Geniile ingineriei încearcă să rezolve un mare mister. Cum se fac mașini atât de ieftine în China?

Geniile ingineriei încearcă să rezolve un mare mister. Cum se fac mașini atât de ieftine în China?

Recent, inginerii auto japonezi s-au confruntat cu o realitate surprinzătoare în cadrul unui seminar organizat de Biroul Central de Comerț și Economie din Japonia. Acolo, aceștia au dezasamblat mai multe mașini electrice chinezești, printre care și modelul BYD Atto 3, un SUV electric compact, și au fost uimiți de costurile reduse de producție ale acestor vehicule. Întrebarea lor principală a fost: „Cum este posibil să se fabrice aceste mașini la un cost atât de redus?”

Costurile reduse prin tehnologii avansate și integrare inteligentă

Una dintre descoperirile fascinante pentru inginerii japonezi a fost integrarea mai multor componente în aceeași structură. De exemplu, puntea motrice a modelului BYD Atto 3, numită E-Axle, conține opt componente diferite, inclusiv electromotorul, invertorul, și transformatorul de tensiune, toate fiind integrate într-un singur modul. Această tehnică reduce semnificativ costurile de producție, o abordare pe care industria auto japoneză a fost nevoită să o recunoască.

Mașină electrică, China.

Mașină electrică, China. Foto: BYD

Bateriile Blade de la BYD, fabricate din compoziție LFP (litiu-fier-fosfat), au fost, de asemenea, un punct de interes major. Acestea contribuie esențial la costurile reduse de fabricație datorită metodei de fabricare simplificată. Pe lângă baterii, japonezii au remarcat faptul că BYD reușește să reducă și mai mult costurile prin uniformizarea componentelor între diferite modele, folosind tehnici de scalare eficientă, arată Nikkei.

Reîntoarcerea la „lean manufacture”. Chinezii le dau lecții, acum

Interesant este faptul că inginerii japonezi, cei care au inventat conceptul de „lean manufacture” (fabricație optimizată, fără pierderi), au constatat cu uimire că producătorii chinezi au reușit să implementeze aceste metode la un nivel avansat. Japonezii, care în trecut erau pionierii eficienței și automatizării în producția de vehicule, acum privesc cu admirație rapiditatea cu care rivalii chinezi inovează și produc la costuri minime.

Seminarul a scos la iveală faptul că ingineria auto niponă trebuie să se adapteze rapid la noile provocări ale erei electrice. Pe lângă BYD, inginerii japonezi au studiat și un model de la Nio, un producător de mașini electrice premium. Deși Nio nu s-a remarcat prin costuri scăzute de producție, acesta a impresionat prin avansurile tehnologice, cum ar fi suspensia hidraulică avansată, care oferă un confort superior chiar și modelelor de lux precum Lexus.

Concluzia clară a acestui seminar a fost că producătorii japonezi trebuie să accelereze inovația pentru a ține pasul cu avansurile tehnologice și eficiența în producție a industriei chineze.