Potrivit documentului, IAR este partenerul exclusiv al Airbus pentru fabricarea în România a elicopterului IAR-H215M. Documentul a fost semnat pe baza principiilor stabilite prin semnarea unui acord inițial, pe 24 august 2017, la București, în prezența președinților Franței și României.

Neculai Banea, IAR: ”Cooperare istorică”

”Eu cred că elicopterul IAR H215M va fi un elicopter foarte bun, pentru multiple misiuni, pe care va putea să le facă Armata României și, după cum vă spuneam, este un pas important astăzi, mă bucur că partenerul nostru tradițional Airbus Helicopters ne-a dat această posibilitate să reîncepem această cooperare istorică și să o ducem mai departe, la un alt nivel”, a declarat, pentru Evenimentul zilei, Neculai Banea, Directorul General al IAR Brașov, imediat după semnarea Contractului definitiv de colaborare exclusivă pe o perioadă de 15 ani.

Olivier Michalon, Airbus Helicopters: Oportunitatea este aici și acum!

”Domnule Director, sunt perfect de acord cu dumneavoastră. Pe hârtie, scrie 15 ani. Dar poate fi vorba despre mult mai mult! Prima noastră colaborare are o jumătate de secol – 50 de ani, este enorm. Nu cred că există foarte multe cooperări internaționale în domeniul aerospațial, care să dureze 50 de ani. Iar noi suntem foarte motivați, pentru că știm că vorbim de calitate înaltă, în România. Oportunitatea este aici și acum! Ultimul comentariu pe care vreau să-l fac este că am avut un succes atât de mare în cooperarea noastră, încât există foarte mulți interesați să o copieze. Și să pretindă că pot face, în câțiva ani, ce am făcut noi, în 50 de ani”, a declarat Olivier Michalon, Senior Vice President pentru Europa al Airbus Helicopters.

“Am sprijinit cu mândrie România timp de aproape 50 de ani, nu doar prin activități de asamblare și mentenanță a elicopterelor, dar și investind continuu și contribuind la modelarea industriei aeronautice prin programe educaționale unice pentru tânăra generație. Acum privim spre viitor prin acest parteneriat cu IAR pentru elicopterul H215M, înaintea unei decizii din partea Guvernului României de a pune în aplicare cooperarea noastră și de a livra Ministerului român al Apărării un elicopter multirol cu adevărat eficient din punct de vedere al costului, produs în România”, a mai spus Olivier Michalon, Senior Vice President pentru Europa al Airbus Helicopters.

H215M, variantă de modernizare a flotei multirol a MApN

Potrivit Contractului definitiv de colaborare, IAR este contractor principal pentru H215M pentru orice comandă viitoare din partea Ministerului Apărării, având ca scop înlocuirea flotei îmbătrânite. Înțelegerea reflectă angajamentul comun al Airbus și IAR de a contribui la modernizarea flotei de elicoptere multirol. Documentul prevede o colaborare strânsă, în următorii 15 ani, Airbus fiind partenerul exclusiv al IAR în clusterul aeronautic de la Ghimbav, județul Brașov.

H215M este un aparat versatil, dezvoltat pe baza experienţei Puma. Elicopterul, care beneficiază de avionică de ultimă generaţie, pilot automat în 4 axe şi cockpit de sticlă integral, este potrivit pentru misiuni utilitare în medii extreme, precum şi pe câmpul de luptă. 43 de state operează elicoptere Super Puma. De asemenea, H215M, varianta militară a lui H215, este un elicopter Airbus din familia Super Puma, care se remarcă prin robusteţe, existenţa funcţiei de autopilot, avionică, costuri competitive de operare şi mentenanţă, precum şi prin abilitatea de a fi dotat, în funcţie de preferinţe, cu sisteme pentru atac la sol şi pentru misiuni de sprijin aerian.

Echipat cu o carlingă din sticlă (”full-glass”) şi avionică de ultimă generaţie, puntea de navigaţie a aeronavei H215M este compatibilă cu folosirea sistemelor de viziune pe timp de noapte. Printre principalele caracteristici, se numără un pilot automat în 4 axe. De asemenea, H215M poate transporta până la 24 de militari echipaţi de luptă, 6 răniţi pe targă sau 10 răniţi, alături de personal medical.

H215M are un fuselaj robust, care include un sistem de aterizare dotat cu absorbție ridicată a energiei. De asemenea, este dotat cu rezervoare de combustibil cu auto-etanșare și rezistență la lovire, precum şi protecţie blindată. O atenţie sporită a fost acordată pilotului şi copilotului, care beneficiază de scaune rezistente la impact (în caz de prăbuşire sau aterizare forţată)

 

Te-ar putea interesa și: