Invenția care a schimbat istoria banilor. Când va dispărea cash-ul

Invenția care a schimbat istoria banilor. Când va dispărea cash-ul Sursa foto: Dreamstime

Tot mai mulți economiști previzionează că banii cash vor dispărea în viitorul apropiat. Când au apărut bancomatele, nimeni nu se gândea că vom asista la o asemenea revoluție.

Bancomatul este o tehnologie atât de complicată încât nu are un singur inventator. În schimb, bancomatele pe care le folosim astăzi sunt un amalgam de mai multe invenții diferite. Unele dintre aceste proto-ATM-uri distribuiau numerar, dar nu acceptau depozite, de exemplu, în timp ce altele acceptau depozite, dar nu distribuiau numerar.

Bancomatele de astăzi sunt computere sofisticate care pot face aproape tot ceea ce poate face un casier uman și au deschis o nouă eră a autoservirii în domeniul bancar.

Primele zile ale serviciilor bancare automatizate

Mulți experți consideră că primul bancomat bancar automatizat a fost creația unui inventator și om de afaceri american pe nume Luther Simjian. Simjian a deținut brevete pentru tot felul de lucruri - inclusiv un simulator de zbor al armatei, un aparat cu raze X color, o cameră cu autofocalizare, o bicicletă de exerciții și un teleprompter - dar a fost cel mai bine cunoscut pentru munca sa la Bankograph, un aparat care putea accepta depozite de numerar sau cecuri la orice oră din zi sau din noapte, potrivit history.com.

Ne puteți urmări și pe Google News

Chiar și zonele extrem de îndepărtate sunt deservite de bancomate

În 1960, Simjian a reușit să convingă o bancă din New York să accepte câteva dintre aparatele sale de depunere automată. Pentru ca clienții să aibă încredere că își vor revedea banii, în interiorul Bankografului se afla o cameră de microfilm care făcea o fotografie instantanee a fiecărui depozit. Clienții primeau o copie a fotografiei drept chitanță. Cu toate acestea, Bankograph nu a avut succes. "Singurele persoane care foloseau aparatele erau prostituatele și jucătorii care nu voiau să aibă de-a face cu casierii față în față", a explicat Simjian, iar numărul acestora nu era suficient pentru a face din aparate o investiție care să merite.

Cu toate acestea, până la sfârșitul anilor 1960, vremurile se schimbau, iar un segment mai larg al populației - mai confortabil cu ideea de autoservire și mai dispus să aibă încredere în tehnologii necunoscute - era dispus să încerce serviciile bancare automate.

Sclipirea de geniu a venit în cadă

În 1967, un inventator scoțian pe nume John Shepherd-Barron stătea în cadă când a avut o sclipire de geniu: dacă aparatele de vending puteau distribui batoane de ciocolată, de ce nu puteau distribui și bani? Barclays, o bancă londoneză, a fost încântată de idee, iar primul bancomat al lui Shepherd-Barron a fost instalat într-o sucursală de pe Enfield High Street nu după mult timp.

Spre deosebire de bancomatele moderne, cel al lui Shepherd-Barron nu folosea carduri de plastic. În schimb, acesta folosea bonuri de hârtie imprimate cu cerneală radioactivă, astfel încât aparatul să le poată citi. Clientul introducea un cod de identificare și își lua banii - maximum 10 lire sterline la un moment dat.

Primul bancomat bancar automatizat din SUA a fost conceput de un inginer din Dallas și fost jucător profesionist de baseball pe nume Donald Wetzel. Aparatul lui Wetzel folosea carduri de plastic precum cele pe care le folosim astăzi. (În loc de cerneală radioactivă, cardurile stocau informațiile despre conturi în benzi magnetice). În septembrie 1969, o sucursală a Chemical Bank din Long Island a instalat primul dintre aparatele lui Wetzel.

Răspândirea bancomatelor

Până în 1970, zeci de bănci americane au sărit în trenul bancomatelor. Pentru a prezenta acest nou aparat consumatorilor, băncile au folosit tot felul de trucuri publicitare. De exemplu, pentru a atrage atenția clienților de sex feminin, o bancă din Columbus, Ohio, a sponsorizat un maraton de șase ore de filme cu Paul Newman pe un canal de televiziune local. La fiecare 25 de minute, în timpul filmelor, reclame pentru bancă au promovat avantajele noului său bancomat de distribuire a banilor.

Cu toate acestea, a fost nevoie de un pariu corporativ și de o furtună pentru ca ATM-ul să câștige încrederea consumatorilor americani. În 1977, președintele Citibank și-a asumat un risc uriaș, cheltuind peste 100 de milioane de dolari pentru a instala bancomate în tot orașul New York.

Această investiție a dat roade în luna ianuarie a anului următor, când un viscol uriaș a lovit New York-ul, aruncând 17 centimetri de zăpadă peste oraș. Băncile au fost închise timp de câteva zile; între timp, utilizarea bancomatelor a crescut cu 20%. În câteva zile, Citibank a lansat campania publicitară "Citi Never Sleeps", devenită deja cunoscută. Afișe și panouri publicitare arătau clienți care se chinuiau prin zăpadă pentru a ajunge la ATM-urile Citibank.

După aceea, aproape toate băncile din țară au urmat exemplul Citi. Era bancomatului era în plină desfășurare.

Bancomatele de astăzi

În prezent, există aproape 2 milioane de ATM-uri în întreaga lume. Deși utilizarea aparatelor a scăzut în ultimii ani, probabil pentru că tot mai mulți oameni fac cumpărături folosind carduri de credit și de debit în loc de numerar, bancomatul continuă să aibă un loc în cultura modernă. Aparatele de astăzi vând orice, de la bilete de avion la bilete de film și până la medicamente.