Google, Microsoft şi Coca Cola, cele mai valoroase mărci
- Adam Popescu
- 29 aprilie 2009, 11:00
Valoarea mărcilor internaţionale nu a fost afectată de criza economică. Google, Microsoft şi Coca Cola sunt cele mai valoroase, potrivit unui top al celor mai al prestigioase mărci, întocmit la nivel mondial, realizat de Daedalus Millward Brown. României nu îi aparţine însă niciunul din cele 100 de nume incluse în top.
Potrivit clasamentului, valoarea cumulată a primelor 100 mărci s-a menţinut la 1,95 trilioane de dolari, în creştere uşoară faţă de anul trecut cu 1,7%.
“În contextul economic actual, în care valoarea multor companii a scăzut, marca a devenit şi mai importantă decât era înainte, deoarece poate susţine companiile în perioade dificile”, susţine Joanna Seddon, CEO al Millward Brown Optimor.
Potrivit acesteia, cei care continuă să investească în mărcile lor vor fi într-o postură mai favorabilă creşterii atunci când situaţia economică se va îmbunătăţi decât cei care reduc acum investitiile.
Astfel, din această sumă, Google, companie clasată pe locul I al topului deţine o valoare de 100 de miliarde de dolari, în timp ce Microsoft, aflată pe locul doi, are o valoare estimată la 76,2 miliarde de dolari.
Coca Cola intră în premieră în topul primelor trei mărci, cu o valoare estimată la 67,6 miliarde de dolari.
15 mărci noi în Top 100
Potrivit aceluiaşi studiu, 15 mărci intră în noul top al primelor 100, în premieră în acest an.
Astfel, Pampers intră pe cea mai înaltă poziţie, pe locul 31, urmat de Nintendo, locul 32, şi VISA, clasată anul acesta pe locul 36.
Din ierarhia mărcilor în acest an, se disting următoarele trenduri:
• Raportul bun între calitate şi preţ - mărcile care oferă un raport bun calitate-preţ au avut o performanţă buna.
De exemplu, Auchan a înregistrat o creştere de 48%, ALDI, o creştere de 49%, iar Wal-Mart, una de 19 %. Totodată, H&M, a întegistrat anul ăsta o creştere de 8%.
• În categoria “Micile trataţii”, mărci precum McDonald’s, Marlboro sau Budweiser au înregistrat creşteri ale valorii cuprinse între 23 şi 34%.
• Mărcile care pot fi utilizate de acasă au avut o creştere puternică. Acestea includ mărci care pot fi achiziţionate de acasă.
Astfel, valoarea mărcii Amazon a crescut cu 85%, în timp ce valoarea imaginii eBay a crescut cu 16%.
Totodată, mărcile de cafea care poate fi preparată acasă, Nespresso şi Nescafe au crescut cu 27, respectiv 23%.
Nintendo a intrat pentru prima oară în top, ajungând direct pe locul 32.
• Wireless
Popularitatea ridicată a utilizării Internetului mobil prin dispozitive ca IPhone sau BlackBerry a condus la creşteri extraordinare pentru operatorii de telefonie mobilă, datorită cererii de servicii de date.
În acest an, Vodafone intră pentru prima oară în topul primilor zece clasaţi, cu o creştere de 45%.
Dezvoltat de Millward Brown Optimor, Topul BrandZ al celor mai valoroase 100 mărci a ajuns în 2009 la cea de-a patra ediţie.
Clasamentul ia în considerare opiniile consumatorilor şi ale utilizatorilor business to business din peste 20 ţări, prin intermediul studiului BrandZ – cel mai amplu studiu de măsurare a valorii mărcii la nivel mondial.