EXCLUSIV. Primăria Timișoara, condusă de USR, habar n-are cine va deszăpezi orașul și dacă a anvelopat vreun bloc. După ce i-a lăsat pe timișoreni fără căldură
- Catalin Pena
- 10 noiembrie 2021, 15:18
În pragul iernii, Evenimentul zilei a solicitat, în baza legii 544 din 2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, de la cele șapte primării din București și de la mai multe din țară detalii despre pregătirile privind deszăpezirea, pentru că, de obicei, ninsoarea le ia prin surprindere, și despre izolarea termică a blocurilor, prin anvelopare, având în vedere că multe orașe se plâng că au în faliment sau în prag de faliment sistemele centralizate de termoficare.
Măcar să izoleze termic niște blocuri ar fi putut...
Iată cele patru întrebări la care am cerut răspunsuri, credem noi, simple ca bună ziua:
„În cât timp de la prima ninsoare semnificativă va începe acțiunea de deszăpezire, cât estimați că va dura până situația va reveni la normal, cu ce firme și cu câte utilaje veți acționa?
Pentru ce alte activități specifice iernii, în afara deszăpezirii, v-ați pregătit și cum?
Cine este persoana responsabilă de coordonarea deszăpezirii?
Câte blocuri au fost anvelopate anul acesta și cu ce fonduri?”.
Ca să fim transparenți până la capăt, precizăm că am ales primăriile despre care se știe că au probleme cu termoficarea. Așa că ne-am gândit că, știind că nu au bani pentru încălzire, edilii măcar s-au concentrat, peste an, pe izolarea termică a blocurilor, pentru anvelopare putând fi accesate fonduri europene.
Evident că din lista noastră nu putea lipsi Primăria Timișoara, oraș în care deja căldura a fost oprită, inclusiv în creșe, grădinițe, școli, spitale etc., până când a intervenit guvernul
Unele primării ne-au răspuns, altele ne-au comunicat că au înregistrat solicitarea noastră, care este în termenul legal acordat de Legea 544.
Ne-Răspunsurile Primăriei Timișoara
Primăria care s-a grăbit să ne răspundă, de fapt să NU NE RĂSPUNDĂ, a fost cea a Timișoarei, condusă de anul trecut de USR, prin primarul Dominic Fritz.
Răspunsul, halucinant, dezvăluie că prezenta conducere a Primăriei Timișoara mai are multe de ascuns, cum ar fi situația companiei de transport local, care calcă pe urmele COLTERM.
Înainte să redăm integral „răspunsul”, să observăm că nu este semnat de Dominic Fritz – care are obiceiul să-și delege competențele, atâtea câte are, ci de administratorul public, Matei Creiveanu, și de secretarul general, Caius Șuli.
Iată Ne-Răspunsul Primăriei Timișoara:
„Referitor la adresa dumneavoastră înregistrată la Primăria Municipiului Timișoara cu nr. SC2021-030484 din data de 03.11.2021 prin care solicitați informații conform Legii 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, vă aducem la cunoștință prevederile art. 10 din Legea 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public:
„Articolul 10
Nu este supusă prevederilor art. 7-9 activitatea autorităților și instituțiilor publice de răspunsuri la petiții și de audiențe, desfășurată potrivit specificului competențelor acestora, dacă aceasta privește alte aprobări, autorizări, prestări de servicii și orice alte solicitări în afara informațiilor de interes public”.
Lege nr. 544/2001 nu impune autorităților și instituțiilor publice întocmirea unor statistici la cererea cetățenilor.
Punctele de vedere, precum și eventualele analize pe care instituția le-ar putea face, exced domeniului de aplicare a Legii nr. 544/2001.
Astfel, având în vedere cele menționate anterior, vă comunicăm că informațiile solicitate la punctele 1-3 ale cererii dumneavoastră nu se încadrează în prevederile Legii 544/2001.
Referitor la punctul 4, respectiv „Câte blocuri au fost anvelopate anul acesta și cu ce fonduri?”, vă informăm că solicitarea dumneavoastră a fost transmisă structurilor de specialitate din cadrul Primăriei Municipiului Timișoara, urmând să primiți răspunsul în termenul legal prevăzut de Legea 544/2001”.
Habarniștii au pus mâna pe Timișoara
Ce poate înțelege orice om de bună credință din acest răspuns, în afară că niște funcționari se spală pe mâini, interpretând legea după cum le convine?
Ce nu este de INTERES PUBLIC din ce am solicitat noi?
Am înțeles că șefii Primăriei Timișoara habar n-au la ora asta, și nici nu le pasă, cum va fi deszăpezit municipiul de pe Bega, de către cine, cu ce utilaje, bașca că nimeni nu răspunde.
Cât privește „punctul 4”, așteptăm cu interes răspunsul „structurilor de specialitate” – câte or fi ele, deși avem, în urma modului în care am fost trimiși la plimbare de administratorul public și secretarul general, suspiciunea rezonabilă că primarului Dominic Fritz nici nu i-a trecut prin cap să anvelopeze vreun bloc.
Una peste alta, Evenimentul zilei a nu a cerut ca funcționarii primăriei să fie puși la treabă, cu întocmirea vreunor statistici savante. E de cel mai mare bun simț că șefii Primăriei trebuiau să poată da informațiile cerute și dacă erau treziți la trei dimineața.
Nu am înțeles de ce vorbește Primăria despre „întocmirea unor statistici la cererea cetățenilor”, când am trimis solicitarea pe document cu antet al Evenimentului zilei, care este, potrivit Legii 544, „mijloc de informare în masă” și nu „cetățean”, lege care cuprinde și următoarea prevedere:
„Articolul 15
(1) Accesul mijloacelor de informare în masa la informațiile de interes public este garantat.
(2) Activitatea de culegere și de difuzare a informațiilor de interes public, desfășurată de mijloacele de informare în masa, constituie o concretizare a dreptului cetățenilor de a avea acces la orice informație de interes public”.
Poate ne explică, vreodată, Primăria Timișoara și de ce invocă articolele 7-9, care priviți ce spun:
„Articolul 7
(1) Autoritățile și instituțiile publice au obligația să răspundă în scris la solicitarea informațiilor de interes public în termen de 10 zile sau, după caz, în cel mult 30 de zile de la înregistrarea solicitării, în funcție de dificultatea, complexitatea, volumul lucrărilor documentare și de urgența solicitării. În cazul în care durata necesara pentru identificarea și difuzarea informației solicitate depășește 10 zile, răspunsul va fi comunicat solicitantului în maximum 30 de zile, cu condiția înștiințării acestuia în scris despre acest fapt în termen de 10 zile.
(2) Refuzul comunicării informațiilor solicitate se motivează și se comunica în termen de 5 zile de la primirea petițiilor.
(3) Solicitarea și obținerea informațiilor de interes public se pot realiza, dacă sunt întrunite condițiile tehnice necesare, și în format electronic.
Articolul 8
(1) Pentru informațiile solicitate verbal funcționării din cadrul compartimentelor de informare și relații publice au obligația să precizeze condițiile și formele în care are loc accesul la informațiile de interes public și pot furniza pe loc informațiile solicitate.
(2) În cazul în care informațiile solicitate nu sunt disponibile pe loc, persoana este îndrumată să solicite în scris informația de interes public, urmând ca cererea să îi fie rezolvată în termenele prevăzute la art. 7.
(3) Informațiile de interes public solicitate verbal se comunica în cadrul unui program minim stabilit de conducerea autorității sau instituției publice, care va fi afișat la sediul acesteia și care se va desfășura în mod obligatoriu în timpul funcționării instituției, incluzând și o zi pe săptămână, după programul de funcționare.
(4) Activitățile de registratură privind petițiile nu se pot include în acest program și se desfășoară separat.
(5) Informațiile de interes public solicitate verbal de către mijloacele de informare în masă vor fi comunicate, de regulă, imediat sau în cel mult 24 de ore.
Articolul 9
(1) În cazul în care solicitarea de informații implică realizarea de copii de pe documentele deținute de autoritatea sau instituția publică, costul serviciilor de copiere este suportat de solicitant, în condițiile legii.
(2) Dacă în urma informațiilor primite petentul solicită informații noi privind documentele aflate în posesia autorității sau a instituției publice, aceasta solicitare va fi tratată ca o nouă petiție, răspunsul fiind trimis în termenele prevăzute la art. 7 și 8”.