Măsuri drastice pentru producătorii de mașini. Care sunt noile norme Euro-7, propuse de Comisia Europeană

Măsuri drastice pentru producătorii de mașini. Care sunt noile norme Euro-7, propuse de Comisia EuropeanăSursa: Dreamstime.com

Comisia Europeană a prezentat propunerile pentru introducerea noilor norme Euro-7. Măsurile drastice pentru producătorii de mașini sunt luate în scopul reducerii noxelor cu 35% pentru autoturisme și LCV-uri și cu 56% pentru camioane.

Propunerea, publicată joi pe site-ul CE, înlocuiește și simplifică normele privind emisiile de carbon, anterior separate pentru autoturisme și camionete (Euro 6) și camioane și autobuze (Euro 6). Dar nu e totul, din 2025 noile autoturismele ar trebui să iasă din uzină cu modificări şi la sistemul de frânare.

Normele Euro 7 reunesc într-un singur set de norme limitele de emisii pentru toate autovehiculele, adică autoturisme, camionete, autobuze și camioane. Noile norme sunt neutre din punct de vedere al combustibilului și al tehnologiei, impunând aceleași limite indiferent dacă vehiculul utilizează benzină, motorină, sisteme de propulsie electrice sau combustibili alternativi.

Care sunt Standardele pentru Euro-7

Potrivit propunerii CE, emisiile de NOx vor fi reduse cu 35% pentru autoturisme și LCV-uri, comparativ cu Euro 6, și cu 56% pentru camioane. Nivelul de particule va fi redus cu 13% pentru autoturisme și LCV și cu 39% pentru camioane și autobuze.

Standardele Euro 7 și standardele privind emisiile de CO2 pentru vehicule acționează în paralel pentru a asigura calitatea aerului pentru cetățeni, în special datorită creșterii numărului de vehicule electrice, care generează, de asemenea, anumite beneficii pentru calitatea aerului. Cele două seturi de norme oferă lanțului de aprovizionare cu autovehicule o direcție clară pentru reducerea emisiilor poluante, inclusiv prin utilizarea tehnologiilor digitale.

Cu cât se vor scumpi mașinile

În timp ce normele privind emisiile de CO2 vor impulsiona implementarea vehiculelor cu emisii zero, Comisia consideră că este important să ne asigurăm că toate vehiculele de pe drumurile noastre sunt mult mai puțin poluante. În 2035, toate autoturismele și camionetele vândute în UE vor avea emisii zero de CO2. Cu toate acestea, se preconizează că, în 2050, peste 20% din autoturisme și camionete și mai mult de jumătate din vehiculele mai grele de pe străzile noastre vor continua să emită poluanți pe țeava de eșapament. De asemenea, vehiculele electrice cu baterii continuă să genereze poluare din cauza frânelor și a microplasticelor din pneuri.

În fiecare an se vând în UE 10 milioane de maşini. Estimăm că 70.000 de persoane mor anual prematur din cauze legate de poluare. Vorbesc evident de emisiile provocate de motoarele cu combustie internă care vor mai intra pe piaţă până în 2035, cât şi emisiile generate de mașinile grele (camioane), dar şi de maşinile electrice. Este şi o reformă accesibilă din punct de vedere financiar, estimăm că adaptarea la Euro 7 va costa în jur de 100-150 de euro de maşină”, a declarat Thierry Breton, Comisarul European pentru piața internă

Vehiculele vor trebui să respecte noile norme după 200.000 de km de rulare, iar pentru verificarea emisiilor vor fi necesari senzori instalați deja în autoturisme. Scopul Comisiei Europene este ca modelele Euro 7 să ne apropie de momentul 2035, când producătorii de maşini vor fabrica doar modele electrice.

Reprezentanții ACEA consideră că propunerea este foarte dură

ACEA, Asociația profesională a constructorilor de automobile, a declarat că în acest moment emisiile vehiculelor noi sunt foarte mici, „la un nivel abia măsurabil”, datorită tehnologiilor folosite, iar propunerile CE sunt și mai stricte de atât.

„Din păcate, beneficiul pentru mediu al propunerii Comisiei este foarte limitat, în timp ce crește considerabil costul vehiculelor. Se concentrează asupra condițiilor extreme de condus care nu au nicio relevanță în viața reală.”, a declarat Oliver Zipse, director al BMW Group.

Reprezentanții ACEA consideră că propunerea Euro 7 este foarte dură pentru camioane, fiind necesare eforturi mari și „resurse substanțiale de inginerie și financiare”.

„Considerăm că va fi o încetinire a acestei treceri către electrice prin adoptarea acestui standard Euro 7, dat fiind faptul că vor fi necesare investiții de circa 20 de miliarde de euro pentru tranziţia și punerea în circulație a acestor vehicule adaptate Euro 7. Va fi o presiune imensă asupra producătorilor de camioane, care vor trebui să investească enorm în adaptarea motoarelor şi sistemelor de propulsie pentru camioane, fiindcă știm că 99% din transportul de marfă din Europa se realizează cu vehicule alimentate cu motorină”, a declarat Adrian Sandu, Asociația Constructorilor de Autoturisme din România, potrivit stirileprotv.ro.