Insolvenţa Planorama amână nelimitat mutarea clienţilor

Insolvenţa Planorama amână nelimitat mutarea clienţilor

Singurul lucru pe care-l pot face cei care au achitat locuinţele este să aştepte în continuare. Fie dezvoltatorul Euro Habitat contestă decizia, fie clienţii negociază cu administratorul judiciar.

Clienţii care au cumpărat apartamente în complexul imobiliar Planorama, din zona Doamna Ghica, din Capitală, mai au de aşteptat până îşi vor putea lua în primire apartamentele.

Tribunalul Bucureşti a decis deschiderea procedurii de insolvenţă a dezvoltatorului Euro Habitat.

În cazul în care compania nu va contesta decizia, soarta cumpărătorilor va sta în mâna celui care va fi numit administrator judiciar. Lucrările la ansamblul Planorama, de circa 1.100 de locuinţe, au început în 2005, iar primul din cele patru blocuri ar fi trebuit să fie gata în vara lui 2007.

Ne puteți urmări și pe Google News

Fără aviz de la pompieri

Odată cu declanşarea insolvenţei, şansele ca oamenii să se mai poată muta anul acesta sunt foarte mici, explică avocatul unei familii care a continuat lupta cu Euro Habitat în instanţă. În acest moment, există două variante: fie compania face recurs la tribunal, fie se instalează un administrator judiciar, care va prelua controlul firmei.

În loc să depună contestaţia, Euro Habitat s-a mulţumit însă să-i informeze pe clienţi de decizia tribunalului, menţionând că nu a primit nicio informare oficială. Acest lucru e normal, întrucât procedura prevede că instanţa are la dispoziţie 30 de zile de la decizia judecătorului pentru a trimite notificarea - sentinţa a fost dată pe 30 iunie.

Dincolo de problema insolvenţei, Planorama îi dă o mulţime de bătăi de cap dezvoltatorului israelian. În schimbul angajamentului că renunţă la toate penalităţile aferente, el le-a promis clienţilor că finalizează primul bloc până pe 31 iulie.

Astfel, dezvoltatorul a mai obţinut de la bancă un împrumut de 2,5 milioane de euro. Finalizarea nu este însă la orizont. "Una dintre marile probleme este lipsa avizului de la pompieri pentru primul bloc. În timp, legislaţia a suferit mai multe modificări, survenite ulterior realizării planurilor de la Planorama. Pentru a se conforma noilor norme, e nevoie de mai multe schimbări, care presupun cheltuieli suplimentare", explică avocata unui "păgubit".

Locuinţe "cu defect"

Dacă nu va urma un recurs, clienţii vor sta la mâna administratorului judiciar. "Va trebui să decidă împreună modalităţile de continuare a proiectului. La masa credală se pot înscrie doar cei care au acţiuni în instanţă, banca, furnizorii şi prestatorii de servicii cu care Euro Habitat avea contract", explică specialistul.

Însă, cumpărătorii care aşteptau să se mute în această perioadă au constatat, la primirea apartamentelor, că acestea au mici "defecte". "În primul rând, nu sunt racordate la gaze. Altă problemă sunt ferestrele exterioare, care nu sunt din termopan, aşa cum era prevăzut în contract. Pe lângă acestea mai sunt diverse lucruri care pot fi remediate", spune Sebastian, unul dintre cei care au achitat integral locuinţele.

El susţine că procedura de intrare în insolvenţă a fost foarte ciudată. "Clienţii îşi primiseră banii înapoi cu 10 zile înainte de proces. Nimeni nu s-a mai dus să anuleze procedura, astfel că judecătorul a decis în absenţa ambelor părţi", susţine Sebastian.

Euro Habitat are în prezent mai multe procese în derulare cu oameni care îşi cer banii înapoi. EVZ a publicat în octombrie anul trecut o serie de articole care atrăgeau atenţia asupra riscurilor unui astfel de deznodământ.

"Una dintre marile probleme existente în prezent este lipsa avizului de la pompieri pentru primul bloc. Pentru a se conforma noilor norme, ar fi nevoie de mai multe schimbări ale proiectului, care presupun cheltuieli suplimentare.“, AVOCAT, al unui client în proces cu Euro Habitat