Exclusiv. Proiectul care îi poate scoate pe români din sărăcie. Dezvăluirile șefului de la Cadastru
- Petrisor Cana
- 12 iunie 2020, 08:24
Laurențiu Alexandru Blaga: Cuvântul care caracterizează perfect activitatea ANCPI din ultimele două luni este „digitalizare”. Practic, am ajuns în situaţia în care am grăbit demersurile începute de ceva vreme pentru a muta totul online. De activitatea noastră depind multe alte instituții și companii, de stat sau private, precum și întreprinderi mici și mijlocii, așa că sistarea activităţilor din ANCPI și din oficii nu a fost luată în calcul. În schimb, am accelerat două procese – cheie: debirocratizarea și digitalizarea. În doar câteva zile, IT-iștii noștri au actualizat Sistemul informatic integrat de cadastru și carte funciară e-Terra, astfel încât să putem extinde gama serviciilor oferite online, ceea ce ne va servi şi în viitor.
Încă din 16 martie, notarii și persoanele fizice autorizate să execute lucrări în domeniul cadastrului au putut trimite online cererile de notare în cartea funciară, dar și alte solicitări pe care le depuneau la ghișeu. Singura condiție era ca documentele respective să conțină o semnătură electronică calificată.
Mai mult decât atât: în curând, va fi extinsă plata online, cu cardul, în aplicația e-Terra, pentru servicii precum prima înscriere, parcelare sau dezmembrare. Printre noile funcționalități ale sistemului informatic se numără și generarea automată din aplicație, în format electronic, a documentațiilor tehnice de cadastru, cunoscute și sub denumirea de P.A.D. (Plan de Amplasament și Delimitare), pentru imobilele înscrise în sistemul integrat de cadastru și carte funciară.
De asemenea, dezvoltarea sistemului informatic va permite reducerea termenelor pentru dezmembrarea și comasarea proprietăților imobiliare, precum și simplificarea acestor procese. Totodată, pentru creșterea nivelului de securitate al acestor operațiuni, ANCPI va implementa un mecanism superior de autentificare, bazat pe certificate digitale calificate.
Nu cred că greșesc spunând că suntem una dintre instituțiile – pilot în ceea ce privește procesul de digitalizare a activității. Ne dorim ca, în viitorul apropiat, să interconectăm sistemul informatic al ANCPI cu sistemele altor autorități, pentru crearea unei baze de date comune, care va eficientiza activitatea administrației centrale și locale. În mod cert, demersurile noastre în această direcție vor continua, întrucât unul dintre obiectivele declarate ale ANCPI este „fără hârtii, fără numerar, fără cozi ghișeu”.
Aș vrea să fac o precizare: procesul accelerat de digitalizare, precum și creșterea continuă și rapidă a numărului de utilizatori, generate de măsurile impuse de autorități pentru a limita răspândirea noului Coronavirus (COVID-19), necesită programarea unor sesiuni de mentenanță. Însă, în general, facem acest lucru în weekend, tocmai pentru a nu afecta activitatea partenerilor noștri.
EVZ: Cum se va desfășura activitatea ANCPI atunci când lucrurile vor reintra în normal?
Laurențiu Alexandru Blaga: Fără doar și poate, digitalizarea este soluția pe termen lung. Nu văd de ce ne-am mai întoarce la teancuri de hârtii și cozi la ghișee. În mod cert, vom merge în paralel, pentru o perioadă, pentru că publicul nostru, și nu doar al nostru, trebuie educat. Nu sunt toți familiarizați cu online-ul.
Până la jumătatea lunii iunie, o mare parte din angajații noștri va fi, în continuare, în telemuncă. Asta înseamnă că pot face de acasă absolut tot ce făceau la birou. Colegii de la Direcția Informatică le-au asigurat accesul la documente și în sistemele informatice, astfel încât lucrurile se desfășoară firesc, fără să înregistrăm întârzieri în soluționarea cererilor. Personal, consider că telemunca ar trebui să rămână o opțiune a fiecărui angajat, atât timp cât nu îi afectează randamentul.