Lungmetrajul "Reţeaua de socializare" te ţine de nu te vezi. Lipsesc doar cele trei "adevăruri" promise de regizor şi de scenarist.
Fiecare epocă îşi are vizionarii şi geniile ei, care lasă în urma lor o lume nouă, schimbată radical. Dar asta nu se întâmplă, aproape nicio dată, fără o luptă acerbă cu oamenii şi sistemul pe care vor să le schimbe prin creaţia lor
În «Reţeaua de socializare», regizorul David Fincher şi scenaristul Aaron Sorkin ne dezvăluie momentul în care a fost creat Facebook, cel mai revoluţionar fenomen informatic de socializare de la începutul acestui nou secol - prin perspectiva oamenilor super-inteligenţi, care pretind, fiecare în parte, că ei sunt inventatorii.
Rezultatul este o dramă în care se luptă cu forţe egale atât creaţia, cât şi distrugerea; o luptă în care nu ni se prezintă un singur punct de vedere, ci poveştile contradictorii, ideile diametral opuse şi relaţiile sociale în plină metamorfoză, care definesc lumea noastră de astăzi.
Perspectiva realizatorilor
Fiind relatat din mai multe perspective, filmul porneşte de pe coridoarele Universităţii Harvard, conducându-ne apoi până în birourile de la Palo Alto, pentru a reda apoi entuziasmul zilelor în care se prefigura acest fenomen cultural ce a schimbat faţa lumii - şi felul în care el a unit un grup de tinere genii în informatică, pentru ca apoi să le dezbine.
În mijlocul acestui tumult se află Mark Zuckerberg (Jesse Eisenberg), strălucitul student de la Harvard, care a conceput un website ce părea să redefinească peste noapte relaţiile dintre oameni. Eduardo Saverin (Andrew Garfield), pe vremuri cel mai bun prieten al lui Zuckerberg, care a asigurat finanţarea de început a tinerei lor firme de soft. Fondatorul Napster, Sean Parker (Justin Tim berlake), care a pus Facebook-ul în braţele investitorilor din Silicon Valley şi gemenii Winklevoss (Armie Hammer), colegii de grupă de la Harvard, care au susţinut că Zuckerberg le-a furat ideea şi l-au dat în judecată pentru paternitatea ei". Aşa arată perspectiva realizatorilor.
Adevăr, istorie recentă şi perspectivă
Evenimentele care au dus la crearea Facebook sunt extrem de apropiate de noi. Totuşi, nu despre impactul lor aşa-zis istoric vor să vorbească Fincher şi Sorkin. Cei doi au realizat o dramă pe măsura superinteligenţei postulate a personajelor, care însă începe în forţă şi mai pierde din energie pe parcurs.
La urma urmei, vorbim doar despre adolescenţi care schimbă replici. Pe repede înainte şi pe repede înapoi. Pentru că plouă cu flash-backuri, nediferenţiate vizual. Pe principiul "facebook e democraţie", "trecutul, la fel".
"Acest film nu e o ficţiune"
Însă ce şi-au dorit realizatorii ("Eu cred că atuul unui film bun e acela că îţi oferă mai multe puncte de vedere, dar lucrul esenţial pentru ca eu să reuşesc să integrez aceste puncte de vedere a fost acela că m-am documentat enorm. Dacă nu există o cercetare prealabilă, sau ancorarea în fapte reale, atunci avem de-a face cu o ficţiune, iar acest film nu e ficţiune", spune Sorkin), şi anume să plouă şi cu trei adevăruri, nu se întâmplă.
Intenţionat sau nu, filmul ia partea cărţii. Adică a perspectivei lui Saverin. Partea interesantă a vizionării "Reţelei de socializare" e să observi când şi cum filmul o coteşte pe firul lui narativ.
Puncte forte
Ce nu ai cum să nu îţi placă la filmul lui Fincher e atenţia la detaliu şi modul (de criză) în care tratează chestiunea banilor. Deşi Facebook valorează miliarde de dolari (25) - potrivit genericului de final - măcar cu banii nu plouă. Nici măcar nu sunt evidenţi sau transparenţi, mai puţin într-o secvenţă cu Justin Timberlake. Banii se exprimă - prin femei, birouri, libertatea de a purta şlapi.
Filmul rulează în Bucureşti la Hollywood Multiplex, Movieplex Plaza, CinemaCity Cotroceni Sun Plaza, Light Cinema, şi la Cinema Pro, la CinemaCity Multiplex din Arad, dar şi la Cluj, Iaşi, Timişoara, Piteşti, şi Bacău.
"Eu cred că atuul unui film bun e acela că îţi oferă mai multe puncte de vedere, dar lucrul esenţial a fost acela că m-am documentat enorm.", AARON SORKIN, scenarist
<object height="340" width="560"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/lB95KLmpLR4?fs=1&hl=ro_RO" /><param name="allowFullScreen" value="true" /><param name="allowscriptaccess" value="always" /><embed src="http://www.youtube.com/v/lB95KLmpLR4?fs=1&hl=ro_RO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" height="340" width="560"></embed></object>
OPINII
Carte şi film
Pentru a afla mai multe despre întâmplările descrise în film şi despre părerea generală (şi reacţia publicului) în legătură cu Facebook, scenaristul Aaron Sorkin şi-a lansat propria sa pagină de web, cerând opiniile utilizatorilor. El a înregistrat peste 10.000 de accesări în scurta perioadă cât a ţinut pagina deschisă.
Sorkin a studiat şi notiţele făcute de Ben Mezrich. Asta pentru că autorul prozei "The Accidental Billionaires" îşi scria cartea chiar în timpul în care Sorkin scria scenariul, volumul fiind gata cu puţin timp înainte ca Sorkin să încheie lucrul la scenariul filmului.
Astfel a întreprins unele cercetări în dosarele judiciare referitoare la acest caz, a intervievat multe dintre persoanele care apar în film şi care au participat la evenimente, dar şi unele persoane care au participat la evenimente, dar care nu apar în film, toate dovedind cât de tulburi şi contradictorii au fost începuturile Facebook.
Lui Sorkin nu i s-a acceptat cererea de a se întâlni personal cu Zuckerberg, dar el n-a fost surprins de acest răspuns negativ. În schimb, el a studiat multe surse publice de informaţii, printre care reportaje şi documente juridice, pentru a reuşi să-şi contureze o imagine cât de cât clară şi unitară.