Învaţă să asculţi

Învaţă să asculţi

Acest lucru te va face să devii un coleg mult mai sociabil şi îţi va dezvolta calităţile de lider.

Dacă ţi se întâmplă foarte des în timpul unei conversaţii să te „invadeze“ gânduri care nu au nicio legătură cu discuţia pe care o porţi, trebuie să iei atitudine şi să încerci să înveţi să-ţi asculţi interlocutorul. „Pentru a avea o discuţie reală cu ceilalţi, este mult mai important să încerci să-i înţelegi, decât doar să-i auzi“, este de părere Alina Negrea, trainer în comunicare al companiei APlus Performance, din Bucureşti.

Consultanţii în resurse umane spun că vei reuşi acest lucru doar prin exerciţiu şi voinţă. Încearcă să fii atent la ceea ce ţi se spune şi concentrează-te doar asupra acelor lucruri.   „Trebuie să conştientizăm că este vorba atât despre importanţa pe care o acordăm persoanei din faţa noastră, cât şi despre cea pe care ne aşteptăm să o primim. Una dintre cele mai bune forme pentru a demonstra respectul pentru cei de lângă tine este să-i asculţi cu adevărat, aşa cum ţi-ai dori să fii şi tu“, este de părere Mădălina Uceanu, executive director al companiei AIMS Human Capital România. În plus, calitatea de a asculta te va face un coleg foarte simpatizat şi, spune Mihaela Stroe, expertă în comunicare nonverbală, te va ajuta să-ţi dezvolţi calităţi de lider. Mai bine fără trucuri

Specialiştii în domeniu spun că există trucuri care i-ar putea convinge pe ceilalţi că îi asculţi, de exemplu o postură uşor aplecată către interlocutor, o înclinare a capului, afirmaţii de genul „aha, înţeleg“. „Însă acestea pot fi folosite doar pe termen scurt, pentru că, la nivel corporal, dezacordul între ceea ce gândeşti, simţi şi ceea ce exprimi în mod forţat creează tensiuni“, atrage atenţia Alina Negrea.

Dacă nu ştii să asculţi şi preferi să te prefaci că eşti atent la ce spune celălalt, vei avea cam multe de pierdut. De exemplu, este posibil să ratezi informaţii importante, extrem de folositoare ţie. „Se poate merge de la pierderea unui client important, până la pierderea colaborării celorlalţi. Sau, în situaţii şi mai grave, ceilalţi chiar îşi pierd încrederea în tine ca partener de conversaţie, ceea ce, în final, te va lăsa mai mult sau mai puţin singur!“, explică Mădălina Uceanu.

Cheia unei bune ascultări este acordarea atenţiei. Dacă nu eşti în stare să asculţi, spune-i asta interlocutorului şi explică-i şi de ce ai prefera să reluaţi discuţia altă dată. O astfel de atitudine, subliniază trainerii în comunicare, va fi percepută ca respectuoasă şi politicoasă.   Vorbeşte şi tu

Cătălina Cochinescu, consultant în resurse umane al portalului HR-România.ro, recomandă ca, după o conversaţie, să te asiguri că mesajul pe care ai vrut să-l transmiţi a fost bine înţeles.

A fi un bun ascultător nu înseamnă să „încremeneşti“ în faţa celui care vorbeşte şi să aştepţi minute în şir ca acesta să-şi termine expunerea. „Dimpotrivă, a asculta înseamnă să fii interesat, să întrebi, să te asiguri că ai înţeles mesajul, să găseşti puncte comune cu experienţa proprie şi să alternezi rolul de vorbitor cu persoana din faţa ta“, subliniază Alina Negrea. AŞA NU! Greşeli capitale

> Să întrerupi interlocutorul. > Să te prefaci că asculţi, când în realitate te gândeşti la „agenda ascunsă“ sau la propriile priorităţi. > În timpul discuţiei, să îi spui partenerului ceva care nu are absolut nicio legătură cu ce vorbeşte acesta.   > Să priveşti în altă parte decât la vorbitor, să ai o privire absentă, pierdută.   Sursa: Trainerul Alina Negrea, specializat în comunicare

Ne puteți urmări și pe Google News