Mergem din ce in ce mai des cu avionul

Mergem din ce in ce mai des cu avionul

Numarul pasagerilor a crescut si in 2007 cu peste 30% fata de anul anterior.

Ionela este din Bucuresti si pana anul acesta nu a mers niciodata cu avionul. De Craciun, insa, a plecat cu cei doi copii ai ei in Germania, la o veche prietena. Nu-si imagina ca un bilet de avion este asa de ieftin - in jur de 120 de lei. Cazul Ionelei nu este singular, insa din ce in ce mai multi romani au incercat deja de zeci de ori experienta calatoriei cu avionul.

Potrivit datelor Eurostat, in 2006, Romania a fost pe primul loc in Uniunea Europeana la capitolul ritm de crestere al numarului de pasageri care au folosit transportul aerian. Numarul pasagerilor a crescut fata de 2005 cu mai bine de 35%, pana la 4,72 milioane de persoane. Prin cel mai mare aeroport din Romania, „Henri Coanda” (Otopeni), au trecut in 2006 aproximativ 3,5 milioane de pasageri. Analistii din piata estimeaza ca in acest an avansul va fi similar cu cel de anul trecut.

Pe segmentul companiilor low cost, estimarile sunt si mai concludente: crestere cu aproximativ 40%. Chiar si asa, Romania este, in prezent, cu mult in urma unor state mari precum Marea Britanie sau Germania. Aeroportul londonez Heathrow, cel mai aglomerat din Europa, a fost traversat de peste 67,3 milioane de calatori in 2006, iar cel din Frankfurt de aproximativ 52,4 milioane de persoane. Chiar daca avem mult mai putini calatori decat altii, aceasta nu inseamna ca in perioadele cu multi calatori aeroporturile nu sunt extrem de aglomerate.

Ofertele de bilete de avion la preturi de 20-30 de euro catre destinatii europene ale operatorilor low cost se inmultesc de la o luna la alta. Concomitent creste si numarul romanilor care aleg sa-si faca vacantele in strainatate, dar si numarul companiilor care-si incearca norocul pe piata din Romania.

Profil de pasager

Euronavetistii. In urma cu cativa ani, cand s-a declansat isteria mersului la munca in Spania sau Italia, romanii plecau cu autocarul. Acum insa cursele aeriene de Spania sau Italia sunt profitabile pe tot parcursul anului: pretul biletului de avion este aproape acelasi cu cel al unei calatorii cu autocarul si romanii ajung in doua-trei ore acasa sau la munca.

De Sarbatori, avioanele de Spania sau de Italia care vin in Romania sunt pline. Conducerea aeroportului Baneasa ne-a declarat ca, in aceasta perioada, traficul de pasageri creste cu 30-40% fata de alte perioade ale anului.

„De regula e aglomeratie in Ajunul Craciunui, apoi in jur de 27 decembrie, cand mai vin o parte in tara pentru Revelion, si pe 3-4 cand cei mai multi se intorc la munca, afara. Aproape toate companiile si-au dublat deja cursele de Italia si Spania”, ne-a declarat Stefan Mladin, directorul aeroportului Baneasa.

Romanii care merg la rude. Din ce in ce mai multi romani pleaca de cateva ori pe an sa-si viziteze rudele sau prietenii stabiliti in strainatate. Cu o rezervare facuta cu cateva saptamani inainte, acestia prind bilete de avion la promotii -30-40 de euro pentru o cursa dus-intors.

Romanii care-si fac vacantele in strainatate. Concediile in tara nu mai sunt atractive pentru o mare parte dintre romani, iar acestia aleg sa plece in Turcia, Bulgaria sau Grecia, si iarna in statiunile montane ale vecinilor nostri. O vacanta programata din timp, vara, de Paste sau de Sarbatori aduce reduceri mari in pretul biletului de avion.

Romanii care pleaca la cumparaturi la Viena sau Milano. Companiile aeriene precum SkyEurope sau Wizz Air au inceput deja sa promoveze ideea de calatorii de distractii sau de cumparaturi. Pe langa bogatii Romaniei care-si fac cumparaturile la Paris sau Milano, si cetatenii „de rand” au inceput sa testeze moda cumparaturilor in Bulgaria, Ungaria, Austria sau Italia, pentru 60-100 de euro cat dau pe un bilet de avion dus-intors.

Afaceristii. Cei din companiile mari aleg operatorii clasici pentru servicii, chiar daca un bilet pentru o destinatie europeana ajunge la 400-500 de euro. Cand biletul este decontat de firma, de foarte multe ori serviciile conteaza. In vacante insa, o parte dintre acestia aleg companiile low cost.

BILANT

Evenimentele acestui an > iunie - din nou o cursa Romania-SUA; compania aeriana americana Delta Air Lines intra pe piata din Romania

> septembrie - easyJet, a doua companie low cost europeana ca marime, efectueaza primele curse in Romania

> noiembrie - Prima cursa interna efectuata de un operator low cost: Wizz Air zboara de la Bucuresti la Cluj

> noiembrie - Air France si KLM se aliaza si anunta bilete cu preturi reduse pentru 50 de destinatii

> decembrie - Cel mai mare operator low cost european, Ryanair, anunta ca va intra in 2008 si in Romania

Ne puteți urmări și pe Google News