Lodgy, al șaptelea model Dacia, are de toate. Pentru o mașină ieftină. Inclusiv câteva hibe (vechi și noi) pe care clienții trebuie să le accepte și cu care, mai apoi, trebuie să trăiască. Parteneriatul n-ar trebui să fie însă unul nefericit, ba dimpotrivă.
Nu e nevoie să ai un ochi de expert pentru a observa iute cât de multe noutăți aduce monovolumul Lodgy în gama Dacia. După cum nici nu trebuie să zăbovești prea mult, ca să descoperi și părțile mai puțin reușite ale celui de-al șaptelea model al mărcii românești.
La prima vedere, Lodgy poate fi interpretat ca un regres estetic, după Sandero și Duster. Chiar dacă partea frontală este lejer cea mai reușită de până acum. Cu o excepție, comenzile au migrat către zonele firești
E suficient să iei loc în cabină pentru a constata însă că designerii au avut și momente de inspirație. Fără extravaganțe, dar cu o limpezime fără precedent dată de migrarea comenzilor către zonele lor firești. Numai claxonul a rămas, ca o relicvă atent protejată, la locul său.
Sistemul media-nav (cu touchscreen) oferit în premieră de Dacia și-a făcut bine treaba cu ocazia testului de lansare. Indicațiile primite pentru urmarea traseului configurat au fost întotdeauna corecte, iar mufa USB atașată și-a dovedit utilitatea, primind un memory-stick bine garnisit cu muzică în format MP3.
Ai navigație, n-ai loc pentru CD-uri
Cei care vor dori să achiziționeze acest sistem trebuie să știe însă că, din considerente de buget, Dacia a deci să renunțe la funcția de CD. Altfel spus, pentru a asculta melodiile de pe CD-urile favorite e nevoie ca acestea să fie tranformate din fișiere audio în fișiere MP3 și încărcate pe un memory-stick.
Mașina testată a venit în echiparea de top, cu motorul turbodiesel 1.5 dCi de 107 CP și transmisie manuală (cu 6+1 rapoarte) etajată mai lung decât la Duster (model care îmbie la plecări de pe loc în treapta a doua).
Dacia a antifonat mai bine compartimentul motor, motiv pentru care, chiar și în sarcină, până dincolo de 2.000 rpm, Lodgy a devenit cel mai silențios model românesc alimentat cu motorină.
Ținută de drum liniștitoare
Ținuta de drum în linie dreaptă este liniștitoare, la fel și cea de pe viraje, dar într-un alt sens: mișcările destul de pronunțate ale caroseriei îmbiind la domolirea ritmului.
Schimbătorul de viteze este precis și plăcut de manevrat, aspect util în aglomerația urbană sau la deal, pe serpentine, când, de multe ori, trebuie retrogradat până în treapta întîi.
Frânele sunt deosebit de prompte fără ca pedala să fie excesiv de asistată.
Poziția la volan este la fel de înaltă, ca la toate modelele Dacia, dar chiar și așa, spațiul până la plafon permite celor nu foarte înalți să conducă și cu o pălărie pe cap.
Versiunea cu trei rânduri de scaune poate primi până la șapte pasageri în habitaclu. Două persoane de talie medie pot călători în condiții optime pe locurile care limitează drastic capacitatea portbagajului la doar 207 litri. Aceasta este o problemă pe care o au absolut toate modelele cu șapte locuri, chiar dacă multe oferă o a doua banchetă pe care doar niște preșcolari ar putea-o folosi fără să riște contracturi musculare.
Pecuniare
În deja tradiționalul stil Dacia, pe cât de încăpătoare mașina, pe atât de mic prețul. Mai ales dacă este comparat cu cel al concurenților direcți. Chiar și versiunea de top a monovolumului Lodgy (14.700 de euro cu TVA) este cu 1.500 de euro mai ieftină decât varianta de bază a celui mai apropiat model din acest punct de vedere - Seat Altea XL.
În general, orice alternativă căutată în acest segment are un preț de pornire situat în intervalul 17.000 - 20.000 de euro, cu mult peste cei 9.500 de euro solicitați de Dacia pentru Lodgy Acces (1.6 - 85 CP, cinci locuri), o versiune care, ce-i drept, este echipată doar atât cât să fie deplasabilă.
Lansarea în România, pe 11 iunie
Dacia va lansa oficial monovolumul Lodgy în România pe 11 iunie, după ce, în prealabil (7-10 iunie) va organiza o nouă rundă a programului Zilele porților deschise, în care doritorii pot vedea și testa mașina.
Versiunea echipată cu motorizarea 1.2 TCe (primul motor turbo alimentat cu benzină din istoria Dacia) urmează a-și face debutul abia la toamnă.
100 de comenzi primite până astăzi
Poate că nu sună tocmai impresionant, dar o sută de clienți români și-au comandat deja Lodgy-ul. Fără a vedea mașina decât în poze. Despre testarea ei, bineînțeles, nici nu s-a pus problema.
Pentru a prinde cel mai bine în context cifra de mai sus, aflați că anul trecut, piața de monovolume din România a însumat doar ceva mai mult de 1.600 de mașini! Liderii segmentului, Peugeot 3008, Ford C-Max și Chevrolet Orlando, au vândut fiecare numai 372, 170, respectiv, 132 de unități.
ESENȚIALE Dacia Lodgy 1.5 dCI 110 Laureate
Model: monovolum compact, cu 5-7 locuri Dimensiuni (Lxlxh): 4,49 x 1,75 x 1,68 m Volum portbagaj: 207/827/2.617 l (7/5/2 locuri) Motorizare: turbodiesel, 1.461 cmc, 107 CP, 240 Nm, 116 g/km, Euro 5 Transmisie: 2x4 (față), 6+1 M Performanțe: 11,6 s (0-100 km/h), 175 km/h (vit. max.) Consum oficial mixt (urban-extraurban): 4,4 l/100 km Consum în test (urban-extraurban): 8,8 l/100 km
Dotări (selecție) Versiunea de bază: airbaguri frontale și laterale față, ABS, ESP (+300 de euro), servodirecție, ștergător lunetă Versiunea de top (minim 11.500 de euro): jante din aluminiu 15 inchi (+320 de euro), vopsea metalizată (+320 de euro), proiectoare de ceață, oglinzi electrice și încălzite, aer condiționat, închidere centralizată cu telecomandă, geamuri electrice, scaune față încălzite (+100 de euro), radio-CD (USB, bluetooth), sistem de navigație (+300 de euro), scaun șofer și volan reglabile pe înălțime, senzori parcare spate și volan îmbrăcat în piele (+350 de euro)
Preț minim cu TVA: 9.500 de euro Preț versiune testată (fără opționale): 14.700 de euro cu TVA
Alternative: Seat Altea XL (16.213 euro), Chevrolet Orlando (17.030 de euro), Ford Grand C-Max (19.200 de euro)