“Evenimentul Zilei” solicită BEC să rezolve urgent situația secțiilor de vot suplimentare! BEC este obligat să decidă clar dacă se pot deschide noi secţii de votare în străinătate

“Evenimentul Zilei” solicită BEC să rezolve urgent situația secțiilor de vot suplimentare!  BEC este obligat să decidă clar dacă se pot deschide noi secţii de votare în străinătate

“Evenimentul Zilei” face un apel public către reprezentanții Biroului Electoral Central prin care le solicită îndeplinirea îndatoririlor legale și rezolvarea, fără echivoc, a situației secțiilor de vot suplimentare. Mii de români au ieșit în stradă cerând un vot lipsit de dificultăți pentru românii aflați în afara granițelor, numai că o analiză a documentelor demonstrează existența unei situații ambigue, determinată de imprecizia deciziei adoptate de BEC. Mai mult, am constat o diferență importantă între decizia BEC și comunicatul de presă, ceea ce a determinat o confuzie în privința bazei legale.

Biroul Electoral Central trebuie să îşi asume printr-o decizie sau hotărâre, nu printr-un simplu comunicat de presă, faptul că MAE poate deschide noi secţii de votare în străinătate. Deocamdată, BEC a emis doar un comunicat de presă – care nu are forţa juridică a unei decizii sau hotărâri – în care afirmă că „prin Hotărârea nr. 4H/4.11.2014, Biroul Electoral Central a dat o interpretare dispozițiilor art. 54 alin. 1 din Legea nr. 370/2014, în sensul inexistenței impedimentului legal referitor la organizarea de noi secții de votare în străinătate, invocat de către Ministerul Afacerilor Externe în contextul discutării celor mai eficiente măsuri pentru organizarea turului II de scrutin”.

Totuşi, în hotărârea invocată în comunicat, nu se precizează clar că MAE poate suplimenta numărul secţiilor de votare. În Hotărârea 4 H/4.11.2014 scrie doar că: “În interpretarea dispozițiilor art. 54 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care prevăd că al doilea țur de scrutin are loc în condițiile art. 81 alin. (3) din Constituția României, republicată, în termenul prevăzut de lege „in aceleași secții de votare și circumscripții electorale, sub conducerea operațiunilor electorale de către aceleași birouri electorale și pe bază acelorași liste de alegători de la primul tur”, sintagma „aceleasi liste de alegători de la primul tur” se referă la secțiile de votare din țara unde procesul electoral se desfășoară pe baza listelor electorale permanente, în sensul celor prevăzute de art. 2 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, spre deosebire de procesul electoral din străinătate, care se derulează pe baza tabelelor electorale prevăzute de art. 9 alin. (1) din același act normativ”.

Cheia aceste hotărâri este faptul că BEC hotărăşte că sintagma „aceleasi liste de alegători de la primul tur” se referă la secțiile de votare din țara, în timp ce procesul electoral din străinătate se derulează pe baza articolului 9 alin (1) din legea pentru alegerea Preşedintelui.

Ne puteți urmări și pe Google News

Acest articol afirmă că: “Alegătorii care se prezintă la vot și fac dovada cu actul de identitate că domiciliază în raza teritorială a secției de votare respective, însă au fost omiși din copia listei electorale permanente, existentă la biroul electoral al secției de votare, precum și membrii biroului electoral al secției de votare, persoanele însărcinate cu menținerea ordinii și care nu sunt înscrise în copia listei electorale permanente din acea secție, alegătorii care în ziua votării se află în altă comună, oraș sau municipiu decât cel de domiciliu, precum și alegătorii care votează la secțiile de votare din străinătate sunt înscriși într-un tabel cuprinzând numele și prenumele, codul numeric personal, domiciliul, tipul, seria și numărul actului de identitate, precum și alte elemente stabilite prin hotărâre a Guvernului”.

Nu este clar de ce acest articol din legea privind alegerea presedintelui României ar permite deschiderea unor noi secţii de votare în străinătate. Comunicatul BEC din 7 noiembrie afirmă totuşi, prin interpretarea hotărârii BEC 4/4.11.2014, că “derularea procesului electoral în aceleași secții de votare vizează doar secțiile de votare din țară, nu și secțiile de votare din străinătate, pentru care, legiuitorul, în art. 43 alin. 13 din Legea nr. 370/2004, a luat în considerare condițiile specifice de organizare a secțiilor de votare din străinătate”.