebări în limba franceză acestor nativi și și-au arătat interesul de a-i cunoaște mai bine pe rețelele de socializare. Apoi, lectorul din Franța, Julie Monade, împreună cu profesoara universitară Dana Monah, de la Facultatea de Litere din Iași, au venit la noi în liceu pentru 3 ore de ateliere cu diferite clase mixte.

Privind materia predată, gândul meu este să le deschid mintea către importanța limbii franceze și că orice pas (fie el cât de mic) făcut în timpul fiecărei ore contribuie la evoluția lor pe acest drum, la îmbogățirea lor cu câteva informații esențiale de care se pot ajuta în orice context”, mai mai explicat tânăra profesoară.

Un joc atractiv „Scaunele emoțiilor” în limba franceză, atracția elevilor

La clasa a VI-a a făcut o activitate pe care a numit-o „scaunele emoțiilor”. A propus o frază simplă: „Je n’ai pas mangé aujourd’hui” („Nu am mâncat astăzi”). Într-un cerc a așezat trei scaune. Fiecare scaun a primit de la elevi o emoție. Scaunul 1: la joie (fericirea). Scaunul 2: la colère (furia). Scaunul 3: la fatigue (oboseala). Un elev merge în fața scaunelor, alt elev propune un număr. Elevul din mijloc se așază pe scaunul propus, spunând propoziția aleasă cu intonația dată de emoția scaunului. „Je n’ai pas mangé aujourd’hui” spus cu furie, de pild, apoi numărul următor impune ca aceeași propoziție să fie veselă.

„La sfârșitul jocului, elevii recunosc semnificația cuvintelor care exprimă emoție, știu să exprime acea emoție atunci când li se cere, știu deja o propoziție la perfect compus, deși încă nu l-au învățat. Dar cel mai important, se creează o atmosferă minunată între colegi, o stare de colaborare și fiecare elev devine la rândul lui jucător în centrul cercului, dar și ghid al jocului”, a dat un exemplu de activitate profesoara.

Orele de limba franceză se desfășoară sub forma unor piese de teatru

Divertismentul apare la orele de limba franceză care se desfășoară sub forma unor piese de teatru, mai ales că permite elevilor să se concentreze pe mai multe simțuri în același timp. Mișcarea corpului în timpul interpretării rolului, mimica feței, vocea adaptată replicii, toate acestea ajută la memorarea facilă a unui text.

„Am descoperit această metodă datorită lui Jan Nowak, formator de teatru în limba franceză. El propune ca limba franceză să fie armonios îmbinată cu teatrul deoarece a juca un rol înseamnă a-și însuși cuvintele, a le înțelege, a le analiza și a le da o formă orală. Abia după ce învățăm după ureche un text, îl vom citi, și nu invers”, explică Bianca.

Atunci când la clasele profesoarei se fac activități de învățare prin teatru sau prin joc de rol, elevii preiau rolul profesorului și moderează.

„Întotdeauna vor exista cei care ridică primii mâna pentru a deveni ei moderatori, ceea ce îi atrage până la sfârșitul activității pe toți elevii”, a mai declarat Bianca Darabă. Întreaga poveste despre minunata profesoară puteţi citi pe site-ul scoala9.ro.