Facebook, Instagram şi Google, fără acces la site-urile de știri
- Antonia Hendrik
- 25 august 2023, 16:01
Facebook, Instagram şi Google, fără acces spre site-urile de știri. Începând din august 2023, Meta, compania care deține Facebook și Instagram, a decis ca utilizatorii să nu mai poată distribui pe cele două rețele articole de presă.
Facebook, Instagram şi Google, fără acces spre site-urile de știri. Distribuirea stirilor și a videoclipurilor pe Facebook și Instagram va deveni în curând istorie. Meta Platforms Inc. a anunțat că încetează oficial disponibilitatea știrilor în Canada. În iunie, compania a început un test care a limitat știrile până la cinci la sută. Dar acum spune că iese din faza de testare.
Aşa stând lucrurile, canadienii nu vor mai putea partaja sau vizualiza articole de știri și alt conținut postat de editori. Același lucru se va întâmpla în curând și pe Google. Şi aici vor dispărea din căutări link-urile de pe site-urile de presă.
Facebook, Instagram şi Google, fără acces spre site-urile de știri. Scopul deciziilor dezastruoase
De asemenea, se așteaptă ca linkurile de știri către articole sau povești, în care sunt fotografii și videoclipuri, vor fi, de asemenea, afectate de blocare. S-a ajuns aici pentru că guvernul canadian vrea să oblige cele două mari companii să plătească presa pentru link-urile de articole publicate pe platformele lor. Ceva similar s-a întâmplat și în Australia, acum doi ani.
În toată lumea, de altfel, întâlnim, în diverse stadii, discuția despre felul în care industriile media au avut de suferit din cauza exploziei rețelelor sociale și a influenței absolut covârșitoare pe care o au Google și Meta.
Paul Deegan, președintele News Media Canada, a declarat că această acțiune va dăuna şi va devaloriza platforma Facebook.
„Fără acces la știri reale bazate pe fapte create de jurnaliști reali, Facebook va deveni mult mai puțin atractiv pentru utilizatori. Dar şi pentru agenți de publicitate”-
Giganții în tehnologie nu se lasă înduplecaţi
Giganții în tehnologie nu se lasă înduplecați și preferă să joace cum doresc. Ei știu clar că publicațiile sunt dependente de traficul generat de postării pe Facebook. În același timp, presa e dependentă de platforme și are de suferit.
Guvernul federal și unele companii au ripostat deja punând capăt publicității cu Meta. Platforma a spus că definește conținutul de știri în baza Legii Știrilor Online, de la începutul acestei veri.
În plus, Meta susține că oamenii nu vin pe Facebook sau Instagram pentru știri. Cele două platforme nu au nevoie de site-urile de presă pentru a atrage utilizatori.
Cine plătește pentru aceste decizii care condamnă presa
Totuși, informarea, inclusiv revista presei, e printre principalele motivele pentru care oamenii folosesc rețele ca Facebook. Aproape o treime din utilizatori spun că folosesc Facebook pentru a citi știri, conform aceluiași Digital News Report 2023.
„Facebook se distanțează de știri de ceva timp și a redus procentul de știri pe care oamenii îl văd în feed (3%, conform celor mai recente cifre oferite de companie, în martie 2023), dar în ultimul an a redus și plățile directe către publicații și alte programe prin care compania susținea jurnalismul”.
După Australia, Canada ar fi a doua țară în care ar ceda și ar accepta să plătească instituțiile de presă. Europa stă de mult cu ochii pe aceste demersuri.
Europa și discuțiile cu privire la știrile de pe Facebook
Dezbaterea despre relația complicată dintre ginanții Internetului și instituțiile de presă a ajuns și în Europa. Nu există, la nivelul UE, vreo lege similară, însă direcția pare să fie aceeași ca în Canada și Austria.
De exemplu, conform unei directive europene adoptate în 2019, motoarele de căutare (cum ar fi Google) trebuie să obțină autorizație de la publicațiile de presă pentru folosirea conținutului editorial. Folosirea de link-uri și extrase scurte face excepție de la regulă.
Totuși, pentru că sintagma „extrase scurte” nu e definită clar în directivă și pentru că vrea să folosească mici paragrafe și imagini din texte, Google a ales să plătească peste 1.500 de publicații din 15 țări europene, iar demersul e în continuă dezvoltare.
Toată lumea aşteaptă rezultatele din Canada pentru a vedea cine cedează primul: Guvernul sau Meta sau Google.
„O presă liberă și independentă este fundamentală pentru democrație, iar canadienii se așteaptă ca giganții tehnologiei să respecte legea în țara noastră. Google și Facebook câștigă 80% din toate veniturile din publicitatea digitală din Canada. Între timp, sute de redacții s-au închis”, a declarat ministrul canadian al Patrimoniului Pascale St-Onge într-un comunicat, potrivit financialpost.com.