Piaţa softurilor educaţionale a explodat în ultimii ani. Ofertele companiilor îmbină cursurile de matematică, română sau biologie cu jocuri şi desene animate.
Multă vreme „inamic“ pentru o parte dintre profesori şi părinţi, calculatorul devine tot mai mult un instrument care îi ajută pe aceştia în educarea celor mici. Lecţiile virtuale de matematică, limba română, biologie, fizică sau chimie oferă completări relaxante pentru orele de la clasă, prin exemple practice, jocuri interactive şi desene animate.
Piaţa softurilor educaţionale a cunoscut o adevărată explozie în ultimii ani, încurajată de cei 100 de euro de care beneficiază fiecare cadru didactic pentru cumpărarea de materiale educaţionale. Există doi mari competitori care au produs în ultima vreme lecţii interactive. Cele realizate de Intuitext, departamentul de eLearning al companiei Softwin, au fost lansate începând cu 2003. Există câte două volume de lecţii de biologie, chimie, fizică şi geografie, precum şi cinci produse de software educaţional de matematică.
Vechea „Gazetă Matematică“ şi-a găsit şi ea loc între coperţile unui CD: ediţia electronică a colecţiei din perioada 1895-2005 cuprinde peste 90.000 de probleme şi articole matematice. AltFactor, celălalt mare producă tor de software educaţional, a realizat în colaborare cu Siveco România, peste 1.000 de ore de curs în format multimedia. Produsele sunt utilizate în prezent în peste 4.800 de instituţii de învăţământ din România. Seria de CD-uri EduCreativ, cu lecţii de matematică, ştiinţele naturii şi limba română, a apărut în urmă cu mai puţin de un an. „Cei mici învaţă din joc“ Pentru realizarea lecţiilor, profesori cu experienţă au lucrat alături de programatori şi graficieni. Marinela Lazăr este institutor la Şcoala Generală nr. 2, din Galaţi, lucrează de 18 ani în învăţământ şi a colaborat cu echipa AltFactor pentru crearea lecţiilor multimedia. Spune că atracţia copiilor faţă de calculator poate fi folosită în scopuri didactice: „Multimedia poate derapa uşor către divertisment. Ceea ce am reuşit să realizăm cu ajutorul lecţiilor EduCreativ este să oferim valoare educaţională, folosindu-ne de poveste, de joc, de interactivitate. S-a ajuns la o aplicaţie atractivă pentru cei mici care nu face niciun compromis în materie didactică. Cei mici învaţă din joc, nu se joacă de-a învăţatul“.
Mulţi profesori s-au orientat deja către noul tip de instrument: 40% dintre profesorii români susţin că în 2-3 ani vor da teme acasă pe calculator, relevă un studiu realizat de Intuitext în noiembrie 2007. Totodată, 24% dintre cei chestionaţi spun că folosesc deja acest sistem de lucru cu elevii, iar 15% - că îl au în vedere pentru anul şcolar următor. Doar 1 din 5 profesori au declarat că nu găsesc rostul lecţiilor pentru acasă în format electronic. La realizarea sondajului au participat peste 4.000 de cadre didactice.