Interzicerea maşinilor pe motorină şi benzină. Boris Johnson, criticat de industriaşi și ecologiști
- Magda Spiridon
- 5 februarie 2020, 04:15
LA LIBRE BELGIQUE. Prim-ministrul Boris Johnson a promis marţi, prezentând COP26, să propună devansarea pentru 2035 a interzicerii vânzării de vehicule pe benzină sau motorină, atrăgându-şi criticile industriaşilor ca şi pe ale ecologiştilor care îl acuză că se mulţumeşte cu "bune intenţii".
Nerealistă pentru sectorul auto, promisiune care nu propune nimic imediat în opinia ONG-urilor, această avansare cu cinci ani a fost anunţată de şeful guvernului conservator într-un discurs la Muzeul Ştiinţei de la Londra, la lansarea COP26, care se va ţine la Glasgow (Scoţia) în noiembrie.
El le-a cerut omologilor săi internţionali să-şi sporească eforturile, chiar în momentul în care el este atacat pentru lipsa sa de ambiţie de fosta preşedintă a acestei ediţii a conferinţei ONU pentru climă, demisă brutal vineri.
"Să găzduim COP26 este o oportunitate importantă pentru Regatul Unit şi naţiunile întregii lumi să-şi intensifice lupta împotriva schimbărilor climatice", a declarat prim-ministrul, avându-l alături de naturalistul David Attenborough.
Regatul Unit urmăreşte să obţină zero emisii de gaz cu efect de seră până în 2050 şi, pe tot parcursul acestui lung an, îi vom îndemna pe ceilalţi să ni se alăture", a spus dl Johnson, guvernul decretând marţi că 2020 va fi "anul acţiunii pentru climă".
Potrivit proiectului dezvăluit marţi, începând din 2035, consumatorii nu vor putea cumpăra decât vehicule care merg cu electricitate sau hidrogen, cu excepţia vehiculelor hibride.
Federaţia constructorilor de automobile (SMMT) s-a declarat "extrem de îngrijorată" de aceste anunţuri, dorind să cunoască planurile guvernului pentru atingerea acestui nou obiectiv. "Cererea actuală pentru această tehnologie în continuare costisitoare nu reprezintă decât o fracţiune din vânzări", a arătat aceasta, subliniind că ar trebui "transformată piaţa".
Preşedinta organizaţiei nonguvernamentale The Climate Group, Helen Clarskon, a apreciat că această tranziţie ar putea avea loc "mai devreme". Greenpeace a remarcat că este un discurs "pavat cu intenţii bune", şi a cerut "acţiuni".
"Acestui guvern îi place să stabilească obiective de viitor, dar noi avem nevoie de măsuri concrete care să reducă emisiile pe termen scurt", a mai criticat Alison Doig, responsabil de program la ONG-ul Christian Aid.