Activitatea influencerilor de pe platformele social-media va fi reglementată prin acte normative similare celor destinate mass-media tradițională. Autoritățile susțin că și aceștia trebuie să se supună legilor care stabilesc cadrul în care se desfășoară activitățile de publicitate și promovare pentru anumite produse, chiar dacă își desfășoară activitatea în mediul virtual. Internetul nu este un Vest Sălbatic în care fiecare acționează cum crede de cuviință, au concluzionat legislatorii.
Guvernul francez va elabora un proiect care își propune să reglementeze activitățile comerciale pe care le desfășoară influencerii de pe internet. Ministrul francez al Economiei, Bruno Le Maire a făcut o serie de precizări cu privire la intențiile autorităților de la Paris. Conform datelor statistice colectate la nivelul Ministerului Economiei din Franța, promovarea unor produse pe platformele social media reprezintă o piață evaluată la 15,3 miliarde de euro în anul 2022. Promovarea online, prin intermediul acestor influenceri este considerată în Franța, una dintre cele mai eficiente forme de publicitate.
Mai bine de jumătate dintre companiile franceze, 68%, își promovează brandurile folosind reclamă de acest tip, în special pe Instagram. În acest context, având în vedere piața cu valoare mare și puterea platformelor social-media, legiuitorii din mai multe state europene, între care și Franța, au decis că este nevoie de legi de reglementare mai clare.
„Influencerii trebuie supuși acelorași reguli care se aplică pentru mass-media tradițională”, a declarat Bruno Le Maire.
Ministrul Economiei de la Paris a precizat că internetul nu este un „Vest Sălbatic” și a spus că dorește ca influencerii să primească propriul statut în sistemul de reglementare al Franței pentru a „reîntări” controlul asupra lor. Pe de altă parte, Bruno Le Maire, a ținut să sublinieze că proiectul pe care intenționează să-l prezinte guvernului nu reprezintă o declarație de război împotriva influencerilor, ci un sistem „care să îi protejeze, nu să-i stigmatizeze”.
Un alt obiectiv enunțat de ministrul Le Maire vizează protejarea consumatorilor francezi de „derapajele inacceptabile” în ceea ce privește promovarea unor produse în mediul online.
Dezbatere cu privire la rolul influencerilor
Proiectul propus de ministrul Economiei în contextul unei dezbateri publice, lansată în Franța, pe acest subiect, al promovării din mediul online. În urma discuțiilor cu actorii relevanți din domeniu, au fost conturate mai multe propuneri care ar putea fi incluse în planul anunțat de Bruno Le Maire.
Printre recomandările propuse se numără o definire juridică a influencerilor și a agenților lor, interzicerea promovării anumitor produse, precum și crearea unei mărci care să certifice responsabilitatea unui creator de conținut.
În luna ianuarie autoritatea franceză pentru protecția consumatorilor a anunțat că a descoperit o serie de „anomalii” legate de „respectarea reglementărilor privind publicitatea și drepturile consumatorilor” la 60% din influencerii pe care i-a verificat. Agenția a transmsi că influencerii nu au respectat regulile privind transparența naturii comerciale a conținutului publicat și că unii „i-au indus în eroare pe consumatori cu privire la proprietățile produselor vândute (...) sau au promovat produse sau servicii riscante”, se arată într-un material al Euractiv.