Edilul Capitalei, Gabriela Firea şi primarul Sectorului 4, Daniel Băluţă, au inaugurat, ieri, pasajul rutier de la Piaţa Sudului, Firea menţionând că există promisiunea constructorului că până în 10 septembrie să fi e definitivată şi zona de tramvai.
Căldură infernală, ieri, în București. Mai abitir în zona Piața Sudului unde, îmbulzeala firească din zilele de duminică, când locuitorii cartierului se reped asupra bunătăților de sezon, s-a întrepătruns cu preparativele unui eveniment de top: Inaugurarea pasajului rutier cu același nume. Totul scăldat în praful nostru cel de toate zilele. Chiar dacă două mașinistropitoare și-au făcut o datorie de onoare, udând superficial cele patru benzi ale obiectivului.
„Veniți să vedeți și șobolanii!”
La un semnal, un grup se mobilizează. „Haideți, haideți, că vine și primarul Băluță”, îndeamnă o doamnă, la adăpostul unei pălării albe cu boruri mari. Între timp, traficul este oprit, se întinde o panglică tricoloră. „Vine, vine, se aude un murmur, care se transformă, pe nesimțite, în larmă, la ivirea Gabrielei Firea care calcă voinicește. Încep aplauzele și scandările, elementul festivist acaparând, din plin, atmosfera. Oamenii se dispun disciplinat de-a lungul gardului despărțitor din fața pieții. „Veniți, veniți și la noi”, se aud glasuri ascuțite, edilul Capitalei fiind asaltată cu dovezi de iubire. În ciuda fluierăturilor și huiduielilor din buza ușilor de acces în complex. „Da, da, veniți și în piață să vedeți șobolanii cât pisicile!”. „Ia uite domne’, ce vină are sărăcuța, ea măcar a terminat treaba!”, încearcă să-i calmeze pe oponenți o altă persoană, care adaugă „de ce primește ea toate bobârnacele, când alții au fost de vină că s-au tergiversat lucrările?”. Un tip mărunțel nu este de acord cu explicația și remarcă lipsa bărbaților din anturajul entuziast: „Probabil, ei s-au dus la pește sau la vreo bere!”.
Obiectiv terminat abia după trei ani
„Deschidem astăzi pasajul rutier Piaţa Sudului, un obiectiv de investiţii pe care l-am preluat într-un stadiu fizic de execuţie de 60%. (…) Beneficiile sale sunt foarte mari, în special pentru această zonă a Capitalei”, și-a început Firea discursul, după care a continuat: „valoarea totală a proiectului a fost calculată iniţial la 19,5 milioane euro, din care 90% ar fi trebuit sa fie fonduri europene. Din cauza erorilor de proiectare şi a unui slab management, Primăria Capitalei a pierdut în 2015 finan- ţarea şi doar 15% din fondurile europene au fost folosite pentru acest proiect, restul fiind banii municipalităţii”. Firea a dat asigurări că „până la 10 septembrie, avem promisiunea sută la sută a constructorului că şi zona de tramvai să fie inaugurată”.
Proces pe rol cu constructorul
Totodată, Gabriela Firea a explicat că există un litigiu între Municipalitate şi constructor. „Este un proces pe rol, este vorba de sume pe care constructorul consideră că le-a cheltuit, dar ele nefiind introduse în contractul iniţial Primăria Capitalei nu putea să le deconteze şi atunci am luat decizia, de comun acord, ca totuşi să finalizăm obiectivul de investiţii şi, în paralel, să aş- teptăm decizia instanţei pentru că era o lipsă de respect faţă de cetăţenii din Bucureşti să aşteptăm decizia instanţei (...) Ştiu că este vorba de 59-60% din valoarea iniţială a contractului de 19,5 milioane de euro”
„Hai cu roaba, că ne vede primarul!”
Cu toate că noaptea de dinaintea evenimentului s-a lucrat pe rupte, cei de la salubritate măturând de zor, alții mai lipind o gresie, chestii de spoială, vestigiile muncii făcute hei-rupist se văd peste tot. Nici nu se spărsese bine festivitatea și câțiva muncitori s-au reprezit supervizați de-un șef să strângă „gunoiul” din văzul tuturor. „Hai, repede, repede, luați roabele astea de aici! Păi vreți să vadă primarul mizeria asta?”, adaugă supervizorul interesat să se strecoare cât mai repede prin mulțime, să nu fie observat de cine nu trebuie.