Laptopul ia fata calculatorului clasic

Laptopul ia fata calculatorului clasic

Cererea a crescut dupa ieftinirea cu 30% a notebook-urilor.

Piata romaneasca de calculatoare personale (PC) a inregistrat o crestere moderata, de 16,9% ca numar de unitati vandute, in ultimul trimestru al anului trecut fata de aceeasi perioada din 2005, potrivit concluziilor unui studiu al companiei de cercetare International Data Corporation (IDC).

Romanii au preferat sa achizitioneze cu precadere notebook-uri, segment in care cresterea numarului de unitati vandute este de 59,2% in trimestrul patru din 2006 fata de aceeasi perioada a anului trecut. Prin comparatie, cresterea pe segmentul computer desktop a fost de numai 8,1%, potrivit companiei de analiza de piata.

Laptopurile taie din pret

Cresterea spectaculoasa a numarului de laptopuri vandute in ultimul an este un efect direct al scaderii treptate a preturilor pentru aceste produse cu pana la 30%, considera Catalin Patrasescu, managing partner al SmartPoint, companie de consultanta IT. „Repozitionarea nivelului de pret a adus o competitie pe decizia de achizitie intre notebook si desktop, de la „optiune mai scumpa” la una similara cu aceea a unui sistem entry-mediu, evident cu diferentele de performante”, adauga Patrasescu.

Potrivit unui comunicat al companiei Flamingo, anul trecut au fost comercializate in Romania putin peste 635.000 de unitati de PC-uri. In pofida cresterii spectaculoase din ultimul an, din datele IDC reiese ca laptopurile ocupa inca un segment redus de piata, de doar 23,7%, in timp ce computerele desktop sunt dominante (74,9%), iar serverele ocupa doar 1,4% din totalul unitatilor.

„In trimestrul patru din 2006 am asistat la o crestere a pietei PC din Romania, atat ca volum,  cat si ca valoare. Desi pe segmentele desktop si server ritmul de crestere a incetinit - in lipsa unor proiecte majore -, piata este departe de a fi saturata. Pe termen scurt-mediu, ne asteptam ca piata notebook sa continue sa creasca intr-un ritm foarte rapid, a comentat pentru EVZ Calin Mirea, Reaserch Analyst la IDC Romania.

Si directorul de la SmartPoint considera ca este loc si pentru marcile locale. „Ratele de crestere ale integratorilor locali sunt ceva mai reduse in conditiile in care nu avem inca un asamblator local de notebook de anvergura celor de desktop care sa poata beneficia la maximum din cresterea foarte buna a notebook-urilor in piata”, adauga Patrasescu.

Vista, reper in 2007

Seful ceh al Flamingo, Jiri Rizek, estimeaza pentru acest an o evolutie ascendenta a pietei de calculatoare. „Ne asteptam ca si in 2007 sa se inregistreze o crestere de circa 10%, la un total de 700.000 de unitati vandute. Majorarea va fi influentata si de lansarea Microsoft Vista in Romania”, explica directorul general executiv al grupului Flamingo.

„Companiile probabil conteaza pe un cost de implementare redus in momentul in care utilizatorul trece printr-un ciclu propriu de lucru cu un PC Vista”, adauga si directorul de la SmartPoint.

Concurenta

Flamingo se proclama lider

Referitor la vanzarile de calculatoare, inclusiv notebook-uri si desktopuri, Flamingo este lider, potrivit propriilor date, acoperind cam 13% din piata locala de calculatoare. Compania este urmata de grupul K-Tech Ultra Pro, cu o cota de 10,2%, Complet Electroserv (producatorul de calculatoare al grupului Altex) cu 9,6% si compania Hewlett Packard, cu 9% din piata, conform sursei citate. Grupul Flamingo International cuprinde trei lanturi de retail - Flanco, Flamingo si Future Shop -  si o companie de distributie a produselor IT, Flamingo Distribution Center. Reprezentantii Flamingo au estimat, pentru 2007, un volum al afacerilor la nivel de grup de 180 de milioane de euro si de 220 de milioane de euro in 2008.

Ne puteți urmări și pe Google News