Lupta împotriva telefoanelor inteligente. Interzicerea dispozitivelor în școli este tot mai populară

Telefoane elevi.Sursa foto: Dreamstime.com

În urmă cu șase ani, când oficialii Colegiului Calvijn din Olanda au început să analizeze interzicerea telefoanelor în școli, ideea i-a îngrozit pe unii elevi.

„Am fost întrebați dacă ne gândim că trăim în anii 1800”, a declarat Jan Bakker, președintele colegiului, ai cărui elevi au vârste cuprinse între 12 și 18 ani.

Interzicerea telefoanelor inteligente

În timp ce majoritatea au susținut ideea, aproximativ 20% dintre părinții, profesorii și elevii intervievați s-au opus categoric. Unii erau părinți care își făceau griji că nu vor putea da de copiii lor în timpul zilei. Asta în timp ce unii profesori susțineau că ar fi mai bine să îmbrățișăm noile tehnologii decât să le evităm.

Totuși, oficialii școlii au mers mai departe. „Mergând pe coridoare și în curtea școlii, vedeai că toți copiii erau pe smartphone-urile lor. Conversațiile lipseau, mesele de tenis de masă erau goale”, a declarat Bakker. „Practic, pierdeam cultura socială”.

Mai multe țări îmbrățișează trend-ul

La patru ani după ce Colegiul Calvijn a devenit una dintre primele școli din Țările de Jos care a renunțat la smartphone-uri, acesta nu mai este o excepție. În Franța, 200 de școli secundare testează o interdicție. În timp ce școlile primare francofone din Valonia și Bruxelles, în Belgia, au avansat cu propriile interdicții. În Ungaria, un nou decret obligă școlile să colecteze telefoanele și dispozitivele inteligente ale elevilor la începutul zilei.

Italia și Grecia au adoptat abordări mai blânde. Țările permit elevilor să aibă telefoanele cu ei pe parcursul zilei, dar interzic utilizarea acestora în sălile de clasă.

Un val de schimbări

Pentru cei de la Colegiul Calvijn, valul puternic de schimbări este entuziasmant. Din momentul în care au început să le ceară elevilor fie să își lase telefoanele acasă, fie să le închidă pentru o zi, oficialii școlii au văzut cum cultura școlii se transformă.

„Practic, ceea ce am pierdut, am recuperat”, a spus Bakker. „Elevii se joacă între ei și vorbesc între ei. Și sunt mult mai puține întreruperi în timpul lecțiilor.”

Alte școli din întreaga țară au început să ne contacteze, curioase cu privire la impactul interdicției. În ianuarie 2024, guvernul olandez a intrat în dezbatere, îndemnând școlile să interzică telefoanele mobile, tabletele și ceasurile inteligente în majoritatea sălilor de clasă din învățământul secundar din întreaga țară. Recomandarea a fost extinsă recent la școlile primare.

Fără telefoane în școli, sursa foto: Wikipedia

Înainte și după schimbare

La sfârșitul anului trecut, pe măsură ce școlile secundare din Țările de Jos se pregăteau să urmeze recomandările, cercetătorii de la Universitatea Radboud au profitat de ocazie pentru a face o fotografie înainte și după schimbare.

Aceștia au intervievat sute de elevi și părinți, precum și zeci de profesori din două școli care aveau planuri iminente de a elimina telefoanele mobile în incinta școlii. Au vizitat mai apoi din nou școlile la trei luni după intrarea în vigoare a interdicției.

Aproximativ 20% dintre elevi au declarat că au fost mai puțin distrași odată ce smartphone-urile au fost interzise, a declarat Loes Pouwels, unul dintre cercetători. Asta în timp ce profesorii au descris elevii ca fiind mai atenți și mai concentrați asupra muncii lor în clasă. „Deci, cred că în ceea ce privește funcționarea cognitivă, în general a fost un lucru pozitiv”.

Interacțiune socială

Mulți studenți au raportat, de asemenea, mai multe interacțiuni sociale în viața reală și că valoarea acestor interacțiuni s-a îmbunătățit. Aceștia au constatat, de asemenea, o reducere a hărțuirii cibernetice. Deoarece elevii erau offline mai mult timp.

Cu toate acestea, la trei luni după interdicție, nu toți studenții au îmbrățișat ideea. Aproximativ 40% dintre aceștia au declarat că lipsa telefonului le-a permis să se bucure mai mult de pauzele lor. În timp ce 37% au declarat că le era dor de telefoanele lor. „Sunt obligat să socializez atunci când nu am chef. Ceea ce se întâmplă adesea”, a declarat un respondent cercetătorilor.

Un impact pozitiv

La Colegiul Calvijn, oficialii au puține îndoieli că interdicția a fost pozitivă. Când a fost pusă în aplicare pentru prima dată, s-a vorbit despre posibilitatea de a permite în cele din urmă elevilor mai în vârstă să integreze din nou telefoanele în programul lor școlar.

Ideea a fost abandonată după schimbările pe care le-au observat, a declarat Bakker. „Acea discuție a dispărut. Nimeni nu mai vorbește despre asta”.

În schimb, a fost înlocuită cu o mândrie tăcută că, atunci când vine vorba de smartphone-uri în sălile de clasă, școala a fost cu mult înaintea curbei. „Am trecut printr-o perioadă în care oamenii spuneau că nu suntem o școală modernă, că ne întoarcem în timp”, a spus Bakker.

În zilele noastre este exact opusul, a adăugat el. „Se simte ca o confirmare plăcută a faptului că problemele prin care am trecut nu au fost în zadar”, informează theguardian.com