Guvernul pregătește schimbări în sistemul pensiilor private, printr-o Ordonanță de Urgență. Care sunt modificările
- Andra Puiu
- 23 august 2022, 14:43

Guvernul vrea să modifice legislația primară care reglementează sistemul de pensii private obligatorii (Pilonul 2) și facultative (Pilonul III). Principalele măsuri sunt eliminarea comisionului aplicat direct pe contribuția participanților, introducerea în structura organizatorică a administratorilor a unui comitet special care să verifice modul în care sunt investiți banii contribuabililor. Mai sunt și sancțiuni pentru administratorii care încalcă legea și un regim mai strict de verificare, autorizare și control al administratorilor.
Guvernul României susține că în vederea dezvoltării și evoluției sistemului de pensii private se impune revizuirea cadrului primar de reglementare. În prezent, cadrul de reglementare care stabilește modul de funcționare a sistemului de pensii private, respectiv Pilonul II, Pilonul III și Fondul de Garantare a drepturilor din sistemul de pensii private, este stabilit prin prevederile Legii nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat.
Documentul proiectului Ordonanței de Urgență aduce modificări Legii 411/2004 și Legii 204/2006. Ele se referă la
- completarea termenilor existenți în cadrul celor două legi pentru a cuprinde persoana care deține o funcție-cheie, persoana relevantă în raport cu administratorul și structura de conducere, termeni utilizați pe parcursul actelor normative în cauză
- principii privind regulile de investire și atribuțiile directorilor de investiții din cadrul administratorilor
- atribuțiile structurii de management al riscului în cadrul administratorilor, principii privind modul de evaluare a activelor fondurilor și responsabilitatea administratorilor
- suplimentarea activităților privind administrarea unui fond de pensii
- stabilirea obligației administratorului de a deține permanent un nivel adecvat de lichiditate, a cărui valoare acoperă activitatea curentă pentru o perioadă de cel puțin șase luni
Modificări care vizează instituțiile
De asemenea în același document, o altă modificare presupune obligația de constituire la nivelul entității a unui comitet de investiții format din membrii independenți. Comitetul va adopta decizii pentru operațiunile de investire/dezinvestire. În plus, va fi înființat și un comitet de remunerare. În același timp, vor fi introduse prevederi privind cerințele pentru persoanele cu funcții-cheie și introducerea unor prevederi exprese privind autorizarea acestor persoane.
În același proiect de ordonanță, sunt stabilite obligațiilor consiliului de a defini și supraveghea implementarea mecanismelor de guvernanță care asigură gestionarea eficientă și prudentă a unei organizații. Aici, sunt incluse și separarea sarcinilor în cadrul organizației și prevenirea conflictelor de interese, într-un mod care promovează integritatea pieței. De asemeena, segregarea atribuțiilor și responsabilităților diferitelor structuri de conducere, supraveghere și control este o altă măsură. Ea are ca scop evitarea eventualele conflicte de interese și să fie acordată autoritatea și independența necesară funcțiilor de control este un alt punct atins de guvernanți.
Completarea documentației aferente cererii de autorizare de constituire și informații privind politicile și practicile de remunerare și stabilirea unui comision unic de administrare, perceput de administrator pentru prestarea activităților principale și a celor secundare/conexe sunt alte modificări aduse.
Alte prevederi ale proiectului de ordonanță de urgență
De asemenea, în proiect sunt incluse prevederi privind obligația respectării, în orice moment, pe parcursul activității, a condițiilor de autorizare și a celor de funcționare. În plus, textul ordonanței susține completarea cerințelor de raportare și transparență, introducerea unor prevederi privind efectuarea verificărilor asupra evidențelor contabile ale administratorului și ale fondurilor de private.
Vor fi introduse și prevederi privind avizarea persoanelor care sunt responsabile pentru activitatea de depozitare a activelor fondurilor de pensii și pentru activitatea agentului de marketing, se arată pe site-ul Ministerului Muncii.