Evenimentul Zilei > Social > Mașinile noi sunt proiectate să țină maxim 12 ani. Cum explică specialiștii această situație
Mașinile noi sunt proiectate să țină maxim 12 ani. Cum explică specialiștii această situație

Mașinile noi sunt proiectate să țină maxim 12 ani. Cum explică specialiștii această situație

Un inginer român care lucrează la Mercedes-Benz explică de ce mașinile noi vor avea o durată de viață între 7 și 12 ani. Paul Danci spune că va fi extrem de scump să întreți o mașină mai veche tocmai din cauza tehnologiei avansate și a regulilor impuse producătorilor.

Paul Danci, un inginer român care lucrează la Mercedes-Benz explică de ce autoturismele actuale au o durată de viață mai scurtă. Nu are legătură cu priceperea producătorilor, ci cu regulile impuse acestora.

„Nu se mai fac mașini astăzi așa cum se făceau mai demult. Pe deoparte e adevărat, dar nu pentru că aceia care le făceau în trecut erau mai buni și cei de astăzi sunt mai puțin buni. De ce mașinile nu mai țin astăzi așa cum țineau cele mai vechi?

Unul dintre motive: construcția și apoi mentenanța mașinilor este puternic reglementată de către state, diferite comisii internaționale, etc. În trecut fiecare putea face ce vrea, dar astăzi, să lansezi o mașină nouă este extrem de complicat. Aceste reglementări introduc condiții noi de producție și întreținere care cresc costurile în timp, iar mașinile vechi nu vor fi rentabile“, a scris Paul Danci, pe Facebook.

Noi obligații

Începând cu anul 2023 vor intra în vigoare noi reglementări de siguranță, dar și de diminuare a poluării care vor reduce și mai mult durata de viață a autoturismelor.

„Materialele trebuie să fie reciclabile în proporție de X%. Proporția se schimbă periodic. Asta înseamnă că peste 20, 30, 40 de ani, tehnologia de reciclare trebuie să fie disponibilă. În puține cazuri o tehnologie de astăzi va fi disponibilă peste 40 de ani, deci viața mașinilor este limitată de asta.

În cazul motoarelor termice, normele de poluare sunt tot mai stricte. Mașinile mai vechi poluează mai mult, deci cei care fac legislația vor să scape cât de repede de ele. Dacă în 2022, o mașină veche este considerată o mașină care are 20 de ani, în viitor, veche va fi una de 7-10 ani.

Multe mașini premium care se produc astăzi au în spate servicii software în cloud care sunt folosite să trimită sau să primească date. Va fi ineficient și costisitor pentru companii să mențină în funcție aceste servicii din cloud pentru 20-30 ani“, a mai scris specialistul.

Costuri mari

În viitorul apropiat va fi extrem de scump să întreții o mașină. Pe lângă chetuielile uzuale vor apărea și cele de software. „Va fi costisitor în viitor, să zicem peste zece ani, să întreții o mașină care are în spate servicii de date. Pe lângă costurile de achiziție și de reparație vor trebui plătite tot felul de abonamente pentru că mașina e conectată și trebuie întreținută. Întreținerea nu va fi doar mecanică sau electronică, ci și software.

În concluzie, în condițiile preconizate, mașinile produse începând cu 2022-2023 vor avea o durată de viață de aproximativ 7-12 ani. După ce durata de viață oficială se va termina, probabil nu se mai vor mai găsi piese de schimb de la producătorul original sau cei ce au licențe de producție, nu va mai exista suport pentru multe din serviciile cloud din mașină.

Programele de diagnoză nu vor mai funcționa și probabil nu se va mai putea vinde prin reprezentațele oficiale. Concepte similare se aplică astăzi la produsele electronice precum telefoane, calculatoare, electrocasnice“, a mai scris Paul Danci.