Cum poate fi combătută INFLUENŢA Kremlinului? Un nou sondaj arată ŢĂRILE afectate de RUSIA
- Andrei Arvinte
- 9 iunie 2017, 10:27
Într-o câteva țări din Europa Centrală și de Est, guvernele și mass-media ineficiente în combaterea propagandei și dezinformării Kremlinului. Cea mai bună apărare? O societate civilă activă și angajată.
Acestea au fost unele dintre constatările indicelui de influență Kremlin (KII), un raport publicat la jumătatea lunii mai care a analizat capacitatea guvernului rus de a afecta mediile media din Ucraina, Republica Cehă, Ungaria și Georgia. Emitentul Detector Media (Ucraina), în parteneriat cu European Values Think-Tank (Republica Cehă), Capitalul Politic (Ungaria) și Fundația pentru Dezvoltarea Media (Georgia), raportul analizează și măsoară capacitatea Kremlinului de a modela discursul public al ţărilor.
Indicele oferă o valoare pentru fiecare țară, cuprinsă între 0 și 100. Cu cât este mai mare valoarea, cu atât este mai mare capacitatea și influența Kremlinului. Scorurile iau în considerare atât eforturile Kremlinului, cât și răspunsurile țărilor. Indicele a fost calculat pe baza unui sondaj al experților în mass-media și al politicii externe și reflectă direct opiniile acestora.
Printre cele patru țări vizate de cercetare, Republica Cehă are cele mai bune rezultate, cu un indice de 48. Kremlinul a încercat să-și continue influența în Republica Cehă, dar atât societatea civilă, cât și guvernul - în ciuda președintelui Milos care este pro-Kremlin - au reușit să construiască bariere în calea influenței sale.
Ucraina, cu un scor de 49, rămâne lider în contracararea propagandistică a Kremlinului.
Scorul KII al Georgiei este de 54. Începând cu războiul din 2008, oportunitățile Kremlinului în Georgia au devenit mai puternice, în principal prin intermediul partidelor politice, al Bisericii Ortodoxe și al mass-mediei.
În toate cele patru națiuni, mediul media este favorabil influenței Kremlinului. Mass-media și declinul încrederii publice în mass-media avatajează Kremlinul.
În plus, căile mass-media sunt, de obicei, lente pentru a se alătura acțiunilor anti-propagandă.