Evenimentul Zilei > Actualitate > Filmul cu Monica Bîrlădeanu este boicotat în Italia
Filmul cu Monica Bîrlădeanu este boicotat în Italia

Filmul cu Monica Bîrlădeanu este boicotat în Italia

Lungmetrajul co-produs de Bobby Păunescu şi de Domenico Procacci, despre un masacru petrecut în 2001, la Genova, întâmpină rezistenţă în Italia, însă stârneşte interes în alte ţări.

"Diaz. Nu curăţaţi această pată de sânge" – film a cărui distribuţie îi include pe Elio Germano, Pippo Delbono şi Monica Bîrlădeanu – va fi regizat de Daniele Vicari şi co-produs de Domenico Procacci şi de Bobby Păunescu (care trebuia iniţial să îl realizeze). Proiectul a fost însă boicotat în Italia, iar, de curând, regizorul a denunţat în presă acest demers, afirmând că "producţia s-a refugiat în Bucureşti".

Rezistenţa faţă de proiect s-a manifestat atât prin absenţa resurselor de finanţare – deşi casa de producţie Fandango are la activ un palmares remarcabil -, cât şi prin refuzul unora dintre cei implicaţi în masacru de a vorbi cu realizatorii lungmetrajului.

De curând, în articolul "Acest regizor este subversiv", jurnalistul Malcolm Pagani a identificat o tendinţă, vizibilă şi în cazul autorităţilor italiene, şi al finanţatorilor privaţi, de a evita susţinerea filmelor despre istoria recentă şi problemele sociale imediate.

El consideră că boicotarea lui "Diaz" e doar ultima manifestare a acestui trend, că Procacci se luptă cu o cenzură foarte bine pusă la punct de câteva decenii încoace şi că soluţia producătorului, de a finanţa lungmetrajul din propriii bani şi de a căuta alte sume în alte ţări, este singura opţiune.

Într-o notă mai melodramatică, Pagani e de părere că pata de sânge invizibilă de pe peretele şcolii Armando Diaz din Genova nu se va şterge niciodată, iar rana nu se va vindeca până când nu se va discuta acest subiect. Numai că, dacă Vicari şi Laura Paolucci vor să pună în discuţie şi să documenteze ceea ce s-a întâmplat, dorinţa celor ce le-ar putea finanţa filmul merge într-o direcţie inversă.

Replica regizorului

"Toţi au luat-o la fugă: Rai, Mediaset,distribuitorii, instituţiile şi indivizii. Filmul produs de Fandango despre masacrul de la G8 este supus unui boicot uimitor", susţine Vicari, adăugând: "La Cannes, Domenico Procacci a anunţat că filmările vor începe în curând şi că nu vrea să facă un film pornind cu prejudecăţi la adresa poliţiei, dar că a cerut o întâlnire cu prefectul Manganelli".

Ceea ce, arată Vicari, a dus la refuzul "Comitetului pentru adevăr şi dreptate" de a colabora în vreun fel cu realizatorii lungmetrajului. Regizorul a crezut că e necesar să discute cu aceia care rămăseseră tăcuţi – duzini de oameni care se aflaseră în şcoală, avocaţii lor, judecători, jurnalişti şi chiar ofiţeri de poliţie, ceea ce, crede Vicari, i-a ajutat pe el şi pe Laura Paolucci să scrie un scenariu complex.

"Treaba mea este să regizez un film, nu un proces împotriva cuiva", se apără Vicari, precizând – "De ce nu m-am întâlnit cu Comitetul? Pentru că prefer discuţiile individuale, chiar cu germanii şi cu francezii, care nu au fost luaţi în considerare".

Necazul a fost, crede Vicari, că Procacci a vrut să vorbească şi cu poliţiştii, apoi uşile au început să i se închidă în nas. "Problema este că «Diaz» este un film pe care nu-l doreşte nimeni în Italia – nici televiziunile, nici distribuitorii, nici finanţatorii, nici băncile şi, ironic, acum nici «Comitetul pentru adevăr şi dreptate». Ceea ce mă întristează, dar face parte din preţul pe care îl ai de plătit în această ţară pentru a fi independent. Entuziasmul şi admi raţia pe care proiectul le-a stârnit în afara Italiei mă liniştesc foarte mult", susţine Vicari.

RECONSTRUCŢIE

Ce se va filma în România

"Nu din cauza problemelor nu putem filma în Italia, ci pentru că e dificil de filmat clădirea şcolii Armando Diaz. E o şcoală, se ţin cursuri acolo. Strada pe care au avut loc ciocnirile e mereu plină de pietoni. Nu cred că ne-ar pune cineva beţe în roate, dar ar fi extrem de greu din punct de vedere logistic. Nu e un proiect pentru care să obţii uşor finanţare în Italia, dar nici «Gomorra» nu a fost", explica Domenico Procacci, deţinătorul casei de producţie Fandango, într-un interviu acordat EVZ.

Tot el declara, pe când se afla în ţara noastră, că "una dintre opţiuni este să filmăm în parte aici. Trebuie să construim decoruri, strada şi şcoala, chiar dacă filmăm aici, în România sau în Germania". "Filmul va încerca să descopere de ce s-au petrecut lucrurile cum s-au petrecut şi cine ce a făcut. În Italia procesul cauzat de acest masacru se întinde deja pe ani buni", detalia Procacci.

"Vicari este un cineast foarte respectat în Italia şi mi se pare persoana potrivită pentru acest proiect."
DOMENICO PROCACCI producător

Informaţiile publicate de evz.ro pot fi preluate de alte publicaţii online doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.