Londra dă undă verde pentru construirea unui tunel rutier lângă Stonehenge

Londra dă undă verde pentru construirea unui tunel rutier lângă Stonehenge

UNESCO a avertizat că locul preistoric, clasificat ca sit al Patrimoniului Mondial din 1986, va fi adăugat pe lista sa de situri "în pericol", dacă proiectul ar fi implementat.

Proiectul, conceput în anii 1970, a fost declarat ilegal în 2021, deoarece guvernul lui Boris Johnson nu a respectat statutul sitului.

Vineri, guvernul britanic a aprobat construirea unui tunel în apropierea sitului preistoric Stonehenge (Wiltshire), un proiect controversat care a fost suspendat pentru că a fost considerat ilegal de către justiţie în urmă cu doi ani. Ministrul Transporturilor, Mark Harper, şi-a dat aprobarea pentru proiect. O autorizație anterioară fusese anulată din cauza impactului asupra mediului al proiectului rutier, care costă 1,7 miliarde de lire sterline (aproape două miliarde de euro) pentru situl Patrimoniului Mondial UNESCO.

Menit să decongestioneze o axă rutieră importantă est-vest, tunelul lung de aproximativ trei kilometri este aprig criticat de mai multe asociații, reunite în grupul Alianței Stonehnege. La sfârșitul lunii iulie 2021, justiția declarase proiectul ilegal, deoarece ministrul Transporturilor de la acea vreme, Grant Shapps, nu luase în considerare o soluție alternativă, deși era obligat să facă acest lucru de statutul amplasamentului clasificat. Guvernul a dat undă verde proiectului în toamna anului 2020, în ciuda opoziției unui grup de experți în urbanism care a avertizat că acesta riscă să provoace "daune permanente și ireversibile" sitului arheologic.

UNESCO a avertizat că locul preistoric, clasificat ca sit al Patrimoniului Mondial din 1986, va fi adăugat pe lista sa de situri "în pericol", dacă proiectul ar fi implementat, riscând astfel să-și piardă în cele din urmă statutul de sit al Patrimoniului Mondial.

Construit în etape între aproximativ 3000 și 2300 î.Hr., Stonehenge este unul dintre cele mai importante monumente megalitice preistorice din lume pentru dimensiunea sa, planul sofisticat și precizia sa arhitecturală. Pietrele sale înalte care formează un set de cercuri misterioase atrag mii de oameni în fiecare an pentru festivalurile păgâne ale solstițiului.

În documentul de 64 de pagini de autorizare a proiectului, ministrul Transporturilor, Mark Harper, consideră că impactul acestuia asupra peisajului este redus și trebuie cântărit în raport cu beneficiul pentru public. Drumul principal care va folosi tunelul, A303, este aglomerat în timpul plecărilor de vacanță către și dinspre Sud și Vest.

"Această saga începe să pară la fel de veche ca pietrele în sine și nu s-a terminat", a reacționat Steve Gooding, directorul Asociației automobiliştillor RAC Foundation, anticipând noi apeluri. Zeci de proiecte s-au concretizat din 1991 pentru a îmbunătăți fluxul de trafic în zonă, a amintit el. (Articol de Pam Brophy; Traducerea: Rodezia Costea, RADOR)