Examenul auto. Ce teste ar trebui să dea viitorii șoferi

Examenul auto. Ce teste ar trebui să dea viitorii șoferi Șofer. Sursa foto: Arhiva EVZ

Titi Aur, instructor de conducere defensivă, și Costin Tătuc, specialist în siguranţă rutieră, au vorbit despre proba practică pe care o susțin persoanele care vor să obțină permisul de conducere. Cei doi specialiști au explicat ce ar schimba la examenul auto.

Costin Tătuc, specialist în siguranța rutieră, a explicat că proba practică pentru obținerea permisului de conducere de categorie variază de la 20 și până la 45 de minute pentru fiecare categorie. De asemenea, Tătuc consideră că este foarte bine ca timpul să fie diferit pentru fiecare categorie și a subliniat că și traseul pe care are loc examinarea este foarte important.

Specialistul în siguranță rutieră a explicat că traseele de instruire și cele de examinare sunt aproape aceleași, dar ar fi idel să nu fie identice pentru ca atunci când șoferul va ieși din oraș, nu se va putea orienta corespunzător. Tătuc a mai adăugat că ar trebui să fie făcută și examinarea pe timp de noapte în poligon, precum se întâmpla înainte de Revoluția din 1989.

„Eu cred că ar trebui extinsă gama de întrebări pentru că am mai vorbit despre povestea asta, dacă examinatorul nu te întreabă despre reguli de conducere defensivă, despre sistemele mașinii, atunci cursantul din timpul școlii refuză, chiar dacă găsește un instructor sau o școală care vrea să-i vorbească despre zona asta care nu era obligatorie prin programă și atunci cursantul spune: «nu mă interesează. Eu vreau să știu chestionare și ce trebuie să fac, să opresc la stop, să semnalizez. Nu mă interesează în plus.»”.

Ne puteți urmări și pe Google News

Ce se întâmplă cu șoferii care nu știu să parcheze propriile mașini

Tătuc a mai adăugat că întrebările de la proba scrisă a examenului auto ar trebui să fie mai multe, iar acest lucru ar însemna ca programa școlii auto să fie refăcută. Titi Aur a completat că zona de examinare ar trebui să fie lărgită, inclusiv cu proba în poligon și o alta pentru parcări. Instructorul de conducere defensivă a spus că mulți șoferi nu știu să parcheze propria mașină pentru că nu au făcut suficientă pregătire în acest sens.

„Vedem șoferi în trafic care nu înțeleg gabaritul mașinii, le e greu să parcheze, le e greu să meargă cu spatele. Dacă mai sunt puși într-o situație delicată, a parcat, a tras pe dreapta și a venit mașină față-spate prea aproape, nu știe cum să iasă sau face manevre lovind mașina. De ce? Pentru că nu au făcut pregătire în zona asta că nu au unde. Nu mai sunt poligoane”, a spus Titi Aur.

Costin Tatuc a mai adăugat că i s-a întâmplat de multe ori să se întâlnească cu șoferi care refuză să își verifice mașina înainte de a pleca la drum deoarece consideră că autoturismul lor este modern și că îi va avertiza dacă are probleme. Specialistul susține că în ciuda acestor dotări de ultimă generație, este indicat ca toți conducătorii auto să își verifice mașina. „Asta nu înseamnă că eu nu trebuie să știu să fac asta. Pe de altă parte, să nu uităm un lucru. Întotdeauna tehnologia evoluează, nu trebuie să te lași exclusiv la mâna tehnologiei”, a spus Costin Tătuc pentru DC News.