O consecință directă a creșterii salariului minim brut este, pentru firme și autorități și instituții publice deopotrivă, este creșterea sumei de bani datorată în schimbul neangajării unui număr minim de persoane cu handicap.

Atât firmele private și autoritățile publice cu peste 50 de angajați au obligația de a angaja un anumit număr minim de persoane cu handicap, iar, dacă nu fac asta, ele datorează lunar statului o sumă de bani calculată raportat la salariul minim brut. Creșterea decisă de Guvern a salariului minim, de la 1 ianuarie, va antrena, prin urmare, o creștere și a acestei contribuții, alături de alte cheltuieli care depind direct de valoarea salarizării minime.

Autoritățile și instituțiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care au cel puțin 50 de angajați, au obligația de a angaja persoane cu handicap într-un procent de cel puțin 4% din numărul total de angajați, potrivit Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.

Cei care nu se achită de obligația de mai sus au de plătit la stat lunar o sumă reprezentând salariul de bază minim brut înmulțit cu numărul de locuri de muncă în care nu au angajat persoane cu handicap. Spre exemplu, dacă firma ar putea să angajeze, conform formulei de calcul din lege, trei persoane cu handicap și nu o face, va trebui să dea statului, în fiecare lună, de trei ori valoarea salariului minim brut. Acum, suma de plătit de către o atare firmă e de 6.240 de lei, dar, de la 1 ianuarie, contribuția va fi de 6. 690‬ de lei.

Această sumă se declară lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare perioadei de raportare, prin formularul 100 „Declarație privind obligațiile de plată la bugetul de stat”.

Trebuie spus că acestă contribuție ar putea să fie modificată printr-o propunere legislativă înregistrată la Senat în toamna lui 2019, se propune ca 50% din suma ce reprezintă contribuția să poată fi alocată achiziției de produse și servicii realizate prin activitatea proprie a persoanelor cu handicap – practic, se propune reîntoarcerea la vechea formă a Legii nr. 446/2006, modificată în 2017.

Propunerea de lege arată că modificarea de acum doi ani nu au avut efectul scontat, iar obiectivele în privința incluziunii pe piața muncii a persoanelor cu handicap nu au fost atinse. Numărul persoanelor cu handicap angajate a scăzut chiar, susțin inițiatorii, informează avocatnet.ro.