Germania lui Merkel, prima victimă a războiului Trump – UE

Germania lui Merkel, prima victimă a războiului Trump – UE

La un pas de recesiune, pentru economia germană instituirea de taxe pe exporturile de mașini în SUA ar fi bomboana pe colivă. Dar pentru Trump, războiul cu UE este o mană cerească în campania electorală de realegere.

Comisarul european pentru Comerț i-a întins o ramură de măslin lui Donald Trump, într-o tentativă de a împiedica administrația de la Washington să instituie taxe vamale suplimentare pe importurile de mașini din UE. Însă eforturile Bruxelles-ului par lipsite de speranțe. Escaladarea conflictului comercial este inevitabilă, iar principala victimă va fi Germania, susține o analiză din The Telegraph.

 Trump are pe birou un raport al secretarului pentru Comerț, Wilbur Ross, care explică în ce măsură vehiculele importate din UE reprezintă „un risc pentru securitatea națională”. Informațiile de la Washington sugerează că documentul i-ar oferi președintelui „justificarea legală” pentru a aplica noi taxe vamale, scrie ziarul britanic.

Într-un interviu acordat săptămâna trecută revistei Foreign Policy, Cecilia Malmström, comisarul european pentru Comerț, a reiterat propunerea UE de a elimina complet taxele pe care le practică la importurile de mașini din SUA. În prezent, acestea sunt de 10%, în vreme ce taxele americane pe vehiculele europene sunt de 2,5%.

Ne puteți urmări și pe Google News

„Știm că Trump și-a exprimat îngrijorarea în legătură cu taxele noastre pe mașini, iar noi am spus că suntem gata să eliminăm aceste taxe pe mașini și piese de mașini, ca și din întregul sector de automobile”, a declarat Malmström.

Problema, arată analiza britanică, este că Donald Trump, aflat într-o campanie susținută pentru a reduce uriașul deficit comercial lăsat moștenire de administrația Obama, a afirmat deja că un acord privind mașinile „nu este suficient”.

Într-adevăr, în rândul consumatorilor europeni este foarte răspândită opinia (reală sau nu) că mașinile americane sunt mari consumatoare de combustibil și prost făcute, prin urmare este puțin probabil să cumpere semnificativ mai multe vehicule din SUA, chiar și în condițiile eliminării taxelor. Iar Trump este conștient de asta. „Obiceiurile lor de consum le dictează să cumpere mașinile lor, nu pe ale noastre”, a zis el, insistând ca orice negociere cu UE să includă domeniul agriculturii. Fermierii americani, confruntați cu supraproducția, caută cu disperare noi piețe de desfacere.

 

Armata electorală a fermierilor

„Uniunea Europeană este aproape la fel de nocivă cum e China, doar că într-o măsură mai mică”, a spus Trump, vorbind despre UE ca despre „unul dintre cei mai mari inamici” ai SUA. Luna trecută, el a declarat că taxele pe mașini vor fi instituite dacă agricultura nu va intra în pachetul de negocieri. „Abia dacă ne cumpără produsele agricole, dar pot vinde Mercedes Benz și tot ce doresc în țara noastră, inclusiv produsele fermelor lor”, a tunat Trump la un miting în Minnesota.

Însă comisarul european pentru Comerț a exclus categoric negocierile legate de produsele agricole. „Este foarte clar pentru Uniunea Europeană că nu vom include agricultura în acest stadiu și nici în viitorul apropiat, asta e situația. Agricultura nu se află în mandat”, a spus Malmström.

UE pare să mizeze pe faptul că Donald Trump va ceda în ceea ce privește agricultura. Dar UE ar putea să se înșele, scrie The Telegraph.

Fermierii americani sunt un subiect foarte important pentru Trump. În 2016, circa 70% agricultori au votat cu actualul președinte. Un sondaj realizat de Farm Journal Research la sfârșitul anului trecut arăta că sprijinul fermierilor pentru Trump a mai scăzut, deși peste 50% votează în continuare cu el. Cauza scăderii o reprezintă războiul comercial cu China, care i-a afectat pe fermieri, în special pe cultivatorii de soia. Dar fermierii vor rămâne un segment important în programul lui Trump. Forțarea mâinii Europei de a accepta produsele agricole americane ar provoca multă satisfacție peste Ocean.

Ne aflăm practic într-un impas: nici una dintre părți nu este dispusă să cedeze. Este probabil că diferendul se va agrava în cursul acestui an. Iar Trump îl va folosi din plin în campania sa de realegere în noiembrie anul viitor.

 

Un băț gros în roatele germane

Cu excepția Italiei, economia germană a avut cea mai mică creștere din toată Zona Euro în 2018, evitând la mustață intrarea în recesiune. Unul dintre motivele acestei încetiniri îl reprezintă războiul comercial SUA-UE. Oțelarii germani sunt afectați grav de taxele instituite de Trump în martie trecut. Malmström a insistat în repetate rânduri: „Americanii trebuie să renunțe la taxele pe oțel și aluminiu”.

Industria de automobile germană se află în plin proces de schimbare. Scandalul „Dieselgate”, incertitudinile privind viitoarele reglementări de mediu, dezvoltarea serviciilor de tip Uber și Lyft și înăsprirea condițiilor de creditare în mai multe economii importante... În acest peisaj, taxele suplimentare ar avea un efect catastrofal.

De aceea, este probabil că guvernul Merkel, cu o influență majoră la Bruxelles, va exercita presiuni pentru a se ajunge la o înțelegere cu Trump. Iar Trump știe asta.