În afacerea celor 100 de tramvaie, așa cum a fost denumită de presă, există deja suspiciuni de corupție în comisia care s-a ocupat de licitație, iar informațiile pe surse vorbesc despre o sesizare din oficiu a procurorilor DNA. Motivele sunt date de dezvăluirile care au fost făcute de judecători, după ce primăria secretizase documentele licitației. Iată ce a aflat Evenimentul Zilei în exclusivitate.

  1. Turcii de la Drumazlar nu au respectat legislația

Primăria Municipiului București a trebuit să se conformeze deciziei Curții de Apel București, care a stabilit că licitația pentru achiziția a 100 de tramvaie organizată de PMB a fost făcută cu încălcarea legislației. Ofertantul turc, Durmazlar, nu a respectat condițiile impuse de caietul de sarcini și nu trebuia acceptat de la bun început. Care sunt motivele pentru care comisia de evaluare a acceptat oferta turcilor nu este foarte clar, însă PMB a trebuit să se declare învinsă și să accepte Astra Arad ca ofertant câștigător și să-i atribuie contractul pentru cele 100 de tramvaie. Pe 8 spetembrie, firma arădeană a primit și notificarea oficială de la București.

Povestea începe în urmă cu mai bine de un an, când Primăria București a lansat licitația pentru achiziția a 100 de tramvaie. Caietul de sarcini a fost unul destul de restrictiv și a impus inclusiv o condiție de dură referitoare la cifra de afaceri. Din acest motiv, doar doi ofertanți s-au înscris la licitație: Durmazlar, din Turcia, și Astra Vagoane, din Arad. La finalul licitației, PMB a declarat câștigătoare firma turcă, însă condițiile de desfășurare au fost reclamate de celălalt participant, Astra Arad, care a depus contestație.

2. Contestație admisă, PMB insistă pentru turci

Cei de la Astra Arad au susținut că documentele prin care s-a atribuit contractul turcilor sunt secretizate complet, încălcând astfel legislația și au cerut reluarea evaluărilor, deoarece nu poate avea acces la informațiile pe baza cărora s-a decis câștigătorul. CNSC a acceptat contestația și a cerut reevaluarea, însă pe fir a intervenit și Agenția Națională pentru Achiziții Publice, care a analizat dosarul și a spus că s-au încălcat mai multe prevederi legale.

Mai exact, s-au făcut derogări de la caietul de sarcini și de la legislație, în favoarea firmei turcești. Acestea vizau aspecte grave, adică absența unui certificat de omologare pentru tramvaiele turcești, absența testelor privind nivelul de zgomot, absența unor buletine de încercări în laboratoare ale UE, dar și lipsa unui plan de livrări pentru tramvaie. Ofertanții turci nu fabricaseră niciodată tipul de tramvaie pentru care făceau oferta, deși caietul de sarcini cerea acest lucru. Toate au fost motive suficiente pentru respingerea ofertei. Cu toate acestea, primăria nu doar că a acceptat oferta turcilor, dar ulterior, după ce CNSC a dat dreptate Astra Arad, a contestat decizia la tribunal.

3. Decizie finală, oferta turcilor, ilegală

Ultima decizia a instanțelor din România a consfințit ijudecata anterioară. A respins apelul făcut de PMB, considerat nefondat, și a declarat Astra Arad câștigător al licitației, oferta turcilor fiind considerată neconformă. În acest fel se pune punct unei afaceri care a condus la întârzierea cu un an a achiziției de tramvaie pentru bucureșteni.

Mai mult, adversarul Gabrielei Firea, Nicușor Dan a punctat electoral: „Primăria Capitalei a încălcat flagrant legea și a atribuit turcilor de la Durmazlar contractul pentru cele 100 de tramvaie în loc să le atribuie Astra Arad”.