Experiment unic în România: 36 de ore de șofat neîntrerupt. Pilotul Andrei Mitrașcă: „În a 14-a oră de condus, am început să am halucinații”

Experiment unic în România: 36 de ore de șofat neîntrerupt. Pilotul Andrei Mitrașcă: „În a 14-a oră de condus, am început să am halucinații”

48 de ore. Atât și-a propus să petreacă la volan, în momentul în care a acceptat provocarea de a fi „cobai” al unui experiment unic în România, pilotul și, totodată, instructorul auto Andrei Mitrașcă, unul din împătimiții curselor automobilistice, cu o carieră de peste 10 ani în pilotaj. Orădeanul de 41 de ani le-a mărturisit reporterilor EvZ, la capătul testului prin care organizatorii își propuneau să evidențieze efectele pe care oboseala le poate avea asupra stării fi zice a șoferului, că cele 36 de ore - atât a rezistat pe scaunul șoferului! – de condus l-au pus pe gânduri în ceea ce privește propriile-i limite: „Deși mă simțeam stăpân pe refl exele mele, am fost obligat să renunț în momentul în care am ațipit la volan de trei ori în decursul a doar zece minute. Am înțeles că oboseala este perfidă”

Experimentul care l-a avut în prim-plan pe pilotul Andrei Mitrașcă, denumit de către organizatori „48 de ore” după timpul pe care acesta din urmă își propusese să îl petreacă fără pauză la volan, a început în dimineața zilei de 26 martie, când, la ora 10.00, pilotul s-a urcat întro Skodă de ultimă generație.

 „Urma să conduc neîntrerupt vreme de 48 de ore, pe ruta București – Constanța și retur, pentru a testa care sunt reacțiile care apar în organismul unui șofer după o perioadă de timp foarte mare petrecută în scaunul șoferului.

Testul, gândit de cei de la Academia Titi Aur, a fost unul fără precedent în România”, își începe povestea Andrei. Mărturisește că în momentul în care s-a urcat în mașină arăta ca un marțian. „Aveam tot felul de senzori și fire lipite de piele. Toate erau conectate la aparate care verificau în timp real în ce stare fizică mă aflu. Purtam o pereche de ochelari care înregistrau cea mai mică mișcare a globilor oculari; cât de mult clipesc, dacă și cât de firesc schimb direcția privirii”, își amintește bărbatul. Ca măsură de precauție, Andrei Mitrașcă nu a fost nici o clipă singur în experiența pe care își propusese să o ducă la bun sfârșit. „Am fost însoțit de o întreagă echipă – de la copilot și instructori până la medici din cadrul Serviciului de Ambulanță București-Ilfov, gata să intervină în orice moment dacă îmi era pusă sănătatea în pericol. În plus, în fața mea, la vreo 300-400 de metri, rula o mașină la bordul căreia se aflau instructori a căror menire era aceea de a mă informa cu privire la orice obstacol care apare pe șosea”, a declarat pentru EvZ pilotul care a adăugat că, dintre toți participanții la test a fost singurul care s-a aflat în permanență „în priză”. „Toți ceilalți, inclusiv copilotul din dreapta mea, se schimbau la patru, cinci ore”, își amintește el.

Ne puteți urmări și pe Google News

Pauze scurte din două în două ore

Testul la care a fost supus Mitrașcă a fost de la bun început creionat pe ideea că pilotul va opri mașina doar într-una dintre următoarele situații: când va considera că, fizic, nu mai poate continua experimentul; în situația în care copilotul său va decide că Andrei nu mai este sigur pe instinctele sale de șofer; atunci când rezultatele testelor de reacție și percepție ale conducătorului auto vor arăta o capacitate de autocontrol redusă și, ca atare, periculoasă pentru siguranța șoferului, dar și a celorlalți participanți la trafic și, în sfârșit, în cazul în care medicul specialist va considera că pilotul-cobai nu mai este apt pentru a continua cursa contracronometru. „Prima sincopă în ceea ce privește rezistența mea s-a produs undeva pe la pragul de 14 ore. Atunci am simțit pentru prima oară oboseala. În fapt, preț de câteva fracțiuni de secundă am ațipit la volan. Era miezul nopții. Am oprit la una din benzinăriile Rompetrol și am luat o pauză de 20 de minute. De altfel, condițiile testului prevedeau ca eu să iau astfel de pauze la două ore de condus”, povestește pilotul Academiei Titi Aur.

Instinctele te pot trăda

„Am avut momente în care am condus în zig-zag sau când am văzut înaintea ochilor obstacole care nu existau în realitate, semn că nu mă mai puteam concentra așa cum trebuia la drum, sau când aveam fluctuații de viteză. Pe de altă parte, s-a întâmplat să nu observ amănunte, cum ar fi faptul că un câine traversa strada, care în mod normal nu mi-ar fi scăpat”, a mărturisit instructorul auto care a ținut să-i avertizeze pe cei care se urcă la volan, chiar dacă sunt profesioniști și își închipuie că pot învinge factorul oboseală, să renunțe la bravură. „Cu oboseala nu te joci. Am simțit-o pe pielea mea. Chiar dacă te simți perfect treaz și capabil să mai rulezi kilometri buni, instinctele sfârșesc prin a te trăda”.

FOTO: Pe parcursul celor 36 de ore cât s-a aflat la volan, Andrei Mitrașcă a fost în permanență monitorizat

Monitorizat de o clinică de somnologie

Andrei Mitrașcă a întrerupt experimentul după 36 de ore. „Miercuri noapte, la ora 22.01, am oprit motorul și am coborât din mașină. Ațipisem deja de trei ori în doar zece minute. Organismul meu o luase razna”, povestește pilotul. Ime diat după ce a renunțat, a mers la clinica de somnologie pentru analize de specialitate, dar și pentru o binemeritată partidă de somn. „O echipă de specialiști de la Clinica Somnolog din Capitală, de la centrul de cercetare CeMark din cadrul ASE București și centrul Superfit m-au monitorizat atent. Ei încearcă acum să afle ce s-a întâmplat în organismul meu în răstimpul maratonului petrecut la volan. Rezultatele testului vor fi date publicității peste câteva zile, după ce experții vor avea toate datele concrete ale experimentului”, a declarat Andrei.