Expiră termenul pentru depunerea plicului cu votul prin corespondenţă. Când este ultima zi
- Antonia Hendrik
- 2 decembrie 2020, 13:59
Un număr de 39.244 de români stabiliţi în peste 100 de ţări au optat pentru votul prin corespondenţă la alegerile parlamentare din 6 decembrie.
Plicurile care vor veni după această dată vor fi considerate nule
Plicul exterior ce conţine buletinele de vot şi certificatul de alegător trebuie să ajungă până la data de 3 decembrie la Biroul Electoral
Cum trebuie să arate plicul şi ce trebuie să conţină
Totodată, aceştia trebuiau să completeze, să dateze şi să semneze olograf certificatul de alegător. Plicul interior şi certificatul de alegător erau introduse în plicul exterior şi sigilate. Pe plicul exterior se lipea autocolantul cu adresa Biroului electoral pentru votul prin corespondenţă din ţară şi autocolantul pe care sunt imprimate menţiunile PRIORITY/PRIORITAIRE; By airmail/Par avion.
Ca modalităţi de transmitere, plicul exterior se putea depune la orice oficiu poştal sau în orice cutie poştală. Puteau fi utilizate şi servicii private de curierat rapid, în acest caz cheltuielile fiind suportate de alegător. Plicul putea fi depus şi personal la sediul misiunii diplomatice din zona în care alegătorul locuieşte sau se află, caz în care alegătorul a primit o dovadă scrisă în acest sens.
Dacă plicul exterior trimis de alegător va ajunge în termenul prevăzut de lege la Biroul electoral pentru votul prin corespondenţă, acesta va primi o notificare în acest sens de la Autoritatea Electorală Permanentă, pe email, după data de 3 decembrie, prin care i se va comunica faptul că documentele trimise au fost recepţionate şi că şi-a exercitat dreptul de vot. Dacă alegătorul nu primeşte de la AEP o astfel de informare, acesta va putea vota la orice secţie organizată în străinătate.
Procedura este diferită în funcţie de modul în care au fost expediate plicurile - la Biroul electoral pentru votul prin corespondenţă cu sediul în România sau depuse la sediul oficiilor consulare.
*** În cazul plicurilor expediate la Biroul electoral pentru votul prin corespondenţă:
În momentul în care plicul expediat soseşte la Biroul electoral pentru votul prin corespondenţă cu sediul în România, codul de bare imprimat pe plic este scanat (fiecare cod de bare asigură identificarea unică a alegătorului înscris în lista electorală permanentă cu opţiunea vot prin corespondenţă).
Odată scanat plicul exterior, în listele electorale se va înregistra faptul că alegătorul şi-a exprimat dreptul de vot la alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor. În baza scanării codului de bare şi a înregistrării exercitării dreptului de vot, alegătorul va primi o notificare de la Autoritatea Electorală Permanentă, pe email.
După scanarea codului de bare, se verifică starea plicului exterior. Dacă plicul exterior este desigilat (deschis) sau deteriorat (rupt sau degradat în asemenea măsură încât documentele pe care le conţine nu ar putea fi citite), plicul exterior se anulează.
Plicurile exterioare sigilate sunt desigilate de către Biroul electoral pentru votul prin corespondenţă, care va proceda la verificarea certificatelor de alegător şi la verificarea integrităţii plicurilor interioare şi a sigiliilor acestora. Plicurile exterioare care nu conţin certificatul de alegător sunt anulate.
Plicurile interioare desigilate (deschise) sau deteriorate (rupte sau degradate în asemenea măsură încât buletinele de vot pe care le conţin nu ar putea fi citite) vor fi anulate. Plicurile interioare sigilate sunt introduse în urne de vot, care sunt sigilate la sfârşitul fiecărei zile de activitate şi desigilate, dacă este cazul, la începutul fiecărei zile de activitate.
Urnele de vot sunt păstrate de către Biroul electoral pentru votul prin corespondenţă în condiţii de siguranţă şi sub paza asigurată de personalul structurilor Ministerului Afacerilor Interne.
*** În cazul plicurilor expediate sau depuse la sediile misiunilor diplomatice:
În cazul în care alegătorul trimite sau depune personal plicul exterior la sediul misiunii diplomatice, acesta va fi înregistrat într-un registru special, va fi păstrat în siguranţă, într-un spaţiu special destinat până la momentul constituirii Biroului electoral pentru votul prin corespondenţă din cadrul respectivei misiuni diplomatice.
Dacă alegătorul depune personal la sediul misiunii diplomatice plicul exterior, va primi şi o dovadă scrisă că a predat plicul.
După constituirea Biroului electoral pentru votul prin corespondenţă din cadrul misiunii diplomatice respective, toate plicurile exterioare vor fi predate acestui birou, care asigură verificarea codurilor de bare imprimate pe plicurile exterioare şi înregistrarea primirii acestora.
Odată scanat plicul exterior, în listele electorale se va înregistra faptul că respectiva persoană şi-a exprimat dreptul de vot la alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor.
Plicurile interioare sigilate sunt introduse în urne de vot, care sunt sigilate. Urnele de vot sunt păstrate în condiţii de siguranţă într-un spaţiu special dedicat din sediul misiunii diplomatice. Perioada de înscriere ca alegător prin corespondenţă a expirat pe 22 octombrie, informează Agerpres.