Falcă nu crede în complexele arădenilor

Falcă nu crede în complexele arădenilor

Primul interviu al campaniei "Oraşul de vis" este cu edilul din Arad, Gheorghe Falcă. Evz.ro va prezenta, în fiecare joi, interviuri cu primarii oraşelor participante în campanie. Vom descoperi oraşele din perspectiva autorităţilor locale. Dacă este sau nu o descriere reală, vom afla din reacţiile cititorilor.

Gheorghe Falcă, aflat la al doilea mandat în calitate de primar al Aradului, vorbeşte, în exclusivitate pentru campania "Oraşul de vis", despre direcţia în care au fost alocate investiţiile, oferă o scurtă descriere a arădeanului şi nu ezită să prezinte principalele probleme ale oraşului.

Votează şi acordă note oraşului Arad aici. Evaluează oraşul la cele şapte criterii propuse. Fiecare notă contează!

evz.ro: Cum aţi caracteriza locuitorul municipiului Arad? Gheorghe Falcă: Este deosebit, nu intră în tiparele obişnuite ale sociologilor. Unii cred că arădenii sunt conservatori, alţii că suferă de un complex faţă de oraşele mai mari. Eu cred că arădenii sunt mândri de oraşul lor, sunt oameni echilibraţi şi chibzuiţi, care preţuiesc bunul simţ şi munca.  Sunteti la al doilea mandat. Ce realizări consideraţi că au convins cetăţenii să vă acorde voturile?Rezultatele muncii din primul mandat. 

Ne puteți urmări și pe Google News

Câte blocuri ANL se află în oraş? Despre câte apartamente vorbim? Avem 272 de apartamente ANL, dintre care 128 predate anul acesta. În aceeaşi zonă mai sunt în proiect alte 128, pentru care vom avea finanţare în acest an.

Care este situaţia locurilor de parcare? Numărul locurilor de parcare amenajate a crescut în ultimii 3 ani cu peste 600, prin programul nostru de reamenajare a unor importante artere din zonele cele mai aglomerate şi prin investiţiile de modernizare a unor zone din vechile cartiere de blocuri. Sigur că, la ore de vârf, un loc de parcare ultracentral e destul de greu de găsit, ca în orice alt oraş aglomerat din lume în secolul XXI.

Avem studii pentru realizarea unor parcări subterane, am identificat mai multe locaţii, dar acest gen de proiect se poate realiza doar într-un parteneriat public-privat, pentru că sunt investiţii de ordinul a milioane de euro. Avem discuţii cu investitori, informaţiile vor fi făcute publice la momentul potrivit.  În ceea ce priveşte cartierele de locuinţe, am creat deja spaţii de parcare suplimentare în cadrul programelor de modernizare a cartierelor vechi de blocuri,cum ar fi Vlaicu, Micălaca- zona Soarelui sau Alfa.

Care sunt principalele direcţii în care sunt investiţi banii de la bugetul local la nivelul oraşului Arad? Care este valoare bugetului local la nivelul oraşului?Avem unul dintre cele mai mari bugete din ţară raportat la numărul de locuitori. Bugetul general al municipiului Arad este, în 2010, de peste 520 de milioane de lei (121 milioane de euro), dintre care 37% sunt destinaţi investiţiilor.

Desfăşurăm cea mai mare investiţie publică a unei administraţii locale din România, o lucrare de 70 de milioane de euro cu finanţare din partea Bancii Mondiale, pentru introducerea reţelelor de canalizare şi modenizare a 84 de km de străzi aferente, lucrăm la reabilitarea liniilor de tramvai şi a infrastructurii rutiere pe principala axă de trafic a oraşului, proiect realizat cu un credit din partea Bancii Europene pentru Reconstructie si Dezvoltare.

Începem, în câteva zile, un alt proiect de 13 milioane de euro: reabilitarea Centrului Istoric Vechi si a Podului Traian, pentru care beneficiem de peste 10 milioane de euro, fonduri structurale nerambursabile. Acestea ar fi cele mai mari la nivel de infrastructură rutiera si de utilităţi. Mai avem însa multe programe importante, investiţiile în modenizarea unităţilor de învăţământ, lucrăm la construcţia a 128 de locuinţe sociale, continuăm modernizarea Ştrandului Neptun, cea mai mare bază de agrement estival din România, şi multe multe altele. În ce aţi investi mai mult, în ideea de a aduce o schimbare semnificativă?  De patru ani, investim pentru schimbări semnificative în oraş! Toate investiţiile pe care le-am amintit, şi cele deja finalizate, au transformat multe zone din oraş, şi nu e vorba numai de locuri centrale.

Vorbim despre accesul la utilităţi urbane în cartiere care nu aveau nici măcar apă curentă, vorbim de modernizarea transportului public, de punerea în valoare a monumentelor şi a zonelor istorice, de accesul a mii de copii la locuri de joacă şi terenuri de sport, de „urbanizarea” cartierelor vechi de blocuri, de la aspect la accesul la servicii, la calitatea vieţii. Sunt multe transformari, unele chiar spectaculoase. Continuăm în toate domeniile, pentru că acordăm aceeaşi atenţie tuturor aspectelor vieţii arădenilor. Care este situaţia alimentării cu apă caldă? Serviciile de furnizare a agentului termic, apă caldă şi energie termică, sunt asigurate în condiţii normale, fără niciun fel de întreruperi.

Care sunt principalele probleme socio-economice? Nici economia Aradului nu a fost ferită de efectele crizei, dar, din fericire, nu au fost situaţii de disponibilizări masive, iar în partea a doua a anului 2009 activitatea marilor angajatori a reintrat aproape în ritmul de dinante de criză.

Îmbucurător este şi faptul că proiecte mari începute de investitorii privaţi nu au fost în situaţia de a fi oprite, şi au fost duse la bun sfârşit în termen. Anul acesta a început încurajator pentru Arad. Recent, s-a deschis primul mall, o investiţie foarte aşteptată de arădeni şi o ofertă de 1200 de locuri de muncă.

Deschiderea Atrium Center contribuie la creşterea gradului de confort urban şi a calităţii vieţii în oraşul nostru, iar din punct de vedere al dezvoltării urbane readuce în viaţa Aradului o fostă zonă industrială, transformând-o într-o zonă activă şi atractivă de comerţ şi servicii la standarde moderne.

Aradul continuă să fie de interes pentru investitorii străini. În luna septembrie va începe să funcţioneze o nouă fabrică, prin care vor crea, în prima fază, peste 1.000 de locuri de muncă, urmând dublarea lor în următorul an.     Din suprafaţa totală a străzilor, ce procent este asfaltat? În 2008, reţeaua de canalizare acoperea 67% din oraş, în prezent avem în lucru investiţia cu fonduri din partea Băncii Mondiale, prin care vom creşte acoperirea reţelelor de canalizare menajeră la 97%. Tot prin acest proiect vom aduce la nivelul unui oraş european 158 de străzi în lungime totală de 84 de km. Toate acestea vor fi finalizate în 2011.

Finalizăm, în scurt timp, un alt proiect de modernizare a drumurilor în trei cartiere unde avem, de câţiva ani, reţelele de apă şi canalizate, în total  73 de străzi care n-au avut până acum asfalt. De asemenea, în câteva zile vom începe lucrările la reabilitarea străzilor centrului istoric vechi, în cadrul unui proiect de 13 milioane de euro, finanţat din fonduri structurale. Astfel vom trece de 90 % străzi asfaltate, raportat cei aproximativ 350 de km de străzi din municipiul Arad. În perioada 1992-2009 Arad a avut patru edili. Cum aţi caracteriza nemulţumirea locuitorilor faţă de conducerea oraşului, care a determinat aceste schimbări?A fost o neşansă pentru oraş. Partidele au avut doar politicieni şi nu au avut nici om de valoare pentru administraţie. 

În ce măsura sunt afectate proiectele de dezvoltare de aceste schimbări dese? S-a văzut până în 2004. Aradul a rămas pe loc la nivelul din 1990, ba chiar a pierdut oportunătăţi de dezvoltare din cauza incompetenţei politicienilor.

Cum s-a schimbat oraşul în timpul mandatului dumneavoastră? Arădenii spun că în bine, asta este ceea ce contează. Şi cei care ne vizitează din când în când văd imediat transformările, unii spun că sunt de-a dreptul spectaculoase pentru un oraş din România. Sigur, în multe zone suntem acum în plin şantier, cu neplăcerile inerente. Vom continua lucrări majore încă 2-3 ani, pentru că este destul de lucru.

O realizare deosebită este preluarea Cetăţii Aradului în circuitul civil. Documentul semnat în luna martie, cu Ministrul Apărării, este un act istoric pentru Arad, şi nu spun vorbe mari. Dincolo de împlinirea acestei dorinţe vechi a tuturor arădenilor, intrarea cetăţii în circuitul turistic şi de dezvoltare urbană va face din Arad un oraş cu adevărat de vis, nu numai pentru România ci chiar pentru Europa.

Reconversia este un proces pe temen lung şi implică investiţii foarte mari, estimate la 200 de milioane de euro, dar viitoarele generaţii de arădeni vor beneficia de întreg potenţialul pe care îl are de oferit oraşului acest extraordinar obiectiv istoric. 

Precizati un element definitoriu al orasului. Spiritul Aradului este convieţuirea multiculturală armonioasă.

Care este locul dumneavoastra preferat din oraş? Faleza Mureşului.

Care ar fi motivele pentru care o persoana ar fi convinsă să se mute în Arad?Să ştiţi că în ultimii ani s-au stabilit în Arad mulţi oameni veniţi din Capitală sau din alte oraşe. Motivaţiile care i-au adus aici sunt diverse, dar pe toţi Aradul i-a convins că e un oraş de vis. Perspectivele de dezvoltare economică excelente, oportunităţile de muncă în domenii diverse, la toate niveluri de calificare profesională, universităţi şi şcoli cu performanţe recunoscute, costuri rezonabile de locuire, nivelul de echipare cu utilităţi urbane şi serviciile pe care le oferă municipalitatea - printre cele mai bune din România, sunt doar câteva din argumentele de ordin practic.

Apoi, avem un oraş foarte frumos, o viaţa culturală tot mai interesantă, numeroase posibilităţi de agrement în aer liber pentru toate vârstele, şi, foarte important, arădenii sunt o comunitate foarte primitoare.  De ce considerati ca Arad ar trebui să primească titlul de “Oraş de vis”?  Pentru calitatea generală a vieţii.