EXCLUSIV EVZ. Sistemul care putea evita tragedia de pe DN1, ignorat de 19 ani

EXCLUSIV EVZ. Sistemul care putea evita tragedia de pe DN1, ignorat de 19 ani

Din 1995, România trebuia să pună în aplicare o strategie de reducere a numărului de accidente care prevede și intervenția rapidă în cazul amenințărilor la siguranța circulației.

Gestul nebunesc al tânărului George Dumitru, cel care a ucis cinci oameni nevinovați într-un act sinucigaș care a șocat o țară întreagă, a readus în actualitate faptul că România nu are o Strategie Națională de Siguranță Rutieră. Există doar un proiect care prevede și obligativitatea existenței separatoarelor dintre sensurile de mers care l-ar fi împiedicat pe tânărul șofer să pătrundă pe contrasens și să provoace carnagiul de pe DN1.

Mai mult decât atât, în Planul Național de punere în aplicare al proiectului de strategie se prevedea intervenția autorităților în cazul unor ame nințări la siguranța cir culației sau în caz de accidente rutiere, așa cum există în state din Europa.

Intervenții integrate în situații grave

Ne puteți urmări și pe Google News

De exemplu, ne-a explicat un specialist în Siguranță Rutieră, la un simplu apel la 112, după ce George Dumitru și-a anunțat, public, pe Facebook, intenția de a se sinucide, către locul în care acesta era identificat s-ar fi deplasat polițiști, pompieri și structuri de intervenție rapidă, chiar și cu elicopterul.

Deși au trecut 19 ani de la înființarea ConsiliuluiInterministerialdeSiguranța Rutieră, care, avea obligatia de a elabora o strategie și un plan național de punere în aplicare a acesteia, documentele nu sunt nici în prezent adoptate. În proiectul postat pe site-ul ARR se subliniază că: „lipsa exerciţiului comun de cooperare impune crearea unei proceduri şi a unui management integrat al intervenţiei”. Asta înseamnă că intervențiile integrate, cum sunt SMURD - Pompieri, se pot pune în mișcare, atunci când sunt semnalate situații grave.

Cinci morți pe zi

State ale U.E. precum Suedia, Franța și altele, au elaborat și au pus în aplicare documentele semnate în anul 1995, odată cu România. Acest fapt a condus la reducerea, cu peste 50% a numărului de accidente rutiere. În acest fel, și-au respectat angajamentul de a reduce numarul accidentelor rutiere grave aproape la jumătate, până în anul 2020. România, în schimb, nici măcar nu a adoptat documentele necesare punerii în aplicare a Strategiei Naționale de Siguranță Rutieră.

Conform informațiilor furnizate de Asociația Victimelor Accidentelor Rutiere (AVAC), zilnic, pe șoselele României mor 4-5 participanți la traficul rutier, aproximativ 20 sunt grav răniți și se produc pagube materiale enorme.

România, în topul țărilor cu cele mai periculoase șosele

Oficiali din Poliția Română au precizat, pentru „Evenimentul zilei”, că Strategia Națională de Siguranță Rutieră ar putea fi pusă în aplicare doar cu o infrastructură bună. Asta înseamnă ca autostrăzile și drumurile naționale cu două benzi pe sens să aibă sisteme de siguranță precum: separatoare de sens, sisteme de semnalizare reflectorizante sau camere video pentru supravegherea traficului rutier. În prezent, Poliția Rutieră beneficiază doar de Sistemul de monitorizare a traficului rutier de pe DN1. Ștefan Răcășan, președintele AVAC, a transmis un protest public la adresa autorităților române care neglijează, susține el, elaborarea actelor normative care să permită funcționarea Strategiei Naționale de Siguranță Rutieră. Așa cum preciza și „Evenimentul zilei”, în anii 2012 și 2013, 2% din Produsul Intern Brut (PIB) se cheltuie cu victimele accidentelor de circulație. În Raportul global 2013 privind siguranta rutieră, România e prezentă în topul celor mai periculoase 10 țări din Europa după rata de decese rutiere, la 100.000 locuitori.

Familiile victimelor nu mai pot fi despăgubite

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) anunţase, încă din anul 2010, că, pentru a reduce numărul accidentelor rutiere de pe DN1, s-a luat decizia montării de separatoare de sens pe acest drum naţional, de la ieşirea din Ploieşti şi până la Comarnic. Până în 2014, însă, s-au montat aproape 20 km. din cei 50 km. Deși Poliția Rutieră a cerut, în fiecare lună, montarea acestora răspunsul a fost același: „Nu avem bani!”. Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a spus, la ProTV: „Cu siguranță este nevoie de despărțitoare. Dar este foarte complicat.” La rândul lor, reprezentanții CNADNR au transmis că nu au nicio vină în tragedia produsă, sâmbătă, la km 81 al DN1. În acest timp, șoferul sinucigaș, George Dumitru, a fost înmormântat, fără slujbă, la Cimitirul Metalurgiei, din Capitală. Victimele sale vor fi înhumate mâine, spun surse apropiate familiilor. Șoferul nevinovat, prietenul acestuia şi copilul lui vor fi înmormântaţi la Câmpina, iar femeia şi fata ei la Proviţa de Jos. Drama acestor familii este cu atât mai mare cu cât, odată cu schimbarea încadrării juridice în omor calificat, nu mai pot primi despăgubiri din partea firmei de asigurări pentru accidente.