Exclusiv. Cauzele ciocnirii celor două locomotive private. Primele constatări ale anchetatorilor

Exclusiv. Cauzele ciocnirii celor două locomotive private. Primele constatări ale anchetatorilor Incidente grave la CFR în ultimii doi ani. Sursa Foto: Arhiva EVZ

Două locomotive ce aparțin unor operatori privați s-au ciocnit azi dimineață, la ora 3.15, în zona stației Toporu, Giurgiu. EVZ a aflat, în exclusivitate, care sunt primele constatări ale anchetatorilor Agenției de Investigare Feroviară Română – AGIFER, specialiști care, la finele anchetei, vor întocmi un raport complet.

Raportul AGIFER va ajunge la dosarul deschis de polițiștii giurgiuveni și el va cuprinde informații clare despre cauzele tehnice sau umane care au stat la originea accidentului care, din fericire, nu s-a soldat cu victime.

Mecanicul a plecat beat cu locomotiva

Abia trecuse de ora trei când s-a dat alarma. Două locomotive - ambele ale unor operatori  privați - s-au ciocnit la aproximativ un kilometru de gara Toporu, Giurgiu, din cauza faptului că unul dintre mecanici a trecut pe roșu și a continuat să meargă aproximativ un kilometru pe o linie unde nu avea ce să caute. Ulterior, ancheta polițiștilor giurgiuveni avea să scoată la iveală și faptul că cel care a ignorat culoarea roșie a semaforului, care îl obliga să rămână în gara Toporu, s-a urcat băut în postul de comandă al mastodontului și a plecat cu el. Testele au arătat o îmbibație de 0,64 mg/l alcool pur în aerul expirat.

”E vorba de o locomotivă de suport”

”Vorbim de o locomotivă izolată, care circula fără tren. O locomotivă de suport care aparține unui operator de marfă privat care ar fi trebuit să ia ceva, să tracteze ceva, dacă nu s-ar fi produs accidentul. La ieșirea din gară (n.r. Toporu) avea semnal roșu care indica faptul că trebuia să rămână acolo, dar mecanicul a intrat inadmisibil pe linia curentă unde s-a produs ciocnirea cu o locomotivă care venea din sens opus. Era ora 3.15 când a avut loc tamponarea”, ne-a declarat Laurențiu Dumitru, director al Agenției de Investigare Feroviară Română – AGIFER.

Ne puteți urmări și pe Google News

Echipamentul wireless nu a funcționat

De ce mecanicul a ignorat culoarea roșie a semaforului încă nu se știe. Poate și pentru faptul că după intrarea în tură, după ce a fost testat conform procedurilor, a băut. Și nu puțin, atâta vreme cât testele au indicat o alcoolemie de 0.64 mg/l alcool pur în aerul expirat. E posibil să fi existat și o problemă tehnică, care va fi evidențiată în urma expertizelor specialiștilor de la AGIFER care sunt direct implicați în derularea investigațiilor. Cert este că, încă din acest punct al cercetărilor, se ridică o întrebare al cărei răspuns este foarte important. De ce sistemul de siguranță care asigură frânarea în caz de urgență a locomotivei nu a funcționat? Este un echipament wireless care acționează frânele automat atunci când sesizează eroarea sau lipsa de reacție a mecanicului.

”A mers fără sistemul de frânare de siguranță”

”Vom ridica probe de la instalația de cale ferată, din materialul rulant (n.r. locomotivă), din infrastructură. Trebuie să ne lămurim de ce sistemul de siguranță nu a oprit locomotiva. Este vorba de niște componente montate atât la semafor cât și la locomotivă care comunică wireless și, când intervine eroarea umană sau când mecanicului i se face rău și nu poate opri la semafor, frâna de siguranță se acționează automat. Este ca o <plasă de siguranță>. Mecanicul care are obligația să verifice când se urcă în cabina de comandă dacă acest echipament funcționează sau dacă, din diverse motive, o dezactivează el temporar. Or, acest mecanic nu a anunțat nimic. Nu știm de ce nu a făcut-o. A mers fără acea <plasă de siguranță>. Dacă echipamentul era defect sau l-a dezactivat el, vom afla la expertiză. Cu el activ, locomotiva s-ar fi oprit”, a explicat, în exclusivitate pentru EVZ directorul AGIFER.

Colegii mecanicului, anchetați

În sprijinul anchetei care este continuată de judiciariștii giurgiuveni vor veni rezultatele expertizelor tehnice care vor lămuri dacă în acest caz vorbim și de cauze tehnice care au survenit în timpul manevrării locomotivei de către mecanicul băut.

”Vom analiza probe, vom chestiona personalul și vom vedea ce factori au contribuit la producerea accidentului. Raportul de investigare care va ajunge la organele de anchetă va cuprinde și recomandări cu caracter de prevenire în domenul siguranei feroviare”, a mai spus Laurențiu Dumitru.

Un tânăr a furat o locomotivă din Gara Medgidia

În urmă cu o săptămână, un alt incident a vizat un operator feroviar privat. Un tânăr, care părea că este familiarizat cu comenzile de conducere ale unei locomotive, s-a urcat în postul de comandă și a plecat cu ea la plimbare din Gara Medgidia. După aprximativ 200 de metri a fost prins, dar s-a ales cu dosar penal.

”Era clar că știa ce face, că știe cum se pornește și cum se oprește o locomotivă. Acolo, vorbim fără dubii de vinovăția cuiva care nu a asigurat locomotiva așa cum o cer procedurile. De aceea, după acel eveniment Autoritatea Siguranței Traficului Feroviar în România a trimis o adresă către toți operatorii feroviari prin care cere respectarea măsurilor de siguranță în timpul garării locomotivelor. Adică, printre altele, să fie păzite, iar accesul la ele să nu poată fi făcut de persoane neautorizate”, a adăugat Dumitru.