Topul filmelor româneşti cu cele mai mari încasări în cinema. O producţie a avut doar trei spectatori

Topul filmelor româneşti cu cele mai mari încasări în cinema. O producţie a avut doar trei spectatori

Anul 2013 a fost un an bun pentru cinematografia românească spre deosebire de anii precedenţi, iar pelicula "Poziţia copilului" a reuşit să înregistreze un număr record de spectatori şi încasări la lansare.

Deşi în 2013 numărul spectatorilor a crescut în raport cu anii anteriori, încasările filmelor autohntone pălesc în faţa megaproducţiilor americane cu bugete exorbitante şi staruri de talie mondială în rolurile principale. Astfel, cele 22 de filme româneşti lansate anul trecut au adus în sala de cinema aproximativ 280.000 de spectatori pe întreg parcursul anului, mai puţin decât, spre exemplu, producţia "Lupul de pe Wall Street", în patru luni, noteză Gândul.

Topul filmelor româneşti cu cele mai mari încasări în 2013 este deschis de "Poziţia copilului" cu 117.949 de spectatori. Această producţie este totodată şi singura care a reuşit în ultimii cinci ani să aducă în sala de cinema peste 100.000 de spectatori, fiind apreciat în aceeaşi măsură şi de critici.

Următoarele filme din clasament sunt „Love Building” (regia: Iulia Rugină) - 27.383 de spectatori, şi „Domnişoara Christina” (regia: Alexandru Maftei) - 25.905 spectatori, „Funeralii fericite” (regia: Horaţiu Mălăele) - 15.793 de spectatori, „Sunt o babă comunistă”, (regia: Stere Gulea) - 15.083 de spectatori.

La polul opus se află „Matei copil miner” (regia: Alexandra Gulea) - 681 de spectatori, „Şcoala de vară” (regia Mircea Ghinescu) - 225 de spectatori şi animaţia „Cernozaurii” (regia Radu Dinulescu) - 174 de spectatori.

În 2012, o producţie românească a adus în sala de cinema doar trei spectatori. Este vorba despre pelicula „Jocul”, în regia Olimpiei Stavarache. Alte două pelicule româneşti nu au reuşit să aducă în cinema nici 100 de spectatori. Este cazul  „Umilinţă” (r: Cătălin Apostol, 2011) - 57 de spectatori, „Eva” (r: Adrian Popovici, 2010) - 95 de spectatori.

Deşi filmele româneşti nu se bucură de succes la public, ele sunt apreciate de critică. În ultimii cinci ani, producţiile autohnote au obţinut numeroase distincţii la festivaluri importante de film. Este cazul filmelor "4 luni, 3 săptămâni și 2 zile" (regia: Cristian Mungiu), care în 2007 a obţinut premiul “Palme d’or” la Festivalul de la Cannes, "Eu când vreau să fluier, fluier" (regia: Florin Șerban) - Ursul de Argint la Festivalul de la Berlin în 2010, Poziția copilului (regia: Călin Peter Netzer) - Ursul de Aur pentru cel mai bun film, Festivalul de la Berlin în 2013.