Optimismul revine în rândul managerilor din România. Rezultatele raportului Global CEO Survey pentru România, realizat de PwC, arată că directorii de companii sunt optimişti cu privire la perspectivele pe termen scurt. Jumătate dintre ei spun că vor să crească în următoarea perioadă prin dezvoltarea de noi produse şi servicii, un procent peste cel înregistrat în China, unde 46% dintre manageri declară acest lucru.
La nivel global, 29% dintre directorii de companii spun că dezvoltarea de noi produse şi servicii reprezintă principala oportunitate de creştere în următoarele 12 luni, în UE procentajul este de 29%, iar în Europa Centrală şi de Est de 35%.
Directorii de companii au percepţia că România are în continuare potenţial de dezvoltare a pieţei şi este mai profitabil să urmăreşti oportunităţile de creştere a pieţei decât să te implici în războaie competitive pentru câştigarea cotei de piaţă, se arată în raportul Global CEO Survey pentru România, realizat de compania de audit şi consultanţă PricewaterhouseCoopers.
Doar 23% dintre directorii de companii din România percep aceasta ca pe o oportunitate de creştere, în vreme ce media directorilor de companii din UE este de 27%, iar cea din Europa Centrală şi de Est 36%.
Totodată, 43% dintre managerii români se declară foarte încrezători în capacitatea companiilor lor de a obţine venituri mai mari în următorul an.
Tăierile din mediul privat încă nu s-au încheiat
Cu toate acestea, 70% dintre şefii de companii din România se pregătesc pentru reduceri de costuri şi în acest an, iar 33% dintre ei urmează să decidă internalizarea unor procese. Procentajul celor care intenţionează să ia măsuri similare de restructurare este mai mare decât cel înregistrat în alte regiuni. De la începutul crizei, 90% dintre directorii firmelor din România au tăiat costurile. Este un procent asemănător cu cel înregistrat în alte regiuni – 84% pentru directorii generali de pe plan global şi 91% pentru cei din Uniunea Europeană.
În plus, 37% dintre respondenţi au internalizat procese de afaceri care erau externalizate, un procent mai ridicat decât cel înregistrat la nivel global sau în UE, ambele 25%.
"În ultimii doi ani, economia României a început un proces treptat de restructurare care o va pregăti pentru dezvoltarea durabilă. Directorii de companii au reînceput să-şi facă planuri pentru o perioadă de creştere economică, mai degrabă decât să se concentreze pe supravieţuirea în recesiune. Preocupările legate de reducerea datoriilor şi a costurilor au fost trecute în plan secund, în vreme ce accentul cade acum pe întărirea poziţiei pe piaţă, pe dezvoltarea de noi produse care să răspundă schimbărilor din comportamentul consumatorilor, pe managementul talentelor cheie şi adaptările strategice în structura organizatorică a organizaţiei pentru a se adapta dinamicilor industriei din care fac parte", a declarat Vasile Iuga, country managing partner la PwC România.