Firmele de construcții din România sunt în pragul falimentului. Prețurile la materialele de construcții s-au dublat
- Mihai Soica
- 11 iunie 2021, 14:08
Întreaga industrie a construcțiilor este paralizată de creșterea galopantă a prețurilor la materialele de construcții. Premierul Cîțu este chemat să rezolve situația cât mai urgent.
Contractele semnate între anii 2019-2020, pentru realizarea de diverse proiecte de infrastructuă rutieră, indiferent că vorbim de construcția de drumuri sau proiecte de cale ferată, sunt adevărate pietre de moară pentru firmele de construcții. Pe lângă asta, toată industria construcțiilor este grav afectată, indiferent că vorbim de construcția de școli sau grădinițe.
Din cauza inflației galopante, care a făcut ca prețul unor materiale de construcții să crească cu prețuri cuprinse între 50 și 100 la sută, multe dintre proiectele majore privind infrastructura României, riscă să fie abandonate.
Patronul unei mari firme de construcții din județul Cluj, care lucrează pe mai multe drumuri naționale și județene ne-a declarat că a ajuns în situația de a duce bani de acasă pentru a putea finaliza lucrările.
„Am ajuns în situația să ducem bani de acasă. Lucrăm pe minus acum, și un minus mare, vă spun sincer că nimeni de la nivelul conducerii țării nu ne ajută. Toate firmele de construcții sunt în pragul falimentului. Vă dau un exemplu: costul unei guri de canal s-a majorat peste noapte cu 40 la sută. Vă dați seama, la momentul licitației am făcut un preț iar peste noapte s-a majorat prețul. Și nu trebuie să montez o gură de canal, ci câteva sute pe un drum de 70 de kilometri”, ne-a declarat patronul firmei de construcții.
Prețul la fier s-a dublat
În ultimul an, prețul la fier beton s-a dublat, ceea ce a generat costuri suplimentare pentru firmele de construcții, deoarece nimeni nu cumpără, pe stoc, mii de tine de fier beton.
Gabriel Silvășan este patronul Convel SRL, cel mai mare furnizor de fier beton din Transilvania. Acesta ne-a declarat că la nivel mondial prețul la fier beton s-a dublat în prezent, față de iunie 2020.
„Anul trecut, prețul era de 2.4-2.6 lei/kilogram, iar acum am ajuns la 4.2 lei/kg. Explicația stă în criza de fier de la nivelul mondial. Există o cerere mai mare decât oferta. Se spune că fierul vechi nu s-a mai colectat la cantitățile din 2019, și asta din cauza pandemiei. Tot din acest motiv, marile mine de fier din Australia și Brazilia și-au redus activitatea, și a rezultat cee ce se vede în prezent. În România cererea de fier este foarte mare. Noi mergem la 1.300 de tone de fier și vindem peste tot, de la infrastructura mare la cea mică, case și blocuri”, a precizat Gabriel Silvășan
S-a dublat prețul la lemn
Patronii firmelor de construcții susțin că prețurile la toate materialele de construcții au crescut masiv.
De exemplu la lemn, valoarea s-a dublat de la un la altul, și asta datorită cererii imense de material lemnos din Statele Unite ale Americii. În România, în 2020, un metru cub de lemn era vândut cu 800 de lei, în timp ce în prezent, valoarea acestui produs este de 1.500 - 1.600 de lei/mc/.
La țevile din plastic, folosite pentru realizarea de canalizări urbane, prețul a crescut cu 45 la sută. Patronul unei firme mari din Cluj, care se ocupă de acest domeniu de activitate, ne-a declarat că problema este la nivel mondial.
„Rafinăriile nu mai rafinează petrol pentru că nu au ce face cu produsele derivate. De exemplu, sunt stocuri incredibil de mari de cherosen, folosit de avioane, care nu au mai circulat la nivelul din 2019. Și atunci, industria țevilor din PVC a fost afectată direct din cauza lipsei materiei prime”, ne-a declarat Dan Șerban, patronul de la Acsa SA
Unul dintre șefii de la Napoca Construcții SA, firmă care are contracte de zeci de milioane de euro cu NATO, pentru construcția de infrastructură în domeniul aviației militare, ne-a precizat că prețurile la materialele de construcții au explodat.
„La ciment avem deja o creștere de 20 la sută, doar pentrul anul 2021, după ce în 2020, a mai crescut cu zece la sută. La bitum, în 2018, prețul era de 1.600 și 1.700 de lei/tonă, iar acum este 2.500 de lei/tonă. Produsele electronice și electrice s-au majorat substanțial. În plus trebuie să vedem cum au crescut și salariile. La licitații am mers cu un preț, iar acum vorbim de creșteri substanțiale. Nu vedem un orizont pentru rezolvarea situației”, ne-a declarat Daniel Bene.
Se forțează majorarea prețului la energie electrică
Mai mulți patroni de firme de construcții cu care am luat legătura ne-au relatat că că furnizorii de energie electrică forțează creșterea prețului cu 40 la sută.
„Firma mea are contract ferm pentru energia electrică, încheiat la un preț. Acum suntem notificați cu rezilierea contractului dacă nu suntem de acord că majorarea de 40 la sută. Pe această cale solicit sprijinul Guvernului României, a premierului Florin Cîțu sau a ministrului Economiei, pentru remedierea acestei situații”, a comentat omul de afaceri.
Ce este de făcut
Alin Tișe, președintele Consiliului Județean Cluj ne-a declarat că toate firmele care lucrează la nivelul Județului Cluj au solicitat reactualizarea prețurilor.
„Există o hotărâre de guvern care permite actualizarea prețurilor contractelor în funcție de creșterile salariale și de cele ale materialelor de construcție. La nivelul județului Cluj nu vă pot spune acum cum cât a crescut această valoare a contractelor, dar constructorii pot solicita acest lucru”, a spus Tișe.
De cealaltă parte, constructorii vorbesc despre o ineficiență a Statului Român. Unul dintre aceștia a precizat că aceste majorări se pot cere doar în limita a doi la sută, și asta pentru că Institutul Național de Statistică nu a actualizat rata inflației, din ianuarie 2021, deși suntem în iunie 2021.
„INS nu au calculat indicii decât la luna ianuarie, și tu dacă ai formula aia trebuie să folosește datele de la nivelul lunii ianuarie 2021, ori din ianuarie până în prezent putem vorbi despre o creștere estimată la 40 la sută. Și tu, din grija Statului Român poți recupera 2 la sută. Ori dacă INS ar lucra pierderile noastre s-ar micșora”, a spus un om de afaceri.
În prezent, există situații în care constructorii câștigă licitații dar nu semnează contractele preferînd să piardă garanția de participare, de unu la sută din totalul contractului.